Kretskorts layout,blanda ytmonterat o 'vanliga'

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
ghost_rider

Kretskorts layout,blanda ytmonterat o 'vanliga'

Inlägg av ghost_rider »

Sitter än en gång o kladdar i Eagle. Har en krets som funkar bra, dock skulle jag vilja lägga till några komponenter för att göra denna ännu bättre. Dock är dessa komponenter ytmonterade (eget val pga storleksbegränsning på kortet). Så då är frågan hur man löser detta bäst? En tanke var att bara lägga dem på ovansidan och dra en massa vias, dock har jag aldrig gjort ett dubbelsidigt kort förr och det dära med vias, hur lödar man dessa på bästa sätt?
En annan ide jag hade var att man gör eller litet kort där de ytmonterade komonenterna finns, dessa lödas som de skall och sedan fäster man bara det 'ensamma' kortet i det 'stora' kortet mha någon form av stiftlist.
bifogar en bild på de ytmonterade komonentera, det är inte mycket som ska kopplas med resten av kortet, förutom +14v, +5v,gnd är det två till.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
v-g
EF Sponsor

Re: Kretskorts layout,blanda ytmonterat o 'vanliga'

Inlägg av v-g »

Så gör jag jämnt men så ska ju inte korten säljas heller ;) Största anledningen till ytat hemma där det inte är ont om plats på kortet är ju att man slipper borra.

Sätt dem på den sidan de passar bäst, enklare att ha distanser på kortet. Normala ytade IC/motstånd/kondningar är ju inte mycket högre än de utstickande komponentbenen.

Funkar det så funkar det! :vissla:
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

vad är problemet, att det blir "spegelvänt" efterssom uppåt ur komponentsynpunkt blir olika om du placerar dom på lödsiadan ?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

> det dära med vias, hur lödar man dessa på bästa sätt?

det låter som om du hade tänkt göra vias för hand? Det är mycket lättare att göra enkelsidigt kretskort, om det går.
annars borrar du bara ett hål och drar igenom en tråd och lödar på båda sidor. Går bra, men det är svårt att få framsida och baksida att stämma till 100% mot varandra.. ofta kommer hålen någon millimeter fel, vilket kan bli jobbigt.

Nej, om du ska göra eget kretskort så skulle jag rekommendera att sätta de ytmonterade på kopparsidan och borra hål för de andra på vanligt vis. De ytmonterade brukar ju inte vara mer än ett par mm tjocka, så det spelar ju inte så stor roll. Om du ska lägga kortet mot botten på en låda så sätt dit fyra "fötter" på ca 4mm i hörnen så får du lite distans.

Jag har ganska ofta gjort enstaka kretskort med blandat hål-och ytmonterat.
Här är ett exempel där jag har etsat enkelsidigt. Det mesta är ytmonterat. Till de ledningar som måste dras på baksidan har jag använt trådar.

Bild
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Blir det spegelvänt kan man lägga komponenten på rygg, fult men det går :D

JAg gör dubbelsidiga kort utan problem både med toner transfer och UVbox (enkelsidig) men såklart kräver det att man har koll, man kan tex borra ett par av hålen från ena sidan och ha som referens. En annan bra sak är att göra via-hål större, mindre chans att man missar då ;) Samt att det är lite trist om man inte borrar inuti kopparen utan får ett U.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

>Blir det spegelvänt kan man lägga komponenten på rygg, fult men det går :D

hehe... ja. Jag håller på att cadda ett kort där jag använder en SO-8 kapsel. Kretsen har olika tillverkare och av någon outgrundlig anledning så har en av tillverkarna gjort sin krets spegelvänd jämfört med andra tillverkare :doh:
Problemet är att den ena tillverkaren är extremt billig och den andra har något bättre prestanda. Och när jag väl caddat så passar alltså bara en av dem. Så nu är jag som en åsna mellan två hötappar. Duger den billiga, eller måste jag använda den dyra kretsen? Då kom jag på att om jag måste ändra mig så kan jag montera kretsen upp-och-ner! :P
Skriv svar