T: ett annorlunda objekt
T: ett annorlunda objekt
har ritat upp en modell i sketch up som jag undrar är möjlig att tillverka
jag har ingen erfarenhet av varken cnc, svarv eller 3d-moddelering
måtten är inte exakta och proportionerna är inte helt rätt i modellen.
undrar mest om det finns möjlighet att tillverka, ev ca-pris samt om någon är intresserad av projektet?
hojta till om ni vill att jag ska skicka sketchup modellen,
lyckades inte lägga upp som bilaga.
/Anoren
jag har ingen erfarenhet av varken cnc, svarv eller 3d-moddelering
måtten är inte exakta och proportionerna är inte helt rätt i modellen.
undrar mest om det finns möjlighet att tillverka, ev ca-pris samt om någon är intresserad av projektet?
hojta till om ni vill att jag ska skicka sketchup modellen,
lyckades inte lägga upp som bilaga.
/Anoren
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: T: ett annorlunda objekt
stämmer bra.
om det är genomförbart så är tanken att serietillverka.
om det är genomförbart så är tanken att serietillverka.
Är det tänkt att detaljen ska tillverkas ur en massivt stycke? Det tror jag blir svårt.
Om den ska göras av lösa delar, kanske det är bättre med en ritning för varje del.
Om den ska göras av lösa delar, kanske det är bättre med en ritning för varje del.
- Mizzarrogh
Som regel är de väl av sektioner, sedan finbrotcha in dem synkront då de är monterade. Vet inte om de skall vara inpressade?
insatsen skall vara urtagbar från röret som den kommer sitta i.
kanske att man måste tillverka i delar, men slutprodukten skulle behöva vara en enhet. kanske svetsa?, allt ska gärna vara aluminium.
en annan tanke som kanske är lättare att tillverka e att ha dom "halva ihåliga munkarna" lösa och stapla dom med spacer.
bifogar bild
kanske att man måste tillverka i delar, men slutprodukten skulle behöva vara en enhet. kanske svetsa?, allt ska gärna vara aluminium.
en annan tanke som kanske är lättare att tillverka e att ha dom "halva ihåliga munkarna" lösa och stapla dom med spacer.
bifogar bild
Till de "halva ihåliga munkarna" tror jag trycksvarvning är en lämplig metod.
- Mizzarrogh
Jag föreställer mig dock detta kommer att behöva mycket hög precicion.
Undras hur de kommersiella som finns tillgängliga idag är gjorda?
Det skulle för visso kanske gå att klämma ihop dem om man kan låsa dem riktigt ordentligt på något vis, men undrar, rätta mig gärna om jag har fel, om de inte behöver vara tjockare ut mot skivans kant, eller blir det helt keff då?
Minns inte om de skall vara fasta eller kunna rörasig.
Men mitthålen måste vara absolut centrerade ihop med varandra och till ingångsaxeln, eljest riskerar den att bli farlig att använda. (sagt mest som vägledning till de som funderar över tillverkningsmetoder).
Jag har en stor slagpress här (klarar 50 ton stumslag) men vet ej om det ger tillräcklig precicion.
Undras hur de kommersiella som finns tillgängliga idag är gjorda?
Det skulle för visso kanske gå att klämma ihop dem om man kan låsa dem riktigt ordentligt på något vis, men undrar, rätta mig gärna om jag har fel, om de inte behöver vara tjockare ut mot skivans kant, eller blir det helt keff då?

Minns inte om de skall vara fasta eller kunna rörasig.
Men mitthålen måste vara absolut centrerade ihop med varandra och till ingångsaxeln, eljest riskerar den att bli farlig att använda. (sagt mest som vägledning till de som funderar över tillverkningsmetoder).
