Simulator för elektronik

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Thorped

Simulator för elektronik

Inlägg av Thorped »

Hej!

Jag söker en bra och lätt arbetad simulator för elektronik med ett stort urval av komponenter, har använt mig av crocodile clips innan, det är tydligt och bra men komponent-tillgången är usel!

Några tips på program?

Tack på förhand!

Edit: Var: Visuellt ritprogram för elektronik
Senast redigerad av Thorped 11 oktober 2011, 19:21:58, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
jesse

Re: Vissuelt ritprogram för elektronik

Inlägg av jesse »

Vill du bara ha ett program du kan göra snygga ritningatr med (att skriva ut på papper) eller vill du även kunna göra kretskortslayout?

Har funnits flera trådar på samma tema innan. Kolla dessa:

Vad använder ni för elektronik CAD-program?

program för att designa kretskort typ?

Bäst att citera Sodjan i senaste cad-tråden:
sodjan skrev:Stopp stopp stopp...
Det finns flera trådar som startade på exakt samma sätt som denna.
En fråga om CAD program för mönsterkort å så massor av förslag.
Det behövs absolut inte en tråd till med exakt samma innehåll...

Använd sökfunktionen och kolla de gamla trådarna först !
Se även om mönsterkort i wiki'n...
Användarvisningsbild
Thorped

Re: Vissuelt ritprogram för elektronik

Inlägg av Thorped »

Inget av det. Jag vill kunna bygga upp kretsar i datorn och testa dem. Sök på Youtube på "Crocodile Clips" så förstår du nog va jag menar.

Edit: Å förlåt simulator heter det ju, ska ändra rubriken..
Användarvisningsbild
jesse

Re: Simulator för elektronik

Inlägg av jesse »

Jag sökte (innan jag skrev första inlägger) på "Crocodile Clips" men fick inte upp en programvara utan ett företag som hade massor av olika programvaror, så det var svårt att veta vilket av dem du syftade på. De hade både cad-program och simulator.

Jag känner inte till någon annan liknande den "Crocodile Clips" som jag såg på youtube.

Jag använder LTSpice som simulator. Fungerar bra och har en hel del komponenter. Går även att importera komponentfiler utigrån (Men jag har inte lyckats).

Exempel på simulering:
Bild

Man ser inte direkt på schemat vilka spänningar man har, utan man får klicka på olika punkter på schemat, och på så vis få fram en kurva. Man kan få fram både strömmar och spänningar (med mera).
zealotry

Inlägg av zealotry »

Lånar tråden lite när vi ändå är inne på ämnet. Finns det någon liknande programvara där man även kan scripta komponenter, alltså definiera upp egna logiska funktioner i en komponent. För att på så sätt simulera 'valfri' MCU? Roligast vore ju om det gick att i script hantera analoga in/ut, pwm och interupt osv.

Har sett att det finns fullständiga simuleringar av vissa PIC tex, men en allmän simulering med script känns för mig mer användbart..
monstrum

Inlägg av monstrum »

Skript är jag inte säker på men i Circuit Maker kan man använda logiska funktioner som block och bygga upp mer intelligenta styrningar. Man även göra egna komponenter på något sätt och där borde det gå att programmera lite mer komplexa funktioner.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Skriv svar