Lite om el i järnvägsvagnar
Lite om el i järnvägsvagnar
Jag sprang på den här tråden http://elektronikforumet.com/forum/view ... rnv%C3%A4g
Så bjuder på lite dåliga bilder om ungefär hur det fungerar på gamla lokdragna tåg från 40 talet och fram till X2000 nyare motorvagnståg fungerar det annorlunda på.
Här nere beskriver vi hur det fungerar på en vanlig B7 vagn från SJ.
I den stora svarta kabeln (kallas tågvärmekabel för i början användes den bara till värme) Får vi 1000 volt 16 2/3 Hz från loket.
Tågvärmen går i högspänningslådan längst till höger som inehåller en huvudströmställare och en huvudsäkring på 1000volt 100ampere.
I mitten sitter säkringar från transformatorns säkringar för sekundärsidan.
Och längst till vänster har vi tågvärmetransformatorn som ger ut 340,220,205,180,130,30 och 24 volt. (Varierar i olika vagnar)
Då går vi upp i vagnen och öppnar ett skåp och där finner vi det här.
Överst har vi diverse kontroll lampor för att se om alla spänningar finns och en ampere mätare.
Under det finner vi likriktaren/batterieladdaren för batterierna som sitter under vagnen.
Under likriktaren finner vi en DC/DC omvandlare som ger ut 24 volt till vagnen.
Underst sitter en DC/AC omvandlare som ger ut 220volt 50hz som matar vägguttagen i vagnen.
Alla fläktar som sitter uppe i taket går på 16 2/3 hz så 50hz går bara till el utagen.
Det där är grunden och skiljer sig inte mycket mellan olika vagnar sen är värmen, ventilation, dörrstyrning, vacuum toalettsystem några egna historier som jag kan visa om intresse råkar finnas.
Så bjuder på lite dåliga bilder om ungefär hur det fungerar på gamla lokdragna tåg från 40 talet och fram till X2000 nyare motorvagnståg fungerar det annorlunda på.
Här nere beskriver vi hur det fungerar på en vanlig B7 vagn från SJ.
I den stora svarta kabeln (kallas tågvärmekabel för i början användes den bara till värme) Får vi 1000 volt 16 2/3 Hz från loket.
Tågvärmen går i högspänningslådan längst till höger som inehåller en huvudströmställare och en huvudsäkring på 1000volt 100ampere.
I mitten sitter säkringar från transformatorns säkringar för sekundärsidan.
Och längst till vänster har vi tågvärmetransformatorn som ger ut 340,220,205,180,130,30 och 24 volt. (Varierar i olika vagnar)
Då går vi upp i vagnen och öppnar ett skåp och där finner vi det här.
Överst har vi diverse kontroll lampor för att se om alla spänningar finns och en ampere mätare.
Under det finner vi likriktaren/batterieladdaren för batterierna som sitter under vagnen.
Under likriktaren finner vi en DC/DC omvandlare som ger ut 24 volt till vagnen.
Underst sitter en DC/AC omvandlare som ger ut 220volt 50hz som matar vägguttagen i vagnen.
Alla fläktar som sitter uppe i taket går på 16 2/3 hz så 50hz går bara till el utagen.
Det där är grunden och skiljer sig inte mycket mellan olika vagnar sen är värmen, ventilation, dörrstyrning, vacuum toalettsystem några egna historier som jag kan visa om intresse råkar finnas.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- hcb
- Moderator
- Inlägg: 5939
- Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
- Skype: hcbecker
- Ort: Lystrup / Uppsala
- Kontakt:
Re: Lite om el i järnvägsvagnar.
Intressant! Vad är anledningen till den vildvuxna floran av lågspänningar i vagnarna?
Edit: skrivfel.
Edit: skrivfel.
Re: Lite om el i järnvägsvagnar.
Sånt här är mycket intressant!
Fortsätt gärna berätta och posta fler bilder.
Hade ingen aning om att det var så höga effekter för "tågvärmen" som närmare 100kW men det säger sig ju nästan självt att det går åt en hel del energi på vintern för att värma ett helt tåg.
Vad används alla dom olika spänningarna till? Är allt specialutrustning eller finns mycket som fungerar på 16 2/3Hz?
Fortsätt gärna berätta och posta fler bilder.
Hade ingen aning om att det var så höga effekter för "tågvärmen" som närmare 100kW men det säger sig ju nästan självt att det går åt en hel del energi på vintern för att värma ett helt tåg.
Vad används alla dom olika spänningarna till? Är allt specialutrustning eller finns mycket som fungerar på 16 2/3Hz?
Re: Lite om el i järnvägsvagnar.
Det här visar hyffsat bra vad alla spänningar går till
Växelspänningsregulatorn som sitter på 220 volt är bortmonterad numera, den användes förut när tågvärmen även kunde vara på 800 volt för att det skulle gå 220 volt till fläktmotorerna.
205/180/130 går alltså till värmekaminera runt om i vagnen för att reglera värmen.Växelspänningsregulatorn som sitter på 220 volt är bortmonterad numera, den användes förut när tågvärmen även kunde vara på 800 volt för att det skulle gå 220 volt till fläktmotorerna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Lite om el i järnvägsvagnar.
mrfrenzy: Ja det är rätt stora effekter i en vagn, satt och räkna på det för någon vecka sen när all värme är påslagen i en vagn drar bara den runt 50kW isoleringen i vagnarna är ju inte den bästa stänger du av värmen på en vagn när det är kallt ute så tar det bara några timmar innan du har minusgrader i en vanlig vagn.
Numera är det i princip bara fläktmotorer som går på 16Hz på gamla vagnar från 60 talet fans det betydligt mycket mer special utrustning.
Numera är det i princip bara fläktmotorer som går på 16Hz på gamla vagnar från 60 talet fans det betydligt mycket mer special utrustning.
Re: Lite om el i järnvägsvagnar.
Mycket intressant! 
Vad är det för överraskningar som väntar i 110 V 16+2/3 Hz rakapparatuttagen? (vart avråd från dom)

