Orsaken till att det inte är så enkelt är att AVRen vill ha 0-5V på sina AD-ingågnar (har bara kört AVR så PIC är uteslutet). Det du vill mäta sträcker sig från -5V upp till +12V, vilket blir lite svårsmält för en stackars ATmega8. Därför behövs ett anpassningssteg på varje ingång. Utöver detta måste AVRen skyddas från eventuella störningar som kan komma från mätobjektet (gammal elektronik kan vara ganska elak i detta sammanhang). Till sist ville jag ge möjligheten att få en noggrann referens på 5V (ger större precision än med 2.56V internreferens). En 7805 är ingen vidare referensspänning. Vill man inte använda REF02 (pga priset) kan man utelämna denna och köra med internreferensen i stället. Till sist vill jag göra denna enkel att använda - ingen negativ spänning skall behövas eftersom denna genereras internt.
Här är en bild på första prototypen:
Förstärkarna fungerar som det är tänkt. Endast något motstånd måste ändras eftersom dämpningen blev lite fel (simuleringen är med andra ord inget att lita på). Det bör påpekas att prototypen är större än vad den slutliga lösningen kommer att bli. När man testar måste man ha lite plats att röra sig på.
Sci: detta kan jag inte göra än eftersom jag har inte gjort layouten ännu. Jag återkommer med denna info när jag har en färdig design och färdiga filer.
Senast redigerad av Illuwatar 30 januari 2006, 21:36:57, redigerad totalt 1 gång.
DAMN, du har fnulat lite. Storleken har ingen som helst betydelse för mig eftersom den ska in i en rack aktig låda, och du vet ju hur stor monitorn är. =)
Vad tror du om att även mäta ingående frekvens till monitorn på samma kort och visas på samma display?
Det är filterdrosslar på 10uH - dessa bildar tillsammans med ett motstånd på 100k och en 47nF kondensator ett LRC-filter.
När det gäller frekvensmätningen måste jag veta hur signalen ser ut som skall mätas. Den kan behöva anpassas så att AVRen inte brinner upp. Den kan även behöva kurvformning så att jag får en snygg fyrkantsvåg. Sedan gäller det att hitta kod som mäter frekvens på ett bra sätt i en AVR (någon AVR-hacker som har lite tips?).
Jag använder inte AVR men en lösning kan vara att använda en Capture-unit (jag antar att det finns en sån) och innan dela ner inkommande frekvens med t.ex. en 4020 eller liknande. Vilken delning som behövs beror såklart på önskat mätområde. Sen kan den för varje capture räkna ut frekvensen ganska lätt.
Jag har nu caddat klart mönsterkortet och lagt in en beställning hos www.thepcbshop.com. En prototypserie på 9 st (vilket var max för snabbvarianten) har beställts. Korten är dubbelsidiga och genompläterade med lödmask på båda sidor samt komponenttryck på ovansidan. Storleken är 140 x 80 mm. För att få en uppfatting om kortens layout kan ni kolla in denna pdf:
Kostnaden för korten i denna lilla serie blir ca 120:-. Till detta kommer ett påslag som kompensation för mitt arbete att ta fram denna konstruktion. Någon form av dokumentation bör medfölja till de som köper kort utan några komponenter, vilken inte har tagits fram ännu. Tanken är i alla fall att korten bör vara klara när jag kommer hem från min resa till Budapest. På så sätt vinner jag lite tid då jag ändå inte kommer vara hemma. Visar det sig att fler än dessa nio kort behövs (2 är redan tingade av mig och GeekJoan - 7 återstår) blir det till att hitta en tillverkare som kan ta fram en större serie till ett bra pris och som inte är anti mot hempulare...
Angående frekvensmätningen får anpassningslogiken ligga vid sidan om och kopplas in via AUX-kontakten på kortet. Ge mig signalspecarna så skall jag nog fixa ihop något.
Senast redigerad av Illuwatar 30 januari 2006, 21:38:41, redigerad totalt 1 gång.
Har nu fått korten - tajmingen med semestern var perfekt.
Totalt finns nio kort varav två är reserverade av mig och GeekJoan. De övriga sju kan jag tänka mig sälja ifall någon är intresserad. Dessa går att använda till ett flertal olika projekt/experiment som innefattar ATMega8, ungefär som ett utvecklingskort.
Senast redigerad av Illuwatar 30 januari 2006, 21:39:14, redigerad totalt 1 gång.
Det kommer igång när jag börjar jobba igen och när det inte är så förbaskat varmt. Det förstnämnda är nästa vecka, det sistnämnda är mer osäkert fast det talas om redan i slutet av denna vecka att det skall bli svalare. Sedan verkar det som GeekJoan är på semester, måste få kontakt med honom...
Illuwatar, visst fan är det fortfarande på. Jag väntar bara på dig...
Vet att du ska ha lite pryttlar. Ingen som har en bärnnare till salu som fixar ATMega8 chip? Har för mig att det saknades för detta projektet.