Lite frågor från en nybörjare

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
JesperFlodin

Lite frågor från en nybörjare

Inlägg av JesperFlodin »

Hej!
Jag har länge läst mig galen på det här forumet, och jag har bestämt mig för att försöka ge mig in på microkontrollers. Första problemet är nog att jag har nästan noll programmeringskunskaper, fick en perl-bok när jag var tio så det pillade jag lite med då. Senare läste jag även lite (väldigt lite) c++ och det är väl rätt likt c som jag tänkte använda till mikrokontrollers av avr-typen.
Så hur/var kan jag lättast lära mig c till avr?

Men det kan ju också vara kul att kunna provköra sin kod på en avr i verkligheten så jag skulle vilja ha tips på någon billig avr-programmerare att bygga eller köpa.
Jag kollade lite på stk500 på http://www.lawicel-shop.se/shop/ där den var billigast, men det slutade på 975kr plus frakt med nätadaptern som man tydligen behövde också. Det känns som att det är lite för mycket för mig just nu. Men om det inte finns så mycket bättre alternativ så får det gå ändå.

Jag är sjuk och har feber så jag har nog missat och yrat en del här, hoppas ni förstår vad det är jag vill ändå :P
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

angående programmerare +program använder jag ponyprog ( finns byggbeskrivning på stk 200/300) som jag tycker funkar bra. Dock är det ju inte i närheten av stk500 som är komplett med "allt".
Ett annat alternativ är att köpa AVR-PG2B (tror det är samma som ovan fast färdig) på lawicel, komplettaera sedan med SIMM100 från samma företag så har du labbkort modell billig också.

EDIT: alltså AVR-PG2B är byggd på samma "grund" som schemat på ponyprog's hemsida(tror jag)
JesperFlodin

Inlägg av JesperFlodin »

björn skrev:angående programmerare +program använder jag ponyprog ( finns byggbeskrivning på stk 200/300) som jag tycker funkar bra. Dock är det ju inte i närheten av stk500 som är komplett med "allt".
Ett annat alternativ är att köpa AVR-PG2B (tror det är samma som ovan fast färdig) på lawicel, komplettaera sedan med SIMM100 från samma företag så har du labbkort modell billig också.

EDIT: alltså AVR-PG2B är byggd på samma "grund" som schemat på ponyprog's hemsida(tror jag)
Hm vad är det som gör stk500 så mycket bättre? Är det värt att satsa på den i början?

Och den där stk200/300, hur ska man ansuta den till mikrokontrollern? utgångarna såg förvirrande ut efter att ha tittat lite snabbt på ett avr-chip. Till exempel så fanns inte "RST" med på chippet. Eller vänta nu lite, kan det ha varit reset? Och så anslutningen på den, om jag inte ser helt fel så ser det ut som att jag måste ha en speciell stiftanslutning på varje sak jag bygger som då är anslutna till chippets rätta anslutningar.

Kollade även lite på elfa efter vad sakerna kostade om man skulle bygga själv och gav genast upp när jag såg att de skulle ha 125kr bara för parallellportshylsan eller vad den nu heter. Då kan jag lika gjärna köpa den andra för 199kr+moms så får man en fungerande sak. (Saker som jag löder själv brukar nämligen börja fungera först efter tionde omlödningen, och då visar det ofta sig att det var något mjukvaruproblem redan från början eller så :P).

Men en annan sak som jag antar gäller såna här programmerare också. Jag har en gammal hemmabyggd ir-mottagare jag byggt för ett tag sen som totalvägrar att fungera, troligtvis för att "port95nt.exe" inte funkar på windows xp x64. Så kommer en avr-programmerare att funka med windows xp 64bit eller måste jag springa till den enda datorn med 32-bitarswindows vi har som fortfarande är i bruk och som inte är bärbar vid varje omprogrammering?

Ursäkta för eventuell osammanhanghet, har fortfarande feber och är trött
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

STK500 har knappar, lysdioder och rs232(?) port så man kan använda den direkt utan att lödda eller koppla upp på labbplatta. Med stk500 kan man även köra debugg (se vad som händer med register o dyl under körning) i AVRstudio.

ja, rst är RESET och det är bara att koppla på kretsens ben.
Värt att notera är att stk200 tar spänning från icsp kontakten.

Ja, för att kunna programmera kretsarna på sin klara produkt lägger man till ICSP kontakten på det man gör.

I winxp behövs någonslags .dll för att komma åt portarna (vet inte vilken det är jag använder)

EDIT: Ahh, 64bitars, vet inte vad som gäller där....
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Jag tycker att du skall börja med en AVR Butterfly. På den sitter en AT Mega 169, LC display, pipmoj, temperatursensor och en massa andra kul saker. När du lärt dig att behärska butterflyen kan du köpa ett STK500 och göra vad du vill!

