så jag tänkte snickra ihop en egen lösning.
Strömkällan är 6v 3w nav-generator (okänd effektkurva) och ljuskällan skall bli lysdioder.
så min fråga är, vilka dioder ska jag använda och hur många?
Jag tänkte använda rejält starka dioder som kan lysa långt (smal ljuskägla), men tänkte eventuellt komplettera med något mer rundstrålande dioder för belysning nära cykeln (samt positionsljus)
Jag vill ha RIKLIGT med kräm i belysningen, som funkar både i hög hastighet och becksvart mörker i skogen, helst långt över 30 lumen.
Jag har också tänkt koppla på usb-utgång på navgeneratorn, så att jag kan ladda mobilen på långfärds-cyklingen och tänkte se om ni har några bra tips för detta.
Jag har en pryl som kallas bec (för modellflyg), en krets som ansluts mellan driv-accen och mottagaren som ska ge stabil 5v strömkälla oavsett volt på accen, den borde väl funka för usb också?
Eller behöver jag bygga en egen?
I slutändan behöver jag en treläges brytare (off, ljus, usb) som är vatten- och stöt-tålig, var hittar jag en sådan?
Jag har tänkt montera in allt i en gammal klassisk framlykta så jag slipper tillverka lamp-kroppen själv.. men reflektorn är väl helt onödig om jag kör diod?
och tänk på att jag är nybörjare i era svar, teknisk jargong är grekiska..