Tips och hjälp till en nybörjare angående "DIY joystick"

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Razeer

Tips och hjälp till en nybörjare angående "DIY joystick"

Inlägg av Razeer »

Jag har länge nu velat bygga en egen "multi-function joystick"*, med väldigt många digitala inputs, samt flera analoga inputs. Jag har sökt ganska mycket på nätet, men jag finner inte mycket information, och antar då att jag inte riktigt vet namnet på vad detta heter * ( :roll: ). Jag hittade däremot några sidor där man pratade om att använda sig av en ATEMEGA16-microkontroller för detta ändamål.

Som det nämns i denna länken, så har denna "multi-function joystick controller" 64 "pushbuttons", 8 analoga inputs, 4 "rotary encoders" samt 16 hat-switches. Jag vill bygga något liknande själv, då dessa kort vanligtvis brukar vara ganska dyra (ska använda det till min flightsim-hobby :D ).

Vad är det för olika delar som krävs för detta? Och hur mycket skulle det kosta på ett ungefär?
Jag är själv beredd på att lägga ner tid för att lära mig hur det fungerar, och tid för att bygga, men måste ha lite hjälp att komma igång då ingen jag känner har sysslat med något liknande förr!

Lite förlåt om jag lägger tråden fel, eller ifall det redan finns liknande tråd. Jag är ändå relativt ny på detta forumet, och önskar all hjälp jag kan få för att utveckla min hobby till något mer realistiskt!

Razeer
Kaggen

Re: Tips och hjälp till en nybörjare angående "DIY joystick"

Inlägg av Kaggen »

Väldigt svårt att svara på om man inte vet vilka grundkunskaper du redan har i programmering och elektronik.

Enklaste är väl att hitta ett färdigt bygge, ungefär som det du länkar till. Om du inte kan få tag på en microcontroller som redan är programmerad så måste du skaffa en programmerare, och den kostar ju några hundralappar. Alternativt om någon kan programmera kretsen åt dig (kanske någon på forumet). Om du är kunnig inom elektronik kan du kanske bygga en programmerare själv, men gör det dock på egen risk. Brukar vara svårare dessa dagar eftersom "hempul" programmerarna ofta använder sig av hårdkodade serie och parallellportar som inte finns på många nya maskiner idag. Finns ju undantag.

Skall du göra det helt själv så måste du lära dig programmering, microcontrollers, elektronik och lödning. Problemet med detta projekt är ju också att du måste ha hyfsade kunskaper om USB och HID standarden. Finns ju kanske bibliotek för detta som du kan använda dig av som gör det enklare, men det kommer antagligen att bli någon form av felsökning förr eller senare och då bör man ha ett hum om vad man pysslar med. Du måste också bestämma dig för vilken microcontroller du vill arbeta med. Iomed att du skall använda USB så passar kanske en av dom större ATMEGA eller PIC18 som stödjer USB i hårdvara. Vill du ha mycket färdiga bibliotek och standardiserad utvecklingsmiljö och bra community kanske du skall fundera på Arduino som plattform.

Vet inte om detta hjälpte något, men det är som sagt svårt att svara om man inte vet dina grundkunskaper i frågan.
hummel

Inlägg av hummel »

PoKeys är en billig lösning http://www.poscope.com/pokeys56u
jumbo555

Inlägg av jumbo555 »

Leo Bodnar säljer också färdiga kort tex http://www.leobodnar.com/products/BU0836X/

/p
Razeer

Inlägg av Razeer »

Tack för länkarna jumbo555 och hummel!
Kaggen skrev:Väldigt svårt att svara på om man inte vet vilka grundkunskaper du redan har i programmering och elektronik.

Enklaste är väl att hitta ett färdigt bygge, ungefär som det du länkar till. Om du inte kan få tag på en microcontroller som redan är programmerad så måste du skaffa en programmerare, och den kostar ju några hundralappar. Alternativt om någon kan programmera kretsen åt dig (kanske någon på forumet). Om du är kunnig inom elektronik kan du kanske bygga en programmerare själv, men gör det dock på egen risk. Brukar vara svårare dessa dagar eftersom "hempul" programmerarna ofta använder sig av hårdkodade serie och parallellportar som inte finns på många nya maskiner idag. Finns ju undantag.

Skall du göra det helt själv så måste du lära dig programmering, microcontrollers, elektronik och lödning. Problemet med detta projekt är ju också att du måste ha hyfsade kunskaper om USB och HID standarden. Finns ju kanske bibliotek för detta som du kan använda dig av som gör det enklare, men det kommer antagligen att bli någon form av felsökning förr eller senare och då bör man ha ett hum om vad man pysslar med. Du måste också bestämma dig för vilken microcontroller du vill arbeta med. Iomed att du skall använda USB så passar kanske en av dom större ATMEGA eller PIC18 som stödjer USB i hårdvara. Vill du ha mycket färdiga bibliotek och standardiserad utvecklingsmiljö och bra community kanske du skall fundera på Arduino som plattform.

Vet inte om detta hjälpte något, men det är som sagt svårt att svara om man inte vet dina grundkunskaper i frågan.
Jag har länge varit intresserad av all elektronik, och jag har kunskaper inom programmering, men ifall jag inte skulle klara det har jag många runt om kring när jag tänker efter som kan programmera. Jag har för mig att jag också hittade lite filer med koder från ATMEGA8. Däremot så brister mina kunskaper lite inom USB och HID, och jag ska söka lite på internet och se ifall jag kan hitta några tutorials, samt kolla ifall det finns någon form av böcker som man kan låna, och detta gäller även för de andra som microcontrollers. Lödning har jag jobbat mycket med, så det lär nog inte bli några problem.
Jag kommer antagligen välja ATMEGA8-16 (men vilken version? AC, PC, PU? Någon som kanske skulle kunna förklara skillnaden? :D ) då jag känner att den är beprövad för ändamålet "joystick", och priset verkar något vettigt. Varför jag väljer att bygga det själv är dels för jag ser detta som ett projekt för mig att lära mig om microprocessorer, och för jag vill ha det så billigt som möjligt (kanske ska erkänna också att jag älskar att bygga, och jag ser det som en utmaning med!)

Men jag tackar så mycket för ditt utförliga svar, och jag uppskattar det riktigt mycket!
Kägglan

Inlägg av Kägglan »

Det är inte så stor skillnad mellan de olika ATmega versionerna. Det som skiljer brukar i stort sett vara antalet pinnar och minnesutrymmet. Så ta någon "större" ATmega version, typ 32 eller 128 så har du lite mer utbyggnadsutrymme allt eftersom du hittar på nya funktioner etc.

Edit: Menar inte mellan AC, PU etc. utan mellan ATmega 8 och ATmega 32 t.ex.
Skriv svar