LEDstrip i bastu

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
PopUnoNkoK

LEDstrip i bastu

Inlägg av PopUnoNkoK »

Tjena.

Jag kollar på lite LEDstripper, typ denna.

ebay.com/../5M-12V-Waterproof-3528-SMD-LED-Flexible-Strip-Light-300LED-DIY-Auto-Warm-White-/..

Tanken är att ha dem som indirekt belysningn under en lav i en bastu.
Problemet är att det står:

Kod: Markera allt

Working Tempreture:-20° to 50°
Så min fråga är, vad är det som går sönder om man har de i en bastu i
där tempen blir 80-90 grader? Tror ni att det är stor "säkerhetsmarginal" på temperaturvärdena?

För LEDen i fråga står det i databladet under maximum ratings:

Kod: Markera allt

Operation Temperature Topr -40 ~ +95 ℃
Vad tror ni?

MVH Peter

EDIT: Snyggade till inlägget
Senast redigerad av blueint 24 oktober 2011, 13:23:24, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: urltrim - håll URL kort så att inlägget inte får jättebredd!
limpan4all

Re: LEDstrip i bastu

Inlägg av limpan4all »

Det är själva lysdioden som kommer att gå sönder/ få kort livslängd dvs L50 tiden blir avsevärt kortare. (L50 är tiden till ljusstyrkan sjunkit till 50% av den ursprungliga) totalt trasig är nog inte det du behöver vara rädd för. Så säg att L50 sjunker från 50000 timmar (glädjetid med den temperaturspecen, i 0 grader kanske) till kanske 1000-2500 timmar, men det är fortfarande många timmars bastubadande...
Elektronik funkar helt enkelt dåligt när det blir varmt, och lysdioder ännu sämre.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Det du får tänka på är att när det är 90 grader i bastun och du driver på lite ström till LEDen så kommer säkert chippet ligga 20-30 grader över rumstemperatur eller så (beroende på strömmen)...
PopUnoNkoK

Inlägg av PopUnoNkoK »

Att chippet blir varmare än rummet är jag med på.

Spelar det någon roll hur ofta bastun används? Tar chippet/LEDen skada "direkt" alltså bastun är på stugan och används inte jätte ofta. Men det är klart att när den väl används så är det juh varmt i ett par timmar, ibland en halv dag.

Under Laven borde det dock inte bli riktigt lika varmt. Bastutermometern sitter i ögon höjd. Bastun har glest golv där friskluft kommer in. Så under laen borde det vara svalare.
Tja vi får väl se. Tror nästan att jag testar i alla fall... =)

Finns det högtemperaturs LEDs?

Måste kolla om det är olika specar på de vanligaste LEDstripsen eller om de är ungefär samma på alla. Jag gissar dock på samma på de flesta.

MVH Peter
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Luftens värmekonduktivitet spelar nog roll också. Annars skulle alla personer i bastun dö av värmeslag. Ett alternativ är att montera lysdioderna i en metallist som har kontakt med en kallare miljö.
Användarvisningsbild
Neondiod

Inlägg av Neondiod »

Led strips begränsar strömmen passivt med motstånd, när temperaturen stiger i led chippet sjunker spänningsfallet vilket gör att det går mer ström genom det. Strömmen ökar mycket vid lite minskning av spänningsfallet, så fast att spänningsfallet blir lägre blir nettoeffekten högre och därmed ökar värmen i chippet ytterligare. Lite av en ond cirkel så att säga.

Det finns inga högtemperatur leds men powerleds från välkända tillverkare typ CREE och Lumileds, kan tåla upp till 150 grader i chippet på de vita. Momentant kan de säkert tåla mer. Lågkvalitetsleds ska man nog ligga betydligt lägre med. Men de går nog inte sönder på direkten utan livslängden blir som sagt kort.

Det högsta värmtålighet jag sett är 175 grader i chippet, på en blå Lumileds K2. Blåa leds tål mest värme.

Men varför ha leds i en bastu? Finns ju ingen energivinst att göra på det. Men det skulle ju förvisso vara ett intressant hållbarhetstest om inte annat :twisted:
jarib34

Inlägg av jarib34 »

Undrar samma som ovanstående, varför LED i bastun? Vore inte halogener eller små glödlampor ett bättre val för denna hemska miljö? Dessutom mycket billigare lösning att köra allt på 230V rakt av, samt att du slipper ha transformator/driver. Är det elsäkerhet du tänker på kan du bara köra på 12V-halogener och ha en transformator utanför bastun.
Måtte

Inlägg av Måtte »

Byggde LED-belysning för bastun för ca ett år sedan. Har ljuslist uppe vid taket, så dessa LEDs får betydligt högre temperatur jämfört med att placera under laven.
Ville helt enkelt ha en mjukare och angenämare belysning. Kan också dimmas med en 500 ohm potentiometer i serie med 12 V strömförsörjning.
Har fungerat utmärkt, trots alla varningar och skeptiker.
Pajn
Kontakt:

Inlägg av Pajn »

Jag skulle vara mer rädd för fukt än för värmen.
Dels svettas man en del i bastun. Dels är det rätt trevlig att spela av eller kasta ut ett par hinkar vatten när man har bastat färdigt.
PopUnoNkoK

Inlägg av PopUnoNkoK »

Anledningen till att jag funderar på LED? Tja, jag vet inte riktigt, känns kul och testa. =)
Inköpet på listen var juh ca 100sek och transformatorn hittar jag gratis någonstans hade jag tänkt. Jag har testat att göra en LEDdimmer med en 555a som jag åxå tänkt använda för att dimma kalaset.
Fukten kan förstås bli ett problem. Den list jag länkade till är vattentät men det kan förstås ändå uppstå problem.
//Peter
jarib34

Inlägg av jarib34 »

Med tanke på vad ovanstående sade ang. funktion i bastu tycker jag att du likaväl helt enkelt kan testa. 100kr och en gratis trafo är inte mycket att riskera direkt, men håll trafo utanför fuktig miljö föreslår jag (förutsatt att den inte är anpassad för denna förfärliga miljö). Testa och se hur det funkar, sen kan du själv skriva om det med hård fakta baserad på ditt eget test! :)
PopUnoNkoK

Inlägg av PopUnoNkoK »

Trafon och Dimmern hamnar absolut utanför bastun.

Tack för alla svar. Om jag kommerihåg ska jag lägga in några bilder här när det är klart. Kan nog dröjja (som vanligt) men jag hoppas att det blir av.

Som sagt, tack för alla svar.

MVH Peter
slo
Kontakt:

Inlägg av slo »

Kommer nog att fungera,
kör med ~10st vanliga vita leds drivna av en 350mA konstantströmsdrivare från DX drivna av 2st AAA batterier. Ledderna samt drivaren är limmade med värmelim i ett JM20 rör, smältlimmet är inte hårt när man badar men allt har fungerat felfritt i över ett år nu. Det är fråga om en utomhusvarande tältbastu.
Användarvisningsbild
Volny

Inlägg av Volny »

slo - Du kanske råkar ha någon bild att visa oss? Är intresserad av ledsen men även tältet :-)
Skriv svar