Behöver hjälp med skolarbete! (hemlarm)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sonusgaleauf

Behöver hjälp med skolarbete! (hemlarm)

Inlägg av sonusgaleauf »

Hejsan, skulle behöva lite hjälp med ett skolarbete vi har i skolan. Jag vill göra ett kretskort med I/O(?) kontakt så det tjuter/låter när den inte har kontakt och är tyst när den har kontakt! Jag har tänkt på överfallslarm eller hemlarm som borde funka likadant?
Senast redigerad av blueint 12 oktober 2011, 17:02:45, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: vad det rör sig om
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Re: Behöver hjälp med skolarbete!

Inlägg av tompa74 »

Hej, välkommen hit. :)

Vad är det för skolprojekt? Vad förväntas? Vad har du/skolan för resurser?
Vad studerar du? grundskolan gymnasium etc?
Kan du beskriva lite mer vad du vill göra med det här tjutande kortet?
Vad det är till för och hur det ska användas?

Ska det bli en elektronikforumistskrämmare? Risken är att den redan fungerar. ;)

/ Tompa
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Haha Tompa!

Till TS kan jag rekommendera att kolla upp den klassiska kretsen 555, det bör finnas något liknande 555-baserat där ute. :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Strömbrytare och siren, gör väl samma sak.
Användarvisningsbild
T0ny

Inlägg av T0ny »

Du behöver ett relä eller en transistor.
sonusgaleauf

Inlägg av sonusgaleauf »

Hej, välkommen hit.

Vad är det för skolprojekt? Vad förväntas? Vad har du/skolan för resurser?
Vad studerar du? grundskolan gymnasium etc?
Kan du beskriva lite mer vad du vill göra med det här tjutande kortet?
Vad det är till för och hur det ska användas?

Ska det bli en elektronikforumistskrämmare? Risken är att den redan fungerar.

/ Tompa
Hej Jag går på gymnasiet, det är UF (ungföretagsamhet), Vi ska ta fram prototypen till en idé som en kompis i våran grupp har. Skolan har nog lite resurser då vi har programmering och lite andra ämnen. Jag får inte berätta mer om produkten pga att vi inte har någon patent än. Eftersom det ska vara "ett första utkast" så är storleken (den ska vara så liten som ett tändsticksask när den är klar) och designen inte jätte viktig. Som jag skrev innan så ska den tjuta/låta (helst ett jobbigt ljud) när den inte får kontakt och vara tyst när den får kontakt!
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

Angående "patent" så är jag tveksam till att du behöver du oroa dig, det är i princip en strömbrytares funktion du beskriver.

Om du kombinerar dessa två ?

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om det är en strömkrets som ska brytas för att larmet ska gå är det ett princip som är känd sedan riktigt många år - så patent på den del är definitivt att glömma.

Men du glömmer en himla massa information:
* Vilken spänning handlar det om?
* Är det batteridriven (har stor betydelse för teknik pga. tomgångsström)?
* Hur "våldsam" siren behövs?

Beskriv vad kretsen ska göra, hur du sedan använder kretsen är egentligen likgiltigt så din hemlighet är säker ändå.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Och sen måste ju inte "får kontakt/inte får kontakt" innebära en vanlig strömbrytare, det kan ju även vara då man kopplar ur en sladd, då man rör någonting osv.
sneaky

Inlägg av sneaky »

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =161968219 59:-
Jag antar att det är något sådant ni har i tankarna.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Har ni planerat att Elektronikforumets medlemmar skall göra jobbet åt er? I så fall, vad heter er lärare som sätter betyg och vad är hans kontaktuppgifter.

Saken är den att om Elektronikforumets medlemmar skall göra jobbet så är det ju dessa som skall ha betyget inte ni i gruppen.
Newton

Inlägg av Newton »

Fast TS skriver att det är ett UF-projekt, alltså ett projekt inom ung företagsamhet. http://www.ungforetagsamhet.se/
Det som betygsätts är då inte en färdig produkt, utan uppstart, drivande och nedläggning av ett företag. Det är alltså helt ok med lärare och andra associerade, om produkten är någon annans uppfinning. (förutsatt att denne har gett TS rättigheterna)

labmaster, jag tycker att vi alla bör utgå från att den som hittat till detta forum vill inhämta kunskap. Det förekommer självklart försök till fusk, men det går att ge hjälp på rätt sätt, så att fuskaren måste fundera själv och tillgodogöra sig kunskaperna för att kunna slutföra sin uppgift.

Som flera skriver är det faktiskt alldeles för lite information för att man ska kunna hjälpa. Patent är nog inte att tänka på, när det gäller ett UF-företag. Det är dels väldigt dyrt, dels väldigt avancerat att skriva en patentansökan på rätt sätt. Sedan tar det ca 2 år innan du får det slutgiltiga beskedet.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Information om den t.ex. ska vara batteridriven, och hur högt det ska låta är ju ganska viktiga för att man ska kunna komma med tips!
sonusgaleauf

Inlägg av sonusgaleauf »

Newton skrev:Fast TS skriver att det är ett UF-projekt, alltså ett projekt inom ung företagsamhet. http://www.ungforetagsamhet.se/
Det som betygsätts är då inte en färdig produkt, utan uppstart, drivande och nedläggning av ett företag. Det är alltså helt ok med lärare och andra associerade, om produkten är någon annans uppfinning. (förutsatt att denne har gett TS rättigheterna)

labmaster, jag tycker att vi alla bör utgå från att den som hittat till detta forum vill inhämta kunskap. Det förekommer självklart försök till fusk, men det går att ge hjälp på rätt sätt, så att fuskaren måste fundera själv och tillgodogöra sig kunskaperna för att kunna slutföra sin uppgift.

Som flera skriver är det faktiskt alldeles för lite information för att man ska kunna hjälpa. Patent är nog inte att tänka på, när det gäller ett UF-företag. Det är dels väldigt dyrt, dels väldigt avancerat att skriva en patentansökan på rätt sätt. Sedan tar det ca 2 år innan du får det slutgiltiga beskedet.
Ja precis som du skrev så kommer inte vi få betyg i detta utan i ämnena Digitalt Skapande, Teknikutveckling och Företagande som vi jobbar med UF på! Vad skulle ni behöva för mer information?

"* Vilken spänning handlar det om?
* Är det batteridriven (har stor betydelse för teknik pga. tomgångsström)?
* Hur "våldsam" siren behövs?"

Spänningen vet jag ingenting om.
Ja den ska vara batteridriven. Tomgångsström? Är det som datorn i viloläge?
Sirenen/ljudet ska vara så pass jobbig så att du verkligen vill få ihop I/O kontakten!
Skriv svar