Tillverka ett kretskort - Ferric Chloride ?

Användarvisningsbild
Perkla

Re: Tillverka ett kretskort - Ferric Chloride ?

Inlägg av Perkla »

Är tecknen för en keramisk och en elektrolytisk kondensator dom samma när man jobbar med scheman.. ?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Nej inte riktigt eftersom elektrolytkondensatorn är polär alltså med + och - och för att den skall kopplas rätt så är det strecket som motsvarar det negativa benet på kondingen normalt en fylld smal rektangel medan det positiva är en ej fylld rektangel. Alternativt kan man bara sätta två streck men ett plustecken vid det strecket som motsvarar det samma på kondingen så den kopplas rätt. Med en ej polär konding så är det bara två streck eller två fyllda smala rektanglar.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ok.. för jag hittar ingen symbol för keramisk kondensator i mitt program nämligen.. har sökt och letat.. och sökt lite till.. :S

den med plus och minus ser ut såhär I( ungefär och den för keramisk såhär II kort och gott... det är alltså den här jag behöver II
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Men jisses :shock:

i menyn välj DISCRETE

CAP = vanlig konding

POLCAP = Electrolyt konding

TA OCH LÄS PÅ LITE NU, VARVA NER

Over and out för min del :doh:
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag är hur lugn som helst.. sitter med manualen och en kopp kaffe i lugn och ro.. :lol:

Kanske ingen mening att ställa några frågor här då det verkar som vissa bli irriterade..

Inte så lätt för nån som har svårt att lära sig och aldrig nånsin har hållit på med sånthär förr...

Dessutom står det inga tydliga förklaringar vad som är vad i manualen direkt.. så man får klura lite själv för att veta vad man ska ha o inte.... :D
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ingen aning om det här blir rätt.. men nåt liknar det ju iaf.. hehe

Bild
Borre

Inlägg av Borre »

På polariserade kondensatorer är "böjen" minus, du ska alltså vända om dina, eller vissa iaf.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Tack för infon.. jag var mycket osäker på det jag åxå... så jag ska vända på dom på en gång så det blir gjort.. men dom som inte är nåt plus o minus på är ju keramiska.. alltså ingen plus o minus. ?
Borre

Inlägg av Borre »

Keramiska är opolariserade och anslutes hur som helst, schemasymbolen för dessa har två raka streck istället för ett rakt och ett böjt för polariserade.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Det är nåt som inte stämmer här.. hur blir det där med det som är inringat med rött.. ?? det är en elektrolytisk kondensator med plus och minus.. kopplat på det där sättet.. !?

Bild
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Hur menar du?
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ja jag menar bara om det går att sätta den på det sättet som den är satt.. om det är möjligt att få en pryl att funka...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tja den finns ju med i schemat alltså har den ju en anledning att vara där. I detta fall gissar jag på att den tillsammans med resistorn till höger agerar som filter eller dylikt utan att sätta in mig mer i det som jag inte känner för att göra.
thronborg

Inlägg av thronborg »

Lång diskussion men kul.
Jo angående framkallning så finns ju P20 tror jag det heter på sprayflaska. Men så hittade jag också en sprayflaska P21 som visar sig vara en lösning man sprutar på en vanlig pappersutskrift så den blir genomskinlig och finkar som film. Täckningen blir ju mycket bättre ock man kan skriva ut både från laser och bläckstråleskrivare.

Testade och det visade sig att det verkade vara som lacknafta, tändvätska. Det funkade också låt det bara torka lite.

Ett tips bara.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Du kan ju titta på de här exemplerna, alla är opolariserade, utom den längst till höger(och tantal som inte är med på bilden).
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Condensators.JPG
Och på de vänstra typerna ska du alltså som tecno säger använda CAP för att få symboler med två raka steck, istället för POLCAP som ger ett böjt och ett rakt.
Skriv svar