Renovering/reparation av en vattenkraftsstation

Berätta om dina pågående projekt.
sorry

Re: Renovering/reparation av en vattenkraftsstation .

Inlägg av sorry »

Så här ser det ut efter första testet med spacklet .
Det härdar snabbt och blir väldigt hårt , går knappt att bearbeta efter härdningen .
Behöver man lägga mer än ett lager så ska det göras inom viss tid , annars måste ytan ruggas med slip eller blästras på nytt igen .
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Anders Olsson

Re: Renovering/reparation av en vattenkraftsstation .

Inlägg av Anders Olsson »

Hej!

Jag har alltid velat ha ett eget vattenkraftverk :-) Måste erkänna att jag blir en aning avundsjuk när jag ser bilderna..

Jag antar att min smått sjuka dragning till vattenkraft beror på att det fanns en liten vattenkraftstation på gården där jag växte upp.
Turbinen såldes dock då tillgången på vatten var för liten och miljöfolket förbjöd reglering av flödet i bäcken nedströms.
Jag har spenderat en hel del tid genom året på att laga dammar, mäta regnmängder och vattenflöden, leta turbiner, smyga runt i gamla övergivna kvarnar och annat..
Av någon anledning kan jag inte komma över det, jag känner mig liksom inte hel utan att ett fungerande vattenkraftverk i min ägo, måste se till att köpa ett snart, f*n va knasig man är egentligen.. :D

Här finns en hel del begagnade turbiner och tillbehör, ifall det inte går att laga dina grejor: http://www.svensk-vattenkraft.com/index.htm
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Renovering/reparation av en vattenkraftsstation

Inlägg av Mizzarrogh »

anders, du kan få litet antika grejer här om du får loss det. :)
Hade en regulator från 20-talet tidigare men den sålde jag.
Har även en stor asynkronmotor från 1917, tyverr i väldigt dåligt skick men om någon vill bevara den för framtiden så kan jag tänka mig skänka den. (inget man skickar med posten dock, pallfrakt i så fall men den går att ta på en vanlig släpkärra... :D)
sorry

Inlägg av sorry »

Du har inga gammla porslinsisolatorer ? Såna där riktigt stora saker ?

Jag kommer ihåg kraftstationen som fanns på min farmor och farfars gård . En bäck ca 2 meter bred , så inte mycket kraft i den . Men där fanns en vattenränna i trä fram till ett vattenhjul ett sk. överfallshjul och kraften från det gick till en generator stor som ett hus .
Elströmmen som alstrades av den generatorn räckte för att alla gårdar i byn skulle kunna få en glödlampa var , ville nån utnyttja mer så skedde det genom att ransonera de övriga gårdarna under tiden .

Men den hade ju varit nedlagd länge redan när jag föddes , så har bara minnena om hur det såg ut , resten har pappa berättat .
I den lilla dammen där vattenhjulet stod och en liten damm nedanför fanns det gott om bäcköring och de var husdjur som kom fram och blev matade med mask .

Pappa var också med på byggena på flera vattenkraftstationer i mellansverige innan han blev driftverkmästare .

Och jag har fått vara med i skötseln av den här stationen sedan 90-talet , dessutom fanns det öring i dammen till stationen , som extra plus .

Så visst är det kul :)

Här finns 3 turbiner till som jag efter den här renoveringen ska plocka in och se över , sedan finns det nog ca 4 regulatorer som också ska tittas till förutom ett antal generatorer från 32kVA - 38kVA . , finns nog ett par asynkron motorer med men lite mindre .
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Kul att höra litet historia av dethär slaget.

Tyverr inga stora tror jag (möjligen enstaka skall kolla) men tror det finns små efter ett parti kaftlednings stolpar.

