Bygga batteriladdare för Mobiltelefon
Bygga batteriladdare för Mobiltelefon
Hej!
Jag ska bygga en laddare för min Mobil och jag skulle behöva svar på en fråga så jag inte bränner upp den, det skulle ju va lite surt för en Nexus One går på ca 8K pengar.
På vanliga laddare man sätter in i väggen ger 5V och 1A. Jag har köpt en antagligen onödigt dyr (500:-) DC/DC omvandlare från ELFA:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 5-36&toc=0 (snälla skratta inte åt mig)
Denna ger 5V och max(?) 2A när den matas med 9-18V vilket jag tänker åstadkomma genom att seriekoppla 8st AAA batterier.
Min fråga är: kan jag använda denna rakt upp och ner utan motstånd eller kommer mobilen få för mycket ström och bli friterad?
Eftersom man kan ladda en mobil med till exempel USB uttaget i en dator som bara kan ge ca 0.3A så måste det väl betyda att mobilen reglerar sin egen resistans?
Så här tänker jag: när man laddar med en dator borde mobilens Resistans behöva vara: R=U/I => R= 5V / 0.3A = 16.7ohm, och i fallet med en stickpropps-laddare R = 5V / 1A = 5ohm
Om denna teori med självreglerande resistans i mobilen stämmer så måste jag ju kunna använda min DC/DC omvandlare utan risk? För att mobilen ska få för mycket ström så måste den väl sänka sin resistans under 5Ohm och om den gör det så får den nästan skylla sig själv om den börjar brinna!?
Så vad tror ni kan jag använda min DC/DC omvandlare eller har jag slängt pengarna i sjön?
stavning //adm
Jag ska bygga en laddare för min Mobil och jag skulle behöva svar på en fråga så jag inte bränner upp den, det skulle ju va lite surt för en Nexus One går på ca 8K pengar.
På vanliga laddare man sätter in i väggen ger 5V och 1A. Jag har köpt en antagligen onödigt dyr (500:-) DC/DC omvandlare från ELFA:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 5-36&toc=0 (snälla skratta inte åt mig)
Denna ger 5V och max(?) 2A när den matas med 9-18V vilket jag tänker åstadkomma genom att seriekoppla 8st AAA batterier.
Min fråga är: kan jag använda denna rakt upp och ner utan motstånd eller kommer mobilen få för mycket ström och bli friterad?
Eftersom man kan ladda en mobil med till exempel USB uttaget i en dator som bara kan ge ca 0.3A så måste det väl betyda att mobilen reglerar sin egen resistans?
Så här tänker jag: när man laddar med en dator borde mobilens Resistans behöva vara: R=U/I => R= 5V / 0.3A = 16.7ohm, och i fallet med en stickpropps-laddare R = 5V / 1A = 5ohm
Om denna teori med självreglerande resistans i mobilen stämmer så måste jag ju kunna använda min DC/DC omvandlare utan risk? För att mobilen ska få för mycket ström så måste den väl sänka sin resistans under 5Ohm och om den gör det så får den nästan skylla sig själv om den börjar brinna!?
Så vad tror ni kan jag använda min DC/DC omvandlare eller har jag slängt pengarna i sjön?
stavning //adm
Re: Bygga atteriladdare för Mobiltelefon
Vad är det exakt för mobiltillverkare och modell?
Vad står det för utspänning och ström på orginalladdaren?
Foto på laddkontakter både på telefon och laddare.
(har själv funderingar på att fixa USB->mobil laddningssladd för laptopen)
Vad står det för utspänning och ström på orginalladdaren?
Foto på laddkontakter både på telefon och laddare.
(har själv funderingar på att fixa USB->mobil laddningssladd för laptopen)
- Electricguy
Re: Bygga batteriladdare för Mobiltelefon
en 7805?? stabil 5V som med råge klarar att ladda din telefon.
7805 blir nog utmärkt! Jag förstår dock inte mycket av det 33 sidor långa databladet hos jag hittade hos ELFA.
Det jag skulle behöva veta är
1: Klarar den verkligen av att leverera 5V och 1A Ut vid bara 7V in? Dvs jag behöver bara 5st AAA batterier?
2: Hur mycket av energin går förlorad som värme? Är detta beroende av in-spänningen?
Egentligen skulle jag vilja spara lite tid och köpa en färdig regulator med värmeavledare, kondensator och vad som nu verkar behövas för. Jag kanske är lite lat nu men är det någon som har ett förslag på en sådan produkt så blir jag jätteglad!
Det jag skulle behöva veta är
1: Klarar den verkligen av att leverera 5V och 1A Ut vid bara 7V in? Dvs jag behöver bara 5st AAA batterier?
2: Hur mycket av energin går förlorad som värme? Är detta beroende av in-spänningen?
Egentligen skulle jag vilja spara lite tid och köpa en färdig regulator med värmeavledare, kondensator och vad som nu verkar behövas för. Jag kanske är lite lat nu men är det någon som har ett förslag på en sådan produkt så blir jag jätteglad!
