Hjälp med design av cykelbelysning

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
xarvox
Inlägg: 137
Blev medlem: 4 augusti 2005, 09:55:07
Ort: växjö

Hjälp med design av cykelbelysning

Inlägg av xarvox »

Jag är inte helt nöjd med de låg-effekt cykellampor som finns och de högeffekts lampor som finns på marknaden är tokdyra..
så jag tänkte snickra ihop en egen lösning.

Strömkällan är 6v 3w nav-generator (okänd effektkurva) och ljuskällan skall bli lysdioder.

så min fråga är, vilka dioder ska jag använda och hur många?

Jag tänkte använda rejält starka dioder som kan lysa långt (smal ljuskägla), men tänkte eventuellt komplettera med något mer rundstrålande dioder för belysning nära cykeln (samt positionsljus)

Jag vill ha RIKLIGT med kräm i belysningen, som funkar både i hög hastighet och becksvart mörker i skogen, helst långt över 30 lumen.


Jag har också tänkt koppla på usb-utgång på navgeneratorn, så att jag kan ladda mobilen på långfärds-cyklingen och tänkte se om ni har några bra tips för detta.
Jag har en pryl som kallas bec (för modellflyg), en krets som ansluts mellan driv-accen och mottagaren som ska ge stabil 5v strömkälla oavsett volt på accen, den borde väl funka för usb också?
Eller behöver jag bygga en egen?

I slutändan behöver jag en treläges brytare (off, ljus, usb) som är vatten- och stöt-tålig, var hittar jag en sådan?


Jag har tänkt montera in allt i en gammal klassisk framlykta så jag slipper tillverka lamp-kroppen själv.. men reflektorn är väl helt onödig om jag kör diod?

och tänk på att jag är nybörjare i era svar, teknisk jargong är grekiska.. ;)
Användarvisningsbild
konig7070
Inlägg: 888
Blev medlem: 2 augusti 2008, 11:51:14
Ort: Uddevalla

Re: hjälp med design av cykel-belysning

Inlägg av konig7070 »

Du kommer definitivt behöva en reflektor till lysdioden/lysdioderna om du ska ha lång ljuskägla(förutsätter att du tänkt använda någon power-led, exempelvis en cree xp-g).
danielr112
Inlägg: 8092
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: hjälp med design av cykel-belysning

Inlägg av danielr112 »

http://www.ebay.com/itm/High-Power-3W-B ... 43a8084b8a

Eller ja ta nån annan. det finns gott om dem på tradera. Om du ska ha lyse när du kör sakta ska du ha batteri också. De jag kör med när jag kört mtb klarar mellan 2 timmar till 10 timmar

http://www.ebay.com/itm/XML-T6-Waterpro ... 2a13c40a57
Den har jag när jag ska ha mindre ljus. Ska jag köra mycke ljus så har jag en sådan samt en överspänd 25 watts halogeen som körs på nästan 15 volt. dDet lyser!

en som sagt batteri hade jag valt om jag var du samt letat upp en 1-3 watts led färdig. Nu kommer en 3 watts led dra ur batteriet med tiden men så länge dyu cyklar hyffsat så kommer du ha tillräkligt med lyse för flera timmar... Possition samt baklyse är bara smådioder. de drar istort sett ingenting.
xarvox
Inlägg: 137
Blev medlem: 4 augusti 2005, 09:55:07
Ort: växjö

Re: Hjälp med design av cykelbelysning

Inlägg av xarvox »

Jag vill inte köra med batteri-belysning av den simpla anledningen att när jag väl behöver ljus så har jag glömt att byta batterier.
Batterier är heller inte miljö-vänligt..
Jag jobbar natt och cyklar därför mycket på sena kvällar/tidiga morgnar så det kommer isåfall gå åt en jäkla massa batterier.. :P
Jag kör också cykel-semestrar (3-10 dagars) och då funkar det inte att vara beroende av batterier.
Dessutom vill jag ha en laddkälla för mobilen också.


Ok, reflektor är ett krav. Det ordnar jag.

Jag har nu förstått att en navdynamo ger växelström, vilket gör att jag inte kan använda den tänkta bec (som kräver likström) för att ge laddström till mobilen..

Så hur gör jag en stabil 5V (upp till 1A) likströms-utgång av navdynamon?
jag har hittat denhär: http://www.conrad.se/?article=860270
Men den ger bara 300mA, vilket är för lite för min mobil..



Jag har hittat denna site: http://pilom.com/BicycleElectronics/DynamoCircuits.htm
och den ger en hel del information som jag tycker att jag borde kunna ta till mig, men dessvärre är jag inte tillräckligt kompetent för att förstå vad jag läser (främst kopplingscheman samt vad delarna är för något).

Så finns det någon som kan översätta ett lämpligt schema till pucko-språk eller kanske rita ett passande?

Jag tänkte beställa dioder+motstånd och en kondensator i lagom storlek för ca 20 sekunders belysning.
Men eftersom jag är total nybörjare på dioder och kondingar, vad bör jag köpa och varifrån?
enligt http://led.linear1.org/led.wiz
så kan jag ha cirka 25 dioder som mest för att hålla mig under 6V/3W=0,5A, kan det verkligen stämma?


