etsa mässing plåt

Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

etsa mässing plåt

Inlägg av lgrfbs »

Då ingen nappade på "K: metalletsning av liten detalj." tänkte jag prova själv med detta från conrad, räker det med att köpa:
fotobelagda mässingsplåtar negativ
http://www.conrad.se/?article=529060

eller måste jag även ha:
negativframkallare
http://www.conrad.se/?article=529052

eller kan jag använda samma framkallare (netrium/kalfumhydroxid) som när jag gör kretskort?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Re: etsa mässing plåt

Inlägg av jojje »

Vägrar Conrad-supporten svara?
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Typ ja, för telefon supporten är bort tagen och nu finns det bara via ett support forum.
Teknisk support skriver du till om du har frågor om vårt sortiment eller tekniska frågor om specifika produkter (för tillfället endast på Engelska eller Tyska).
Det känndes inte så intressant att sätta mig ner att skriva ett engelskt ebrev, då det tar betydligt längre tid för mig, men jag trode någon här redan visste, men okej jag får väl skriva till dem då.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Nu försöker jag bara tänka lite logiskt.

En sak är belagd med negativ fotoresist. Då bör den väl framkallas med negativ framkallare.
Om det är mässingsplåt eller glasfiberkort spelar väl ingen roll.
Det är väl först vid etsningen det spelar roll vilket material som ska bearbetas.
För mig är det två olika saker. Först framkalla, sen etsa.

Rätta mig gärna om jag har fel, men då måste jag överbevisas med fakta. :lol:

Sen en annan sak. Kan du inte läsa igenom vad du skrivit före du trycker på Skicka?
Ett lättläst och riktigt formulerat inlägg får man flera svar på.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

okej, tack för ditt svar.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

lyfter denna något gamla tråd igen ....

Är det någon som har erfarenhet att etsa i mässingsplåt?
Conrad har fortfarande mässingsplåt med färdig fotoresist till salu!
Kan den användas till att etsa pastastenciler kanske? :razz:

0,3mm är i grövsta laget, det skulle hest vara hälften så tjockt, men man kanske kan kompensera genom att krympa paddarna på plåten?

lgrfbs har tydligen lyckats etsa - men det gick väl halvbra... ett runt hål lyckades han inte etsa igenom ens.

Kan det vara möjligt att etsa 0.40 x 0,60 mm stora fyrkanter med 0,40 mm avstånd i så tjock plåt??
Vilken är bästa ets-kemikalien för mässing? Samma som för koppar?

Egentligen är det hemmagjorda stencilplåtar jag är ute efter, pris gärna under 300 kr för 20 x 15 cm. Om nån har något bättre sätt att göra plåtar på?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hur tjock är en normal stencilplåt egentligen?
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

jesse skrev:lyfter denna något gamla tråd igen ....
lgrfbs har tydligen lyckats etsa - men det gick väl halvbra... ett runt hål lyckades han inte etsa igenom ens.
Tittade på mina inlägg som du länkade till och inser att de är allt annat än tydliga, detaljen är i 0,5 stål och skuren i en cnc laserskär maskin i utbyte mot fika åt killarna på företaget. Alltså så är dessa detaljer inte hemetsade, beklagar detta.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

ajajdå..
Ingen annan som har försökt etsa i någon plåt - upp till max 0.3 mm ? (stål, mässing, brons, koppar annat)?

Jag har tänkt att koppar är för mjukt och går sönder när man hanterar det i 0.15mm tjocklek men man kanske skulle testa? Det vet jag ju hur man etsar, bara man lyckas få på ett lagom lager fotoresist.
ds77

Inlägg av ds77 »

Jag har tänkt att testa lite tunn mässing, 0.125mm har jag för mig att jag har. Kan hinna med ett prov närmaste veckan.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

väntar med spänning :drool:
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag har börjat inse att det är för mycket svårigheter , risk för fel och avvikelser och framför allt tidsåtgång för att det ska vara värt det när det finns bra plaststenciler från £10.50 för ett 21x22cm ark (http://www.smtstencil.co.uk/).

Men det är ju alltid intressant att titta på alternativen och kanske lära sig något nytt :)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

ds77 har provetsat och skickade mig resultatet ... Bra gjort! :bravo: Det blev inte prefekt, men inte helt dumt ändå. Om man inte har mindre kretsar än SOIC och 0805 (kanske 0603) så skulle det fungera. Paddarna blir kanske inte helt jämna, men vad spelar det för roll - bara man får en klick pasta på varje padd så funkar det ju. De finare pitcharna blev inte riktigt bra. Men dessa kan ju ersättas med t.ex. ett 0.5mm brett "hål" ... pastan kommer ändå att ordna upp sig när den smälter.

Men man ska nog vara väl entusiastisk och ha gott om tid att pyssla om man ska få fason på det...

ds77: Vad är det för tjock hård lack du har haft på på baksidan? Det är väl inte fotoresisten? Den verkar inte gå att få bort med vanliga medel. Plåten var lite bucklig, var det för att du klippt den? Och vad är det som gjort att det börjat "läcka" på vissa ställen - man ser på ytan att vissa delar har blivit angripna (de mer kopparfärgade ytorna där även paddarna blivit som mest förstörda).

Här lite bilder:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Om ni fortfarande funderar på etsa plåtar, kolla:
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... rdseen#new
Skriv svar