inte så bra att använda spänningsdelare för det dock, jag skulle ha satt dit en regulator istället, visserligen blir det en del värme att gå från 12->5V men du lär ju inte ta ut mycket effekt ändå.
ja, utan last..
men med last på 1mA så kommer du att ha 4.86V ut...
sen har du inte 12V på batteriet utan 10 - 14 beroende på batteriets kondition......så det kommer inte att fungera....
använd en 7805 med kylfläns...
Värdena är minimum. Och eftersom elektrolyter ibland kan ha mycket lägre kapacitans än vad det står på etiketten, så hade jag valt högre värde. De kan ligga mellan 1µF och 10µF. Jag hade kanske valt 2 st på 1µF.
Värdena är minimum. Och eftersom elektrolyter ibland kan ha mycket lägre kapacitans än vad det står på etiketten, så hade jag valt högre värde. De kan ligga mellan 1µF och 10µF. Jag hade kanske valt 2 st på 1µF.
Jag lyckas inte hitta någon information om det. Eftersom det är en LED display kan den ju dra lite mer ström än t.ex. en LCD.
Angående 78L05 så är det inte bara 100mA som är begränsningen. Den ska tåla värmen också - vilket beror på spänningsfallet * strömmen.
vid 15 volt (vi antar att batteriet kan ha detta som max) är spänningsfallet 10 volt över regulatorn. Om displayen drar t.ex 50 mA så skulle det innebära en effektförlust på 0.5 watt i regulatorn. Jag gissar att det är i överkant för 78L05, så jag tror du ska satsa på 7805 istället.
Sen sätter jag en on/off switch så slipper den dra ström konstant, vill ha displayen för att hålla koll på volten från vindkraftverket jag bygger
Går ju med en multimeter, men lyser inte lika snyggt, iaf inte min;)