Turbinen här drev en stor gammal ramsåg den hade ingen generator men ramsågen finns kvar även om byggnaden är borta.
Fanns ett större snickeri en bit bort men där är allt bortschaktat när de byggde E4 för länge sedan där finns spår efter en större turbin.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Man är ju lite nyfiken på om det där verkligen kommer att hålla, själv hade jag litat betydligt mer på att hårdlöda.
sorry

Inlägg av sorry »

Här finns lite info om de material som jag jobbar med just nu .

http://www.manex.se/res/VATTENKRAFT/cas ... turbin.pdf

http://www.manex.se/res/VATTENKRAFT/cas ... ophjul.pdf

http://www.manex.se/res/VATTENKRAFT/cas ... ophjul.pdf

Men de här materialen används för att renovera mer än bara vattenturbiner m det används för renovering av pumpar , motorer , inom sågverksindustrin , sjöfart och mycket mer .
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Fantastiskt är ett litet ord. Vindkraft, kärnkraft vad som helst men att äga ett eget kraftverk måtte vara en riktig höjdare.
Att nyttja energin till ren värme i form av ljus, värma vatten eller luftelement måtte väl funka bra antar jag.
Hur många kw kan du ta ur som mest och blir du utan energi någon gång på året? Vilken spänning får du ut?
Skriv gärna lite om hur du nyttjar strömmen. Läste om någon på EF som bytte energi när han hade mycket
och hämtade hem när han hade för lite. Då slapp man tydligen skatt på försäljningen om jag kommer ihåg rätt.

Var bor du i landet?
sorry

Inlägg av sorry »

De här skattereglerna som finns gör ju att begränsningen ligger vid 63A säkringar vid försäljning .
Så även om vi kan leverera mer så kommer säkringarna att ryka och har gjort någon gång hos elverket .

Stationen är en lågströms så 230V .
Men snittet på försäljningen ligger på 7000-10000 kwh per månad till elverket , det är ju då utöver vad som används här på gården .
Och när den var i full drift så försörjdes tre hushåll med ström en ladugård med kossor kontinuerligt och ett sågverk och två verkstäder vid behov .

Nu är det bara ett hushåll kvar plus då såg och verkstäder vid behov , ladugården med mjölkkkor är nedlagd .

De senare åren har stationen varit stängd under högsommaren pga vattenbrist , men oftast så körs den året om , även om effekten regleras av vattenflödet i ån .

Stationen finns i Gävleborgs län .
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Va skönt att kunna ha 32 grader i verkstaden o öppet dörren :D
Tack för trevliga bilder o beskrivning. Mixtrar du mer framöver så är vi nog många som följer ditt äventyr :tumupp:
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

Mizzarrogh -> Njae, jag har nog inget omedelbart behov av delar just nu. Steg ett är att hitta ett lämpligt vattenfall som är till salu, sedan kan det börja bli frågan om att fixa delar :-)
Gården där jag växte upp ligger 45 mil bort, så jag har inte möjlighet att greja där så ofta längre.

sorry -> Porslinsisolatorer, vad är det du är på jakt efter? Sådana där väggmonterade för 400V, eller är det kraftigare grejor?
Vi hade både 400V-grejor och även nån 40kV isolator liggande på gården tidigare, men jag vet inte om de finns kvar, kan kolla nästa gång jag är där.

Jag kan tänkte kapa tråden lite men info om kraftverket på gården där jag växte upp, då intresse för vattenkraft verkar finnas :-)

Det finns två dammar efter varandra. Den mindre på ca 800m3 och 9m fallhöjd byggdes för att driva en kvarn men en turbin på ca 30hk.
Sedan byggdes ytterligare en damm uppströms som sedan höjdes för att förse loken på järnvägen nedanför med vatten. Denna damm är på ca 7000m3 och har en fallhöjd till den lilla dammen på ca 4 meter.