Här finns en beprövad konstruktion som gör det du vill med 2 AA batterier: http://www.ladyada.net/make/mintyboost/
Re: Bygga atteriladdare för Mobiltelefon
Det är så svårt att hitta 230V/50Hz när man fjällvandrar utanför de stora vandringslederna så den vanliga laddaren funkar inte alltid. Jag har hittat ett flertal batteridrivna USB laddare på nätet men ingen som klarar av att leverera 1000mA. Den som har ett tips på en sådan får hemskt gärna posta en länk här, kosta vad den kosta vill! Dock så får den inte var uppladdningsbar, jag har hittat några sådana men vad är idéen med en uppladdningsbar batteriladdare?tecno skrev:Vad är det för fel på en original laddare?
EBD skrev:Här finns en beprövad konstruktion som gör det du vill med 2 AA batterier: http://www.ladyada.net/make/mintyboost/
Tack för tipset! Dock ger den lösningen tydligen bara 500mA men man måste ju kunna parallellkoppla två sådana "mintyboosters" för att få de 1000mA jag behöver. Jag ska i alla fall överväga att prova detta.
den USB-laddaren som kjell&co säljer med 4 R6 batterier är just en batterihållare och med en diod i serie och i stort sett inget mer.
Här räknar man med att batteriets inre resistans och spänningsfallet över dioden ger 5 Volt på utgången och begränsar sig runt 1 ampere.
Kör man med NiMh så är dioden en smula för mycket spänningsfall och batteriet blir inte mer än ca 80% laddad och det går långsamt i slutet.
oftast så begränsas strömmen i telefonen/USB-enheten och det känner man genom att de blir varma under laddningen.
---
i slutända om skall du ladda med standardbatterier så bör du bygga på att använda NiMh-batterier då du får mer kräm ur dessa än alkaliska batterier av samma storlek - och man tappar nästa alltid ca 50% av energin ur batterierna och blir värme i nallen/laddaren under uppladdningen.
Här räknar man med att batteriets inre resistans och spänningsfallet över dioden ger 5 Volt på utgången och begränsar sig runt 1 ampere.
Kör man med NiMh så är dioden en smula för mycket spänningsfall och batteriet blir inte mer än ca 80% laddad och det går långsamt i slutet.
oftast så begränsas strömmen i telefonen/USB-enheten och det känner man genom att de blir varma under laddningen.
---
i slutända om skall du ladda med standardbatterier så bör du bygga på att använda NiMh-batterier då du får mer kräm ur dessa än alkaliska batterier av samma storlek - och man tappar nästa alltid ca 50% av energin ur batterierna och blir värme i nallen/laddaren under uppladdningen.
-
Varför vill du mata in 1A ? du kan ju ladda den på längre tid. Och sedan nästa sak jag reagerade på. Priset?!?! 8k för en nexus one måste va skämt. jag och kompissarna som kör Nexus one gav inte mer än hälften för våra nya!
Jag tror min slutade på 5,2k eller så inklusive frakt, moms och bordsdocka
Alltså din HTC fungerar nog precis som vilken annan mobil eller mp3-spelare som tar laddning via USB. Den drar endast så mycket ström som den behöver, vilket innebär det inte kommer ske någon fritering.
Jag har själv laddat många SonyEricsson och PDAs via en vanlig 7805 och två kondningar, även LM2527-5 gör det finfint med.
Dock blir det vanliga "usb-laddning" dvs. max 0.5A om man inte lägger sig i protokollet (eller är det max 0.1A utan handskakning?).
På t.ex iPhone/iPod lägger man en resistor mellan D+/D- för att komma in i "snabbläge", d.v.s mer än 0.5A
Jag har själv laddat många SonyEricsson och PDAs via en vanlig 7805 och två kondningar, även LM2527-5 gör det finfint med.
Dock blir det vanliga "usb-laddning" dvs. max 0.5A om man inte lägger sig i protokollet (eller är det max 0.1A utan handskakning?).
På t.ex iPhone/iPod lägger man en resistor mellan D+/D- för att komma in i "snabbläge", d.v.s mer än 0.5A
tänkte fråga här så slipper jag göra en ny tråd
har byggt en billaddare med usb port för att ladda min sony ericsson vivaz i bilen. Satte ett 7805 regulator så ja har 5v på porten. kopplar in telefon och då frågar den vad man vill göra mediaöverföring m.m. vad man änn tar så laddar den inte. vad behöver jag göra för att den känner av att det är en laddare? 

Kortslut D+ och D- men då kan också uppåt 1,8 A tas ut.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Sen måste ju vissa telefoner ha tillräckligt med ström också. Hade en jättekul bilsemester i år när jag upptäckte att en Nokia N900 vägrar ta laddning från en 500mA USB-adapter i bilen om den är helt urladdad. Har den laddning kvar går det bra, men strömmen räcker inte om batteriet är tomt.