Om någon har intresse att bygga en kombinerad 5v adapter/led driver till mig så köper jag den gladeligen!
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Hjälp med design av cykelbelysning

Inlägg av blueint »

Tips: http://elektronikforumet.com/wiki/index ... cher_chips

Du kan ju använda ett batteri eller superkondensator som mellanlagring så att det inte hänger på att du trampar omgående. Automatisk avstängning borde vara enkelt.

Annars får du väl lägga till någon vindturbin och handvev pakethållaren. Energiprincipen gäller som sagt.. ;)
xarvox
Inlägg: 137
Blev medlem: 4 augusti 2005, 09:55:07
Ort: växjö

Re: Hjälp med design av cykelbelysning

Inlägg av xarvox »

en (supra)kondensator som mellanlagring har jag ändå tänkt använda, eftersom det används på kommersiella belysningar.

Men hur avgör jag rätt storlek?
Jag försöker lära mig lite allteftersom, men inlärningströskeln är rätt hög..
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kondensator förklarar principen, men inte så mycket mer..


Jag har börjat skissa lite på en krets med hjälp av de tidigare nämnda länkarna.
Jag tror mig vilja ha 2st lamp-kretsar, en "helljus" och en positionsljus, där helljuset är direktkopplat till generatorn och positionsljuset (både fram och bak) är kopplade via kondensator.

Jag har tänkt ha helljuset på separat brytare för att kunna stänga av när jag vill ladda mobilen (och kanske vid möte, om ljusstyrkan på helljuset blir bra nog)

Switcher-chipsen som länkas till nedan, är dessa för att omvandla växelström till likström?
jag antar att växelström frekvensen varierar med hastigheten på dynamon, klarar dessa chips att justera sig själv?



Hur fungerar lysdiod med växelström? behöver jag en likströmskälla till dioderna också?
Newton
Inlägg: 19
Blev medlem: 15 november 2009, 18:06:39

Re: Hjälp med design av cykelbelysning

Inlägg av Newton »

En galet stark lysdiod! :D
(Cree XM-L)
http://www.dealextreme.com/p/xmlawt-100 ... 3-5v-51989

En varning dock. Kolla ALDRIG in i dioden utan något dämpande skydd, för när ljuset kommer från en så liten punkt blir det så intensivt att det inte är nyttigt.
Själv äger jag två Cree MC-E, som jag inköpte för något år sedan.
http://www.dealextreme.com/p/cree-xlamp ... g-k0-16145
Om jag skulle köpa någon idag skulle jag garanterat köpt CRee XM-L, för den är lättare att driva eftersom den bara innehåller en diod.

Det är självklart möjligt att driva dessa dioder med en generator, men du kommer inte att komma i närheten av deras potentionella ljusstyrka. Och testar du köra dem på full styrka är du fast ;) En möjlighet vore att göra systemet så att halvljuset körs från generator, och helljuset från batteri. Eller att halvljuset drar så lite att batteriet kan bli laddat samtidigt. Eller så kör man utan batteri och nöjer sig med ett ljus som bara är mycket bättre än alla konsumentlampor. (alltså inte mega-extremt-supernova-mycket bättre än de vanliga cykellamporna)

EDIT: Svar på sista frågan. Lysdioderna är som vanliga dioder. De släpper alltså bara genom ström i en riktning och lyser bara då.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12455
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Hjälp med design av cykelbelysning

Inlägg av Electricguy »

Jag har lekt en del med olika former av cykellyse. Och en kombination av spot och flood är riktigt trevligt att cykla med. Så man får både bredd och längd på käglan.
xarvox
Inlägg: 137
Blev medlem: 4 augusti 2005, 09:55:07
Ort: växjö

Re: Hjälp med design av cykelbelysning

Inlägg av xarvox »

Cree-dioden ser riktigt najs ut!
Med en så kallad current doubler hade jag uppnått 1000mah på 3 volt i 15km/h, (6v, 3w, 0,5A) men jag ska kunna nå upp till 10 watt närmare 25km/h.

Så det gör ju inget om lampan lyser något svagare i stadsfart för att skina på som f@n på landsvägsfart.

Men det kommer inte finnas en gnutta ström över till annat..

Alternativ 2 hade varit att cykeln laddar batteri konstant och batteriet används för att driva dioden.
men då är vi inne på en hel del extra elektronik, så det känns som om jag vill undvika den lösningen..
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Re: Hjälp med design av cykelbelysning

Inlägg av ghost_rider »

som utvecklare på området skulle jag tveklöst säga xml dioden. Det är den värsta på marknaden just nu. Strömsnål,liten, liten värmeutveckling gör den till en väldigt bra kandidat!
Imed att navet inte ger mer än 0.5A vid 3W så räcker det knappt till en diod. Gissar att du vill se mer än vad du vill synas?
Jag hade nog försökt mig på att boosta upp mha en stepup krets o se vart man kommer därifrån. Det finns färdiga drivare om du inte vill bygga en själv som passar ditt behov. Det som jag störde mig på det var att alla drivarna var runda och att de hade en massa blippande ljusval och tre lägen av varje. :/
Skriv svar