Vill du ha en upplösning på 400s/varv eller vad menar du?. Det finns xxx varianter av olika upplösningar på microstegning!. Men om det är just 400s/V som du vill åt, då ska du köra en vanlig 200s/V motor i halvsteg!.
Alltså, jag har nu en stegmotor med 400 steg/varv. Jag vill ha bättre upplösning och "mjuka" rörelser vid låga hastigheter. Så kanske en faktor på 1:16 eller 1:32 skulle passa bra.
Men hur mjuka rörelse & upplösning vill du ha då?. vad ska du ha den till?. Alltså 400s/varv är ju jävligt bra & kan bli 800s/V vid halvstegning, vilket borde recka till det mesta. Eller ska du styra nån hyperkänslig optik eller?.
Edit...
Såg inte dina ändringar...
Alltså: mikrosteg kan du köra med det vanliga drivsteg...om det är lite smart. Jag skulle föreslå att du styr steget med en microprocessor i någon form, den behöver 2 PWM-utgånger.
Dessa PWM-utgånger modulerar du sedan på det sätt du vill ha stegen att gå, du får nog blanda in en liten lokigdel så att rätt polaritet/spola dras, det kan styras från en extra pinne.
Efter vad jag kan se klarar den drivkrets inte att mikrostega alls.
Därnäst kan jag inte se det vettiga i att mäta accelerationen på något du själv styr, tack vara styrningen vet du redan accelerationen eller hur?
Men OK, mikrosteg:
För enkeltheten skull vill jag inte dra in drivtransistorer osv, vi antar i detta att det fungerar bra.
Med helsteg får varje lindning antingen 100% spänning eller 0%. Med halvsteg är det samma teknik fast annat stegmönster.
Med mikrosteg måste man gå bort från den teknik, man måste kunna skicka ut en variabel spänning till motorns lindningar och de ska vara variabla oberoende av varandra.
Tänk det som 4 variabla spänningsaggregat som du kan rulla på manuellt.
Då kan du, vid att styra i rätt sekvens rulla motorn mjuk och steglöst vid att variera spänningen på de olika lindninger.
Att göra datorstyrda regulatorer är inget speciellt svårt och därmed kan en liten dator styra sekvenserna, spänninger osv, det blir mycket enklare för dig.
Det effektivaste sätt att styra en spänning är vid att switcha den, alltså fullt på eller fullt av, då blir drivtransistorn inte varm och plötsligt är vi på PWM (Pulse Width Modulation = Pulsbredd modulation).
Tänk dig att du har 100% spänning och slår på den 50% av tiden, då kommer den genomslåppte effekt att vara 50%.
Av detta kan vi alltså slutleda att byter du ut drivsteget till ett där du kan styra varje utgång med en PWM från en mikroprocessor (eller liknande) kan du variera den effektiva spänning som kommer till varje lindning på motorn "steglöst" (ofta 256 steg typ) och därmed vrida snyggt och prydligt.
Man behöver bara 2 PWM på processorn då man väljer vilken av de 2 motverkande lindningar som ska slås på med en extra pinne från processorn.
Det finns dock en annan metod:
Om du kör konstant hastighet på din stegmotor kan du i nuläget sätta en lämplig konding (med en motstånd om 1-3 ohm i serie) från varje lindning till GND, välj rätt värde och du kan få en mycket mer flytande rörelse men det fungerar enbart vid relativ konstant hastighet.
Den lilla motstånden i serie är för att inte bränna av drivkretsen.
jo, det är ju inte lika effektivt som chopper-grejer men vafaan, för det priset är det ok!
Det blir bra i vinter, min källarlokal har rätt dålig uppvärmning! :)
Näpp, det har jag inte, jag har aldrig behövt annat än leka med stegmotorer. Jag vet dock att det borde finnas ett stora antal exemplar på nätet, jag hittade denna t.ex. när jag sökte efter 'chopper microstep'