Vad är det för överraskningar som väntar i 110 V 16+2/3 Hz rakapparatuttagen? (vart avråd från dom)
Re: Lite om el i järnvägsvagnar
blueint: dom enda överraskningarna du hittar där är 110 volt och 16hz är inte din apparat gjort för det kan den gå sönder.
Några andra roliga saker hittar du inte där.
Några andra roliga saker hittar du inte där.
- prototypen
- Inlägg: 11101
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Lite om el i järnvägsvagnar
Med 16 2/3 Hz så kommer järnet i t.ex Brauns skakapparater att gå i mättnad och då brinner lindningen (strömrusning)
Gamla apparater med allströmsmotor klarar sig.
Apparater med laddning kan också klara sig då man ändå likriktar.
Protte
Gamla apparater med allströmsmotor klarar sig.
Apparater med laddning kan också klara sig då man ändå likriktar.
Protte
Re: Lite om el i järnvägsvagnar
Min förra braun rakapparat var märkt nåt i stil med "6-250V AC/DC", det tycker jag var rätt generöst, och borde fungera alldeles utmärkt där 

Re: Lite om el i järnvägsvagnar
En helt galen flora av udda spänningar. dags styra upp kanske 

Re: Lite om el i järnvägsvagnar
Det fungerar ju uppenbarligen bra 
Kan tillägga att det är NiFe batterier som används under vagnen för att ge elenergi till t.ex lampor när man passerar sektioner utan kontaktledning.
Järnvägens kontaktledning 15 kV (16+2/3 Hz) har sektioner utan elenergi för att isolera dom olika spänningssatta sektionerna från varann då dom kan skilja i fråga om spänning och fas.

Kan tillägga att det är NiFe batterier som används under vagnen för att ge elenergi till t.ex lampor när man passerar sektioner utan kontaktledning.
Järnvägens kontaktledning 15 kV (16+2/3 Hz) har sektioner utan elenergi för att isolera dom olika spänningssatta sektionerna från varann då dom kan skilja i fråga om spänning och fas.
Re: Lite om el i järnvägsvagnar
blueint: Det stämmer det du säger, men nife batterier är utdöende i järnvägsvagnar numera är det mest NiCd batterier och http://www.global.se/selection_se/artic ... leNo=77290 har blivit allt vanligare.
Re: Lite om el i järnvägsvagnar
En miljöbomb..
Finns det några mätdata på störningar i elmatningen? (transienter mm)
Finns det några mätdata på störningar i elmatningen? (transienter mm)