Jag började med uC för några månader sedan och köpte då ett STK500. Sedan läste jag en kurs i mikrodatorteknik på högskolan och i den använde vi butterflyen. Kanonbra att lära sig på - gärna i kombination med Programmers Notepad och Atmels AVR Studio - båda dessa program är gratis och butterflyen kan du nog få loss för några hundralappar. Testa www.swcab.nu - mycket billigt!
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Hittar inte "fjärilen" på swecab, finns den där?
JesperFlodin

Inlägg av JesperFlodin »

Greensilver skrev:Jag tycker att du skall börja med en AVR Butterfly. På den sitter en AT Mega 169, LC display, pipmoj, temperatursensor och en massa andra kul saker. När du lärt dig att behärska butterflyen kan du köpa ett STK500 och göra vad du vill!

Jag började med uC för några månader sedan och köpte då ett STK500. Sedan läste jag en kurs i mikrodatorteknik på högskolan och i den använde vi butterflyen. Kanonbra att lära sig på - gärna i kombination med Programmers Notepad och Atmels AVR Studio - båda dessa program är gratis och butterflyen kan du nog få loss för några hundralappar. Testa www.swcab.nu - mycket billigt!
Verkar som en väldigt trevlig sak för att lära sig, men jag hittade den inte på www.swcab.nu, vet du något annat ställe där man kan få tag i den?

Har börjat få lite grepp om det här nu, är väldigt tacksam för alla svaren.
Men hursomhelst så antar jag att det är en del skillnader mellan att programmera i c till avr och en x86-baserad dator. Vad är det enklaste sättet att lära sig c till avr-chip? "Kurser på högskolan" är nog lite uteslutet för mig då jag inte ens kommit igenom nian i grundskolan än :P
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Jag vet att han har dom - köpte nämligen min där för bara några veckor sedan. Beslöt mig nämligen för att jag inte ville vara utan butterflyen när den jag lånat från skolan skulle lämnas tillbaka! 8)

Maila honom på Bosse på info(snabela)swcab.nu så får du hjälp!
Senast redigerad av Greensilver 11 december 2005, 18:50:51, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Greensilver> Är intresserad av kursen...
JesperFlodin

Inlägg av JesperFlodin »

Greensilver skrev:Jag vet att han har dom - köpte nämligen min där för bara några veckor sedan. Beslöt mig nämligen för att jag inte ville vara utan butterflyen när den jag lånat från skolan skulle lämnas tillbaka! 8)

Maila honom på Bosse på info(snabela)swcab.nu så får du hjälp!

Jag har hela kurslitteraturen från kursen jag gick - kan zippa och maila om du vill, den är helt avsedd för butterflyen.
Ja tack gjärna! :)

Skicka den till jesper.flodin(snabela)gmail(punkt)com

Jag försöker få kontakt med den där Bosse angående butterfly'n också. finfint blir det
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

det såg ut som ett bra start kit, precis vad jag behöver.
villket pris ligger den på?
JesperFlodin

Inlägg av JesperFlodin »

Fick detta till svar på den frågan:
"Det är riktigt den finns inte på sidan. Men ja, jag har butterfly
för omgående leverans, de kostar normalt 199:- inkl MVS & FRAKT"

Edit: Hoppsan :oops: Fixade till mitt lilla regelbrott, så blir det när man är ny och är van vid att alltid citera.
Senast redigerad av JesperFlodin 14 september 2005, 18:23:49, redigerad totalt 1 gång.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Jäklar va billigt. kostar 3xx :- på farnell. ska ta å beställa en sån.

Edit: Välkommen till Forumet, finns en regel som säger Citera inte inlägget före :wink:
Jochen

Angående kurslitteraturen

Inlägg av Jochen »

Hej Greensilver,

Ursäkta att jag hux flux tränger mig in i tråden.
Har på allvar börjat fundera på att börja programmera AVR.
Läste precis tråden och såg att erbjöd kurslitteratur till Butterfly via
email. Om erbjudandet fotfarande står kvar,
skulle du kunna skicka den till mig? Eller ngn annan som redan fått emailet? Min adress är joacim.lundberg(snabelA)telia.com

PS Har redan kontaktat Bosse för beställning.
199SEK inkl. moms o frakt stämmer, o de e billigt!
Buffi

Inlägg av Buffi »

Skicka till mig också ;)
Mailade just om paketet jag med

bjokem-4(snabel-a)student.ltu.se
Skriv svar