Kort summering:
Har googlat som en dåre för att hitta några riktlinjer eller lathundar för hur mycket en I-balk (i detta fallet 2-300mm (höjden alltså)) tål i belastning på ett spann om 3,5 eller 5,5 meter.
Bakgrund:
Vill bygga en stolplada/maskinförvar/skärmtak som jag kan ha traktorn, redskap mm i under vintern för snöskydd och under sommaren för solskydd.
Jag tänkte bygga det hela på dyngkasan som är en gjuten platta så man har något stabilt under, plattan är 11 meter bred och jag tänkte dela upp det i två eller tre spann dvs 5,5 eller c:a 3,5. I bakkant är det inget problem för där sticker det upp stålbalkar med c:a 2 meter mellanrum som jag tänkte köra bakre balken på.
Djupet om man så vill tänkte jag mig c:a 5 meter och detta skall vara 2,5"x9" som ligger på cc 80cm, dessa ska då vila på balkarna, tänkte mig ett överstick på 50-70 cm i framkant, dvs balken ligger inte ända i framkant.
Alla kanter utom en skall vara klädda med plåt för att undvika drivsnö i den mån det går.
Fråga:Hur pass grov I-balk krävs för att klara snötyngden som ju blir c:a 2-300kg/m2? ( Såklart kommer taket skottas med snöslunga då jag anser att där är mycket snö av ren hänsyn (enklare än att reda upp i plockepinn)) Som worst case så att säga.
Hållfasthet I-balk
Re: Hållfasthet I-balk
Här finns en del nyttigt, http://lup.lub.lu.se/luur/download?func ... Id=1329010
En IPE 200 med 1 ton utbredd last böjs ca 5mm på 5.5m längd fritt upplagd i båda ändar (böjning pga egenvikt ej medräknad). Vad jag tycker mig minnas brukar man dimensionera så att största nedböjdning blir mindre än 1/500 av längden.
edit:
Formeln är:
f = 5/384 * Q * L^3 / (E*I)
L = balklängd [mm]
E = 210000 för stål [MPa]
I = 19200000 för IPE 200 [mm^4]
Q = utbredd last [N]
En IPE 200 med 1 ton utbredd last böjs ca 5mm på 5.5m längd fritt upplagd i båda ändar (böjning pga egenvikt ej medräknad). Vad jag tycker mig minnas brukar man dimensionera så att största nedböjdning blir mindre än 1/500 av längden.
edit:
Formeln är:
f = 5/384 * Q * L^3 / (E*I)
L = balklängd [mm]
E = 210000 för stål [MPa]
I = 19200000 för IPE 200 [mm^4]
Q = utbredd last [N]