Hemmabyggd ventilation

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Borken

Hemmabyggd ventilation

Inlägg av Borken »

Jag måste ha missuppfattat någonting men here goes!

Kollade lite på olika ventilationslösningar för mitt hus och stötte då på http://airstar.se/ vilket är en mycket simpel värmeväxlare som fungerar som en "lunga" dvs den suger in och ut genom samma pipa.
Växlaren blåser ut luft under 30 sekunder och värmer upp växlarpaketet vänder sen riktning och suger in luft under 30sek som värms av det tidigare uppvärmda paketet.
Vi närmare inspektion så visade det sig att värmeväxlarpaketet består av wellpapp= extremt simpelt/billigt att kopiera.
Känns lite kymigt att föreslå en kopia av denna uppfinning; men kan man inte bara ta ett spirorör rulla ihop en 25 cm remsa i wellpapp trycka in denna i spiroröret och montera en fläkt som kan gå i båda riktningarna och styra allt med en 555:a?
Jag antar att man måste ha något utlopp för ev. kondensvatten, fast blir det kondens med ett växlar paket i wellpapp.
Blev förövrigt grymt förvånad över materialvalet trodde nog att det skulle vara nån form av bikakekonstruktion i metall.

Nån som på förhand har en simpel krets för en 30 sekunders timer? Vad finns det för reverserbara fläktar, kylfläkt till dator kanske?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Hemmabyggd ventilation

Inlägg av AndLi »

WELLPAPP??? Jag skulle inte vilja andas luft som gått igenom blöt sunkig wellpapp, för blöt kommer den bli.

Tänk på din hälsa och fixa en växlare i något plåtmatterial..
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Nä, vanlig wellpapp låter osannolikt, kan det ha varit "wellpapp" gjord av nåt plastmaterial kanske ?
Borken

Inlägg av Borken »

Skeptisk jag med, men kolla deras hemsida under press/ värme av luft, bild finns dessutom i manualen.
Borken

Inlägg av Borken »

Om det nu är wellpapp så tar väl pappret upp fukt i ena fasen å blir torkad i den andra, det kanske går jämnt upp?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Då förutsätter du ju att luften är torr på ena sidan, det lär den inte vara :)
Borken

Inlägg av Borken »

torrare :|
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Har lite svårt att se hur man skulle kunna spara specielt mycket energi.
Om det är kartong så känns det ju vanskligt. I alla fall på vintern när varm fuktig luft inifrån ska kylas ner.
Sen vill man att luften färdas från sovrum till badrum kök för att slippa vissa odörer.
Mitt råd är att i första hand montera en 5stgstrafo på befintlig frånluftfläkt och dra ner ventilationen på vintern. Då behövs inte lika mycket ventilation pga man vill behålla lite luftfuktighet inomhus. Samt man sparar energi.
svanted

Inlägg av svanted »

vet att det finns effektivare varianter som innehåller korrugerad aluminiumfolie...
rullad till en stor rulle, fäst på en axel som snurrar....
allt sitter i ett hus av plåt med inluft->ut genom ena halvan av rullen...
och uteluft-> in genom andra, i motsatt riktning samtidigt som trumman snurrar...

funktegenskaperna är ingen nackdel...
att växlaren behålller fukten inomhus på vintern då annars inneluften tenderar att bli snutorr....
i varje fall där vi har snö...
kruper den ner mot 15% i januari.....
inte kul...
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

svante: i branchen känd som roterande vvx (eller roterande värmeväxlare), i små anläggningar (villor) skulle jag påstå att plattvärmeväxlaren är vanligare. ( http://www.svenskventilation.se/index.p ... er&id=1379 )

Fuktig wellpapp som värms upp lite halft av inneluften låter som en perfekt grogrund för div bakterier. (Detta är man ju orolig för redan i de vanliga filtrena som är av något syntetmaterial och där luften bara blåser åt ett håll)
Om luften ska gå samma väg in och ut kommer man blåsa filtret baklänges och blåsa ut dammet i rummet igen.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Det där verkar ju totalt vansinnigt på flera nivåer :shock:
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Låter som en lösning med svag värmeledning som odlar svamp och återvinner sig själv i förtid som en blöthög :D

Wellpapp kan säkert fungera för att konstruera prototyper dock!
Borken

Inlägg av Borken »

Ni har kollat in orginalet?
Fanns en undersökning gjord av KTH t ex.
ds77

Inlägg av ds77 »

Jag har läst igenom materialet, det verkar faktiskt som om de använder wellpapp! Jag var mycket skeptiskt, men tydligen så... de stavar visserligen vellpapp men men.

Jag är ändå skeptisk! Jag kan inte tänka mig att det fungerar bra tex i ett badrum. Tänk på sommaren när det är fuktigt både inne och ute, det måste växa rätt mycket då. En förklaring kan ju vara att pappen är behandlad på något sätt för att klara sig, och då vete sjutton om jag vill att min luft ska gå igenom det :)

Det finns well-liknande plastmaterial, skulle jag bygga en kopia skulle jag nog leta upp sådant istället.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Bara för att nåt ser ut som vanlig wellpapp betyder inte att det är vanlig wellpapp.

De använder troligen samma tillverkningsmetod, eftersom man är ute efter att få stor yta, men jag tror inte det ingående materialet är samma som i vanlig wellpapp.
Skriv svar