Visa 0-15 på 2st 7segments displayer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
André
Kontakt:

Visa 0-15 på 2st 7segments displayer

Inlägg av André »

Hur visar man lättast hex 0-15 på 2st 7 segments displayer.
Altså 0 eller 1 på den första och 0-9 på den andra.
Finns det färdiga kretsar för det eller måste man göra egen logik?

Tacksam för svar :)
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Leta bland 74 /40-serien i elfa så hittar du Dec/hex-dekodrar för LED-displayer!.
André
Kontakt:

Inlägg av André »

Hittar bara kretsar som fixar att visa 0-F på en display :(
VikHe

Inlägg av VikHe »

Köp två stycken då :)

Annars har Maxim IC en massa fina kretsar för ändamålet, vissa som klarar av 4 siffror eller mer.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har aldrig sett en färdig lösning till detta, du får konstruera en lösning själv om du måste ha det i decimal form. Jag skulle rakt av föreslå en mikroprocessorlösning, där kan du göra en ytterst enkel one-chip lösning med rätt processor, t.ex. någon PIC med inbyggt klock och just nog in och ut pinnar.

Programmeringen är ju busenkel.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Hmm, jag är nästan bärgis på att det går att lösa utan att blanda in andgrindar som ska göra en carryout.
Om inte jag minns fel så finns det en binär upp & ner räknare som slår om när den kommer till 9 & på så sätt sätter en carry som triggar nästa räknare!. Var ju så jädra längesedan man höll på med sånna byggen på den nivån :? .
En sak minns jag i alla fall & det är att elfas lilla beskrivning för logikretsarna inte alltid stämmer, så ibland kan man hitta flera kretsar som enligt beskrivningen agerar likadant, men tittar man i databladet så finns det småsaker som skiljer varandra åt!. Kolla på 74190-193 kretsarna & kolla vad som skiljer dem åt, jag har för mig att någon av dom decimalsjusterar på det viset som jag nämde åvan!.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Ja om du skall räkna pulser så finns det dekadräknare, dvs de räknar upp till 9 och slår sedan om. Sådana går fint att koppla i serie och med en 7-segmentsdriver till varje så blir det decimalt och fint. Men om du redan har en hexadecimal siffra så blir det nog värre....
André
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag kan ju göra ett försök att förklara funktionen.. Jag ska ha en vridströmställare BDC med 10 lägen, (elfa 35-364-71).
Och dessa lägen 0-9 ska ge 0, 1, 2, 3, 4, 6, 8, 10, 12, 14 (binärt) som signaler ut, samt signaler ut till 2st 7 segments displayer.
Jag har gjort logiken för omvanligen mellan 0-9 och 0-14 men den blev ju nog krånglig den så någon programmerbar logik kanske skulle fungera. Det är bara det att jag inte har några möjligheter för det.
Är det någon här som skulle kunna hjälpa mig? :) Eller har jag krånglat till det för mycket som vanligt :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Rakt av skulle en PIC med inbyggd clocka nog vara den helt rätta lösningen, jag har för mig att man på vissa ingånger kan lägga på en "weak pullup", därmed kan du mata in det binära mönster från brytaren direkt, sedan kan du driva 7-segmenterna direkt om den totala strömmen inte överskrider vad PIC'en tål samt såklart 4 pinnar ut med den 'nya' binäre kod.

Det krävs alltså:
4 pinnar in
4 pinnar ut
14 pinnar ut till display
====
22 portpinnar
Användarvisningsbild
Abra Hana

Inlägg av Abra Hana »

Om du inte vill köpa två displayer , så Kanske nån av följand displayer kan lösa ditt problem .
http://www.purdyelectronics.com/product ... .cfm#Table
Skriv svar