Hej jag och den kompis ska göra projektarbete nu i 3 an. Vi läser industriell teknik och vi har börjat rita och fräsa du delar till den hexapod.den blir nästan identisk men det på lynxmotions kits! Nu till frågan, det kommer ju sitta 3 servo per ben och den kommer han sex ben. Alltså 18 servos.
Hur ska man styra servona på enklaste sättet? Fungerar det med den arduino? Eller behöver jag den servokontroller med?
Tack i förhand!
hur styra 18 servo på hexapod?
Re: hur styra 18 servo på hexapod?
På min hemsida, under "Freebies", finns det ett projekt som styr upp till 12 st RC-servos. Källkoden (i C) är med och det kan enkelt expanderas och portas till annan processor.
Rent generellt hinner nog många µc:s med, jag har dålig koll på just arduino problemet där är väl om man måste byta till en annan processor familj etc, vet inte hundra hur det fungerar med arduino dock.
Förloppet som sådant är ju ett i processorsammanhang långsamt förlopp sen beror det ju på hur avancerat det hela skall vara typ gå frammåt eller klara DARPA
Rent programmeringsmässigt är grunden väldigt lätt det är i stort sett bara en loop som genererar 18 kanaler med den PWM som servona vill ha utifrån 18 variabler (som då är servonas läge). Resten är bara manipulationen av dessa register och det är det som är det kluriga.
Jag skulle säga att minimum är en 28 pinnars µc ska ni ha fler än någon enstaka sensor (ultraljud, ir, tilt etc) är nog en 40 pinnare att föredra. Ni måste ju ha kommunikationspinnarna fria och helst också programmeringspinnarna.
Glöm ej att vi kräver dokumentation av projektet
Förloppet som sådant är ju ett i processorsammanhang långsamt förlopp sen beror det ju på hur avancerat det hela skall vara typ gå frammåt eller klara DARPA

Rent programmeringsmässigt är grunden väldigt lätt det är i stort sett bara en loop som genererar 18 kanaler med den PWM som servona vill ha utifrån 18 variabler (som då är servonas läge). Resten är bara manipulationen av dessa register och det är det som är det kluriga.
Jag skulle säga att minimum är en 28 pinnars µc ska ni ha fler än någon enstaka sensor (ultraljud, ir, tilt etc) är nog en 40 pinnare att föredra. Ni måste ju ha kommunikationspinnarna fria och helst också programmeringspinnarna.
Glöm ej att vi kräver dokumentation av projektet

Med tanke på att ni går i skolan så finns det nog mindre (färre ben d.v.s.) processorer liggandes i någon låda? Isf så kan det vara att föredra att köra en master-slave uppsättning. Den som är master kan kommunicera med slave enheterna genom seriell kommunikation. Varje slave enhet kan då ha en unik id så att den vet att det är den som blir anropad. Kräver dock en mikrokontroller/processor per servo men det ger större möjligheter att köra servon på olika sätt/hastigheter etc.
Edit: Eller en mikrokontroller/processor per ben kanske är lättare att komma över.
Edit: Eller en mikrokontroller/processor per ben kanske är lättare att komma över.
Här går det kanske att hitta lite ideer: http://electroschematics.com/wp-content ... ni_pdf.zip