Radion behöver en spole

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Minuwe

Radion behöver en spole

Inlägg av Minuwe »

Tjenare!
Har ett projekt som jag jobbat med men fastnade på en liten punkt.
Ska göra en spole och gick till en vanlig butik för elprylar och såg en rulle som det stod spole tråd på men det såg ut som vanlig ståltråd. Hur kan jag veta att det är rätt sorts tråd? Vore väldigt glad över ett svar :)
labmaster

Re: Radion behöver en spole

Inlägg av labmaster »

Hej!

För att kunna ge ett bra svar behöver du berätta vad det är för radio du bygger. Är det en radiomottagare eller radiosändare? På vilken eller vilka frekvenser jobbar den?

Tråden du hittade i elbutiken verkar dock inte vara av det rätta virket.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Det kan röra sig om försilvrad tråd det du sett.
Testa att linda in en liten bit i fuktat hushållspapper
och vänta några dagar. Rost och du vet att det inte
är silver och du bör välja en bättre kvalité.
ds77

Inlägg av ds77 »

Testa med en magnet också. Normalt brukar koppartråd fungera bra till spolar, men som sagt det beror på... ju mer info du ger desto bättre svar får du!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Och normalt brukar man vilja ha lackisolerad, alternativt LITZ-tråd, beroende på frekvenser mm, vilket det sannolikt inte är i detta fallet.
Minuwe

Inlägg av Minuwe »

Tack för era svar :)
Jag ska prova ditt förslag 4kTRB och jag verkar inte ha lagt ut tillräcklig information förut och ber om ursäkt.
I mitt projekt jobbar jag med radiovågor och håller just nu på att göra en radiomottagare som kommer ha en öppen spole som man ställer in frekvensen med via krokodilkäftar men blev helt förvirrad i affären eftersom jag hade för mig att den skulle vara lackisolerad tråd men den var helt uppenbart inte lackisolerad. Personalen hade ingen aning vilket var väldigt dåligt men snubben hade bara jobbat några dagar.
Därför kändes det bäst att fråga någon innan jag köper eftersom jag kommer behöva en hel del :)
Jag har gjort en koppar spole men tänkte prova något nytt plus att min koppar tog slut.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Stanna kvar vi strategin att använda koppartråd. Är det en luftlindad spole behöver den inte vara isolerad men du bör se till att krokodilklämman inte kommer i kontakt med granntrådarna på det varv där du sätter den annars blir det inte rätt resonansfrekvens i kretsen.
Användarvisningsbild
Kinge

Inlägg av Kinge »

Just lackad koppartråd kan vara lite svårt att hitta i vanliga affärer, ja förutom de vanliga komponent handlarna.

För några år sedan så hittade jag av en slump 0.3mm Lackad koppartråd på Panduro hobby http://web03.pandurohobby.se/pan/IboxSe ... AID=307151 , det fina med denna är att den finns i flera olika färgen och det är bra om man vill tillverka spolar med flera lindningar.

Eftersom denna tråd är tänkt till smyckes tillverkning så finns det säkert andra än Panduro som har liknande i sortimentet.
Minuwe

Inlägg av Minuwe »

Labmaster, behöver koppartråden då ha mellanrum mellan varje varv? :humm:
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Ja annars kan du lika gärna använda ett kopparrör ju.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Ja om den är oisolerad så behöver den det. Induktansen i spolen är i huvudsak beroende av längd, diameter och antal varv. Det är därför som jag tidigt bland annat frågade efter vilket frekvensområde radion jobbar på.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

En variant är att skrota en (nät)transformator, fast risken är väl att det är alldeles fel dimension på tråden för att den ska funka vettigt för HF-byggen?

Man kanske kan slakta en högtalare och linda av spolen ur den, eller med tur använda spolen direkt som den är (urplockad ur högtalarchassiet alltså)?
Minuwe

Inlägg av Minuwe »

Du har rätt 4kTRB :wink:
Jag köper in lite av den där spole tråden och provar lite, ifall den är oisolerad behöver jag ju inte rulla de olika varven så nära varandra för då blir det ju en metall klump av alltihop :)
Tackar för all hjälp
Skriv svar