Fick svar från SUNWIN i dag ang A115 USB kortet -> The 4 axis CNC USB Card Mach3 200KHz Breakout Board Interface supports Windows 7and it also support windows 7 64x and 32x.
Men inga drivrutiner behövs? Kanske finns det redan på kortets buffer minne? Tex som en 3G dongel, att den sitter på drivrutinerna själv....
Hittade på mer USB saker vad tror ni om http://www.vistacnc.com/a02_product/product.htm Funderar på en P2 handjogg. Verkar smidigt med USB på en sådan så man kan flytta den mellan två maskiner.... Någon som testat med USB handjogg?
Drivrutiner är väl en sak men hur står det till med Mach3 PLUGIN och support till densamma? Jag har aldrig hört talas om denna och om minnet är iordning så har jag heller inte läst nåt på Yahoo forumet om denna A115.
Bengt hann före men jag postar ändå:
Det är möjligt att det inte behövs någon speciell drivrutin för att få operativsystemet att prata med kortet (använder antagligen Windows inbyggda HID eller möjligen CDC) men det krävs med största sannolikhet en plugin till Mach3. Oavsett var den är lagrad eller hur den levereras så skall den installeras i ...\Mach3\Plugins, något annat har jag aldrig sett eller hört i alla fall.
Som jag sade innan, det är inte säkert att en specifik extern enhet per automatik stödjer "allt" i Mach3.
* Funkar G31?
* Funkar backlash comp?
* Funkar slavade axlar? (Knappast nödvändigt på en knäfräs)
* Funkar gängning i svarv? (Inte heller nödvändigt på en fräs)
Note:Unzip the "usbmove.zip", and move it to: Mach3\PlugIns. For example: if your Mach3 was installed in C disk (C:\Mach3),then the "usbmove.dll should be moved to "C:\Mach3\PlugIns".
I går drog vi av bordet och tur var väl det för alla smörjkanaler var igen täppta! Jag lånade en biltema motorlyft och vi drog loss bordet med hjälp av ett 4 tons spännband och Morbidellin som mothåll
X axelns kulskruv var i väldigt bra skick, känner inge glapp alls i den, men ska mäta upp den sen så man vet exakt
En sak jag inte fattar.... Varför finns det en knapp som säger lossa/Spänna verktyg men jag ser inga kablar som går upp till Z axeln? Är det bara en option eller?
Jag tycker det på först bilden ser ut som en hydraul-cylinder och jag tycker mig se en "kul-gripper" i spindeln på senaste bilden men det kan vara inbillning. Det känns ju lite överkurs att ha ett hydraulsystem på maskinen enkom för verktyslåsning så det kanske är pneumatik eller så är det något helt annat som syns på bilden i första inlägget. Jag tror dock inte att det är motorn till pinolen, de är väl som vanligt av typ kuggstång alternativt finmatning med "snäckskruv" och då borde det som är motorn för en dylik drift sticka ut vinkelrätt mot själva spindeln.
EDIT: Fast det är klart, knä'et är ju inte motoriserat så nånstans måste ju Z-vara, om det inte är en 2-axlig historia..... säter har kanske rätt i alla fall.
Manuel Låsningen vertikal spindel? Stegmotorn sitter brevid.
Kulskruv Z axeln.
Finns kulor längst upp vad jag kan se iaf halva kulor.... Men när det sitter sådana kulor brukar det sitta någon mekanisk låsning för verktyget eller är knappen bara där för option sen får får man dra åt manuellt? Jag hittar inge spår av att koppla in luft i maskinen och hydraulik tror ja inte heller på en sådan liten maskin....
Försökt några tim med att plocka bort Y men det går inte.... Får inte loss kulmuttern! Dom har nog gjort så att dom har sänkt ner Y och sen skruvat i kulskruven i muttern och ser ingen lösning och få ut skruven utan att varje kula ska komma ut
Nåja får blåsa rent bordet så gott de går och putsa! Men fan skulle vilja haft bort det!