USB NES kontroller / CNC jogger HID
Re: USB NES kontroller / CNC jogger HID
Om man vill ha 2 kontroller kan jag programera nummer 2 med andra knappar.
En till fråga 
Hur skickas knapp signalen till datorn? Som button_down tills man släpper och det blir button_up eller hur fungerar det?

Hur skickas knapp signalen till datorn? Som button_down tills man släpper och det blir button_up eller hur fungerar det?
På samma sätt som ett vanligt tangentbord, om man håller en kanpp nertryckt så skickas den flera gånger. såhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhär 

Fixar den 5 meter kabel ungefär? Det är väl gränsen för USB? körde en webbkamera med 6 meter kabel och det gick inte så bra.. blev överföringsfel osv, men denna har väl inga direkt tunga krav på överföringshastighet kanske?
- ElectricMan
- Kontakt:
Hmm.. Får man med "källkod" eller liknande så man kan ändra "knappar" själv eller måste man ange det vid beställning?
Mayday mayday..
Det förhåller sig så att jag tankat ner en NES-emulator och som de flesta vet tappar man halva upplevelsen utan kontrollen.
Jag finkammade nätet och hittade denna tråd om hur man (enkelt) kunde bygga om sin gamla NES-kontroll och delen säljs dessutom av en svensk firma (http://www.xtune.se).
Att köpa en nyproducerad kontroll med färdig usb-kabel känns inte.. rätt.
Att döma av den utförliga bildbeskrivningen så finns det ju inga frågetecken kring utförande, så jag tog kontakt med xtune och inom några dagar hade jag kortet i brevlådan!
Till problemet:
Detta är en bild på hur det ser ut inne i min kontroll.. det är alltså skillnad på Tripps kontroll och min.
Har rödmarkerat var det skiljer sig, nu syns det väldigt dåligt vad som står på Tripps PIC, men på min står det:
BU4021B
049 182
Det sitter något som skulle kunna vara motstånd på undersidan av kortet där dessa saknas men det är inga "vanliga" ytmonterade motstånd, dvs inga synliga lödbläck och så..
Vad tror ni, kan jag som jag planerat bara löda bort min PIC ock koppla precis på samma sätt som Tripp?
Eller måste jag mäta utgångarna? Och hur gör jag i så fall det?
Det förhåller sig så att jag tankat ner en NES-emulator och som de flesta vet tappar man halva upplevelsen utan kontrollen.
Jag finkammade nätet och hittade denna tråd om hur man (enkelt) kunde bygga om sin gamla NES-kontroll och delen säljs dessutom av en svensk firma (http://www.xtune.se).
Att köpa en nyproducerad kontroll med färdig usb-kabel känns inte.. rätt.
Att döma av den utförliga bildbeskrivningen så finns det ju inga frågetecken kring utförande, så jag tog kontakt med xtune och inom några dagar hade jag kortet i brevlådan!
Till problemet:
Detta är en bild på hur det ser ut inne i min kontroll.. det är alltså skillnad på Tripps kontroll och min.
Har rödmarkerat var det skiljer sig, nu syns det väldigt dåligt vad som står på Tripps PIC, men på min står det:
BU4021B
049 182
Det sitter något som skulle kunna vara motstånd på undersidan av kortet där dessa saknas men det är inga "vanliga" ytmonterade motstånd, dvs inga synliga lödbläck och så..
Vad tror ni, kan jag som jag planerat bara löda bort min PIC ock koppla precis på samma sätt som Tripp?
Eller måste jag mäta utgångarna? Och hur gör jag i så fall det?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kan hålla med om att man tappar känslan, har lirat lite NDS spel på en nintendo ds emulator på pc men att försöka spela me tangentbordet e ju så knepigt så jag funderade på att bygga en gamepad med ett billigt usb-tangentbord, men det slutade med att jag bara köpte ett DS + de spel jag emulerat istället.
Det är ju givetvis så även i 8bitars sammanhang att konsollen är det enda som är på riktigt, men att kunna plocka fram kontrollen under en seg föreläsning och köra lite Ice Climber.. De ger lite guldkant på tillvaron.
Jävla från tråd, finns ju imga bra kontroller på marknaden heller för datorn 
Har visserligen en nes to usb slad hemma liggandes i någon låda.
Vill jämt ge ett tiås till dom som inte vill förstöra sina kontroller och vill köra romsen
http://www.retrousb.com/product_info.php?products_id=34
En nes kasset som man stoppar ett minneskort, fylls med roms som man sedan använder i nes konsolen precis som på den gamla goda tiden
det funkar kanon hade den till min förra nes 