På 70-talet, långt efter att kvarnen rivits, byggdes ett turbinhus och en turbin på ca 20kW (300l/s) installerades.
El-ledning drogs till boningshuset 600m bort och elradiatorer och en elpatron kopplades till turbinen.
Turbinen tömde dock den lilla dammen allt för snabbt, vilket var opraktiskt.
Ett 90m långt (200mm diameter) rör drogs till den övre dammen och man fick då 13 meter fallhöjd. Röret var dock någon klent.

Sedan blev bäcken nedströms skyddad och man fick inte längre reglera vattenflödet, vilket gjorde turbinen svåranvänd, då den var alldeles för stor.

Långt senare, när jag lärt mig räkna någorlunda, räknade jag ut att fallhöjdsförlusten pga friktion i röret till den övre dammen var ungefär lika stor som vinsten i fallhöjd vid fullt flöde.

Jag roade mig med att mäta flödet en sommar för en massa år sedan, det blev ungefär såhär:
Vattenflöde i dammen.PNG
Observera att jag inte har tillräckligt med mätpunkter, så bortse från den streckade linjen.

Det är ett svårutnyttjat vattenfall, men allt utom turbinen finns kvar.
Man skulle behöva en väldigt liten turbin om man vill ha någorlunda kontinuerlig försörjning, då man inte får samla vatten.

Jag har kollat mycket på olika pelton och turgo-lösningar, men dom känns för hobbymässiga.
Samtidigt kan man inte lägga för mycket pengar på något som genererar så lite energi.
Nåt som kunde ge 1-5kW (10-50l/s) med någorlunda verkningsgrad kanske skulle fungera, men var hittar man en sådan turbin till rimligt pris?

Jag tror att jag har kommit fram till att det är bättre att köpa ett nytt vattenfall :-)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Dom här kan ha lite delar om man behöver: http://www.alfredssonsmaskin.com/
sorry

Inlägg av sorry »

Alfredssons har jag kontakt med nu för att försöka hitta en ny koppling till axeln . De är nog de som är bäst på turbiner .

Till sågverken och kvarnar så var man ju inte i behov av vatten kontinuerligt utan bara då och då . Ofta så fick dammen fylla upp under natten så att man kunde köra över dagen .
Har en stor turbin här som suttit i en ramsåg och för elproduktionen så fanns där en mycket mindre turbin .

Det säger väl en del om Anders , din turbin tog 300 l/s och den här dubbelturbinen jag fixar nu tar ca 250 l/s . Fallhöjden är ca 5 meter totalt .

Så i ditt fall så är det nog bäst med en pelton annars är risken stor att turbinen kommer att få stå still långa perioder under året . För att ha bra verkningsgrad så handlar det om rätt turbin för vattendraget och kombinera det med ett så jämnt flöde som möjligt .

Isolatorerna jag letar efter satt uppe i stolparna och ser ut som klockor eller tallrikar stående på varandra ca 50 ca höga ofta i brunt .
Såna som sitter på väggarna finns massor av här om man letar lite .

Och tråden kommer att fortsätta , när jag nu om ca en vecka är klar med spacklingen och kanske målningen så ska ju allt på plats igen och sedan startas upp . Kan hända mycket under den perioden .

Sedan så ska manöverskåpet byggas om lite , generatorer som ska lindas om och fler turbiner som ska repas .
Så tråden kommer att uppdateras med jämna mellanrum framöver med .
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Alfredsson är ju granne till mina föräldrar. Han har mycke skoj grejer på skroten. Brukar ofta va där och hämta material när jag ska bygga nåt!
sorry

Inlägg av sorry »

Kan ju ställa frågan här med ??

För att bygga upp manöverskåpet igen kommer jag att behöva ett vridmotstånd modell stort .
Det ska användas vid infasningen för att justera in Hzen .
Vet någon var man kan hitta såna prylar ?

Det som sitter där nu är slut och det har ursprungligen kommit från ett manöverskåp från ett av militärens reservkraftverk .
Vilket hela skåpet var från början .

Kan lägga upp bilder i morgon på det som sitter där nu .
Skriv svar