Jag har en stor slagpress här (klarar 50 ton stumslag) men vet ej om det ger tillräcklig precicion.
hur funkar det?
gör man en form och tvingar materialet att formas? det skulle kunna funka.
delarna kan förmodligen vara lösa, skulle det behövas kan man kanske löda fast alla delar.
det är totala diametern och centrumhålet som behöver vara noga,
ev att man kan sätta delen i en svarv efter pressningen och svarva till exakt ytterdiam,
och centrumhålet kan man kanske borra när alla delar är på plats i röret.
bifogar en förtydling av slutprodukt
gör man en form och tvingar materialet att formas? det skulle kunna funka.
delarna kan förmodligen vara lösa, skulle det behövas kan man kanske löda fast alla delar.
det är totala diametern och centrumhålet som behöver vara noga,
ev att man kan sätta delen i en svarv efter pressningen och svarva till exakt ytterdiam,
och centrumhålet kan man kanske borra när alla delar är på plats i röret.
bifogar en förtydling av slutprodukt
- ghost_rider
tänk på att den nedersta insatsten, den som ligger runt pipan. Måste vara superstabil och ge en superrak linje ifrån mynningen. Värt att tänka på är pipans svängning vid avfyrning.
- DW
- Kontakt:
-hm...får man bygga sådan utan speciallicens. Någon i Gtb hade gjort ~20 slutstycken på jobbet.
Grovt vapenbrott sa polisen
Grovt vapenbrott sa polisen

Vapenlag (1996:67)
1 kap. Lagens tillämpningsområde
1 § Denna lag gäller skjutvapen och ammunition samt vissa föremål som i lagen jämställs med skjutvapen.
3 § Vad som sägs om skjutvapen gäller också
f) slutstycken, ljuddämpare, eldrör, pipor, stommar, lådor, trummor och mantlar till skjutvapen, eller armborststommar med avfyrningsanordningar
2 kap. Tillstånd och register Tillståndsplikt
1 § Tillstånd krävs för att
a) inneha skjutvapen eller ammunition,
b) driva handel med skjutvapen,
c) yrkesmässigt ta emot skjutvapen för reparation eller översyn, eller
d) föra in skjutvapen eller ammunition till Sverige.
Den som tillverkar tillståndspliktiga vapendelar som är stipulerade i 1 kap §3f skall således inneha tillstånd för rubricerad vapendel. Med andra ord, det är inte förenat med lagen att tillverka delar till en ljuddämpare om man själv inte har tillstånd att inneha ljuddämpare till skjutvapen.
Dessutom är det mycket tveksamt om man skall tillverka vapendelar till någon utan att ha träffat vederbörande fysiskt och har kollat dennes tillstånd även om man har eget tillstånd att inneha ljuddämpare.
1 kap. Lagens tillämpningsområde
1 § Denna lag gäller skjutvapen och ammunition samt vissa föremål som i lagen jämställs med skjutvapen.
3 § Vad som sägs om skjutvapen gäller också
f) slutstycken, ljuddämpare, eldrör, pipor, stommar, lådor, trummor och mantlar till skjutvapen, eller armborststommar med avfyrningsanordningar
2 kap. Tillstånd och register Tillståndsplikt
1 § Tillstånd krävs för att
a) inneha skjutvapen eller ammunition,
b) driva handel med skjutvapen,
c) yrkesmässigt ta emot skjutvapen för reparation eller översyn, eller
d) föra in skjutvapen eller ammunition till Sverige.
Den som tillverkar tillståndspliktiga vapendelar som är stipulerade i 1 kap §3f skall således inneha tillstånd för rubricerad vapendel. Med andra ord, det är inte förenat med lagen att tillverka delar till en ljuddämpare om man själv inte har tillstånd att inneha ljuddämpare till skjutvapen.
Dessutom är det mycket tveksamt om man skall tillverka vapendelar till någon utan att ha träffat vederbörande fysiskt och har kollat dennes tillstånd även om man har eget tillstånd att inneha ljuddämpare.
jag är fullt medveten om att jag behöver licenser för att både inneha en ljuddämpare och för att kunna tillverka/sälja.
det jag undrar över är hur jag kan tillverkar den, om det är prisvärt mm sen ansöker jag om licens.
Mvh Anoren
det jag undrar över är hur jag kan tillverkar den, om det är prisvärt mm sen ansöker jag om licens.
Mvh Anoren