Har visserligen en nes to usb slad hemma liggandes i någon låda.
Vill jämt ge ett tiås till dom som inte vill förstöra sina kontroller och vill köra romsen
http://www.retrousb.com/product_info.php?products_id=34
En nes kasset som man stoppar ett minneskort, fylls med roms som man sedan använder i nes konsolen precis som på den gamla goda tiden

Oj, de där verkar helt grymt!
Men mitt problem kvarstår dock.
Är det verkligen ingen som har svar på mitt problem!?
Men mitt problem kvarstår dock.
Är det verkligen ingen som har svar på mitt problem!?

Det verkar som om jag låtit denna tråd hänga lite fritt.. i några år
Efter att jag skrev föregående inlägg följde jag instruktionerna och fick en kontroll som funkar felfritt... i Windows.
Jag har en Mac.
Anledningen är att HID-tangentbordet funkar i Win med plug 'n' play men något liknande verkar inte finnas till Mac. Den nya vinklingen på mitt problem är således:
Någon som är haj på programmering/drivrutiner som har något förslag på lösning?
Alla förslag är välkomna, från programmeringsguider till färdiga program. Jag har inte mer än grundläggande programmeringskunskaper i Java men har inte större självbevarelsedrift än att jag gärna sätter mig in i andra språk.
Macen "hittar" tangentbordet men eftersom drivrutiner saknas verkar den inte kommunicera med kontrollen. Baserar detta antagandet på att kontrollen inte skriver bokstäver i dokument som den gör i Win.
Tacksam för alla tankar kring detta! /H

Efter att jag skrev föregående inlägg följde jag instruktionerna och fick en kontroll som funkar felfritt... i Windows.
Jag har en Mac.
Anledningen är att HID-tangentbordet funkar i Win med plug 'n' play men något liknande verkar inte finnas till Mac. Den nya vinklingen på mitt problem är således:
Någon som är haj på programmering/drivrutiner som har något förslag på lösning?
Alla förslag är välkomna, från programmeringsguider till färdiga program. Jag har inte mer än grundläggande programmeringskunskaper i Java men har inte större självbevarelsedrift än att jag gärna sätter mig in i andra språk.
Macen "hittar" tangentbordet men eftersom drivrutiner saknas verkar den inte kommunicera med kontrollen. Baserar detta antagandet på att kontrollen inte skriver bokstäver i dokument som den gör i Win.
Tacksam för alla tankar kring detta! /H
Det kan inte vara något särskilt robust lösning som inte funkar på Mac också? USB och HID ska inte behöva någon drivrutin! Moderna operativsystem har stöd för det direkt ur lådan, det är halva poängen med USB.
Jag gjorde en gång motsvarande fast med en SNES-kontroll. Baserade mitt på följande projekt: http://raphnet.net/electronique/snes_ne ... dex_en.php
Har fortfarande en liten bunt mönsterkort.
Edit: Varför i hela friden implementera en spelkontrollen som ett tangentbord när det finns HID-klasser för spelkontroller?
Jag gjorde en gång motsvarande fast med en SNES-kontroll. Baserade mitt på följande projekt: http://raphnet.net/electronique/snes_ne ... dex_en.php
Har fortfarande en liten bunt mönsterkort.
Edit: Varför i hela friden implementera en spelkontrollen som ett tangentbord när det finns HID-klasser för spelkontroller?