Fråga angående LT1081: en RS232 Driver/Receiver

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ooptimerad

Fråga angående LT1081: en RS232 Driver/Receiver

Inlägg av ooptimerad »

Tänkte slänga ihop en RS232 till TTL nivåomvandlare och istället för att köpa t.ex. en MAX232 tänkte jag använda det jag råkar ha hemma; en LT1081

Jag har nu två frågor som jag hoppas någon kan svara på:

1. V+ och V- behöver jag väll inte ansluta till D-SUB-donet? Har sneglat på typiska MAX232 kopplingar och där ansluts de bara med kondensatorer till matningsspänning respektive jord. I databladet för LT1081 ansluts de båda till jord med en kondensator, beror skillnaden på IC'n eller finns det någon annan anledning? Räcker det med att jag kopplar enligt "TYPICAL APPLICATION" (sid. 1) och inte använder utgångarna till något?

2. Jag tänkte använda mig av niopolig D-SUB vilket betyder att jag bara kan (?) använda en av de två uppsättningarna i IC'n. Vad bör jag göra med den andra RS232-ingången? Finns det någon bättre lösning än att koppla ihop den med den första RS232-ingången? Den oanvända TTL-nivån tänkte jag ansluta till Vcc (enligt databladet).
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Fråga angående LT1081: en RS232 Driver/Receiver

Inlägg av Swech »

1. nej, behöver/skall inte kopplas till Dsuben
"Räcker det med att jag kopplar enligt "TYPICAL APPLICATION" (sid. 1) och inte använder utgångarna till något?" - ja
Du använder ju egentligen utgångarna eftersom kondensatorerna skall sitta där.... :wink:

2. Du kan koppla ihop båda RS232 in. Strunta i motsvarande utgång på kanalen du inte vill ha.
Oanvänd TTL in behöver du inte göra något med eftersom den har intern pull down.

Swech
ooptimerad

Inlägg av ooptimerad »

Swech:
1: OK
2: Har TTL-logik alltid intern pull-down eller hur motiverar du det?

Det som får mig fundersam är följande stycke i databladet:

TR2 IN; TR1 IN (Pins 11, 12): RS232 Driver Input Pins.
Inputs are TTL/CMOS compatible. Inputs should not be
allowed to float. Tie unused inputs to Vcc.

Jag tror jag ansluter den till Vcc i alla fall :)
Tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

nja.. jag tror swech blandar ihop ingångarna här.

>Du kan koppla ihop båda RS232 in. Strunta i motsvarande utgång på kanalen du inte vill ha.

Båda RS232-ingågarna parallellkopplade kommer att dra dubbelt så mycket ström (från DB-kontakten). Det är dessa som har internt pull-down på 5kΩ, så en av dem kan lämnas oansluten.

>Oanvänd TTL in behöver du inte göra något med eftersom den har intern pull down.

Driverns logiska ingångar (5volt) är CMOS och skall enligt databladet aldrig lämnas flytande. Kopplas helst till VCC.

Alla oanvända utgångar lämnas oanslutna.

>Jag tänkte använda mig av niopolig D-SUB vilket betyder att jag bara kan (?) använda en av de två uppsättningarna i IC'n.

Kan och kan... Det finns ju bara en RX och en TX-signal, men du kan ju läsa av andra signaler, t.ex. DTR eller RTS. Du kan också använda den lediga sändaren till t.ex. CDC, DSR eller RI. (RI används som signal att väcka en sovande dator). Så det finns användningsområden, även om det inte behövs för RS232.

Om man inte använder de övriga stiften aktivt, så ska de kopplas ihop på lämpligt sätt så att datorn inte stör sig på dessa. DTR(utgång från datorn) kopplas till DCD och DSR, och RTS kopplas till RTC. (Detta gör att datorn kan upptäcka om enheten är ansluten till kabeln). RI tror jag inte ska anslutas alls, om den inte används.
ooptimerad

Inlägg av ooptimerad »

jesse:

Ok, då lämnar jag den oanvända RS232-ingången oansluten. Hittade ingen information om pull-up/down någonstans tidigare när jag letade men nu ser jag att det i alla fall är inritat i "TYPICAL APPLICATION"-schemat! Tycker det borde vara skrivet i text också så man kan söka efter det.

Självklart lämnar jag oanvända utgångar oanslutna.

Angående övriga stiften: ska dubbelkolla.

Tack återigen för hjälpen!
Skriv svar