Det är en kina fräsfrån eBay vi utgått ifrån, inköpt för ~1500€ ny, ett år sen ungefär. Tyvärr har brorsan sin kamera där han bor, så tidiga bilder har jag inte mycket av. En bild har jag dock, spindelnkabeln som ingick! SKÄRMAT!

Kabelskarven var tvinnade med eltejp på

Vi har använt den en ganska lång stund nu, men för tillfället är all elektronik utplockat. Vi ska göra om allt från grunden

Lite rörigt just nu men det hör ju till när man bygger.
Helhetsbild:
Fronten. Undre skärmen är ett touchscreen, begagnat från eBay, tydligen använts vid New York Stock Exchange

Fastlimnings riggarna

Den övre, vanliga, skärmen kan man vinkla ner.
Själva frontpanelen. Också utfräst ur anod. aluminium. Vi ska ha laserskärd plastfilm med lim på baksidan i de utfrästa bokstäverna sen. Kan bli riktigt snyggt

Här bakom skärmskyddet av 3mm plexi, gömmer sig en 16x2 display som ska visa laser temp., ström, effekt. Och en pot.
Laserdrivningen ska väl bli någon arduino+mosfet fundering. Regleringen behöver inte vara så snabb, så jag tror Arduinon för sköta det, genom en DAC.
Panelen före fastsättning. (Tur jag fick en bild av det

Bakifrån. Ska ha ett litet kort fast på brädan där man skruvar fast alla trådar.
Centraldammsugaruttag under panelen (ingen sär skrivning här)

Bakifrån. Slangen är sådan man använder vid elinstallation. Den tjuter lite tyst, men den var billig. (far är elektriker

När man lägger i en slang i uttaget så stänger vår hemmagjorda motorventil av luftströmmen från utsuget, och drar bara från uttaget.
Motorventilen är gjord av en hävstång av plexi + ventil med handtag + motor med gängad stång. Plus lite relälogik och limitswitchar. Funkar skitbra!
Men var kommer suget ifrån?

Japp, dammsugaren står och skriker i pannrummet, inte i fräsrummet! Skitbra.

3 SSR för utsug, vattenpump och kompressor. Monterad på aluskena för måttlig kylning? Har funkat hittils iaf.
Ska vara två hyllplan här för elektronik, och en skiva där fram där datorn och VFD ska stå, så de kommer nära frontpanelen. Suddig bild, stäm mig. Min kamera kan inte fokusera för 5 cent

Max antal bilagor nådd. Fortsätter i nästa inlägg