Miniprojekt: GPS-puck över RJ11 (som tidsreferens)
-
- Kontakt:
Miniprojekt: GPS-puck över RJ11 (som tidsreferens)
Nu gjorde jag ett litet miniprojekt.
Jag hade en GPS-puck liggande som jag inte använder, tänkte att den kunde komma till nytta. Och då kom jag på - varför inte använda den som en bra tidsreferens åt min NTP-server i mitt lokala nätverk?
Det jag började med var att göra en USB till RJ11-adapter: Sedan gjorde jag om GPS-pucken till att använda RJ11 istället för USB. På så sätt kunde jag använda den patchpanel som finns i lägenheten för att routa USB-signalerna till fönstret, genom att använda RJ11 till RJ45-kablar för telefoni.
Jag upptäckte därefter att GPS-pucken fick för låg spänning - spänningsfallet var för mycket, GPS-pucken fick bara 4,5 volt och den ska ha 5,1 volt. Tog därför en väggvårta avsedd för USB-matning, och kopplade in den så den "injicerade" 5,1v till GPS-pucken.
Injektorn syns i vägguttaget och den lilla beige RJ11-kontakt som jag lödde ihop.
Därefter, knöt jag fast GPS-pucken på utsidan fönstret och satte igång allt: (GPS-pucken har fått byta skal till ett större för att få plats med RJ11-kontakten).
Därefter konfade jag gpsd och ntpd att fungera ihop, och nu kan man inte få noggrannare klockor till datorerna i lägenheten:
root@sebastian-System-Product-Name:~# ntptrace 127.0.0.1
localhost: stratum 1, offset 0.000000, synch distance 0.000000, refid 'GPS'
root@sebastian-System-Product-Name:~#
Vad tycks?
Jag hade en GPS-puck liggande som jag inte använder, tänkte att den kunde komma till nytta. Och då kom jag på - varför inte använda den som en bra tidsreferens åt min NTP-server i mitt lokala nätverk?
Det jag började med var att göra en USB till RJ11-adapter: Sedan gjorde jag om GPS-pucken till att använda RJ11 istället för USB. På så sätt kunde jag använda den patchpanel som finns i lägenheten för att routa USB-signalerna till fönstret, genom att använda RJ11 till RJ45-kablar för telefoni.
Jag upptäckte därefter att GPS-pucken fick för låg spänning - spänningsfallet var för mycket, GPS-pucken fick bara 4,5 volt och den ska ha 5,1 volt. Tog därför en väggvårta avsedd för USB-matning, och kopplade in den så den "injicerade" 5,1v till GPS-pucken.
Injektorn syns i vägguttaget och den lilla beige RJ11-kontakt som jag lödde ihop.
Därefter, knöt jag fast GPS-pucken på utsidan fönstret och satte igång allt: (GPS-pucken har fått byta skal till ett större för att få plats med RJ11-kontakten).
Därefter konfade jag gpsd och ntpd att fungera ihop, och nu kan man inte få noggrannare klockor till datorerna i lägenheten:
root@sebastian-System-Product-Name:~# ntptrace 127.0.0.1
localhost: stratum 1, offset 0.000000, synch distance 0.000000, refid 'GPS'
root@sebastian-System-Product-Name:~#
Vad tycks?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Re: Miniprojekt: GPS-puck över RJ11 (som tidsreferens)
Hur lång är signalvägen från dator till puck?
Sen är modularkabel och 4-polig telekabel inte skärmade för fem öre så det kan ju bli brus även om signalnivåerna är ganska höga.
Annars ser det väl ok ut. Skaffa sån mjuk smal självhäftande kabellist så blir det ännu bättre.
Sen är modularkabel och 4-polig telekabel inte skärmade för fem öre så det kan ju bli brus även om signalnivåerna är ganska höga.
Annars ser det väl ok ut. Skaffa sån mjuk smal självhäftande kabellist så blir det ännu bättre.

Antar att det är NMEA över USB (RS232<->USB)?
Om du enbart använder NMEA och ingen PPS (puls/sek) så får du nog väldigt dålig precision?
Testa att lägg till några externa NTP-servrar förutom din lokala och se hur tiden skiljer sig...
Om du enbart använder NMEA och ingen PPS (puls/sek) så får du nog väldigt dålig precision?
Testa att lägg till några externa NTP-servrar förutom din lokala och se hur tiden skiljer sig...
Vad är det för lägenhetstyp som har patchpanel? 
Oftast får man ju vara glad om hyresvärden förstått att det finns mer än vanlig analog telefoni.

Oftast får man ju vara glad om hyresvärden förstått att det finns mer än vanlig analog telefoni.
-
- Kontakt:
Madmodder: skulle gissa på sisådär 10 meter. Alla kablar i väggen är skärmade och TP. Enda problemet var att spänningsfallet blev för mycket, men det var ju lätt ordnat med en "injektor".
ahlsten: Det är SiRFbinary som körs, RS232 över USB ja.
blueint: Det är dem där moderna lägenheterna med fiber ända upp i lägenheten. Sedan finns det ett mediaskåp med en vanlig patchpanel i, som sedan är kopplat till olika nätverksuttag i lägenheten.
ahlsten: Det är SiRFbinary som körs, RS232 över USB ja.
blueint: Det är dem där moderna lägenheterna med fiber ända upp i lägenheten. Sedan finns det ett mediaskåp med en vanlig patchpanel i, som sedan är kopplat till olika nätverksuttag i lägenheten.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
USB 10m och oskärmat = bör inte fungera 100%, men om det gör det så var glad.
-
- Kontakt:
tecno: Grejen är att det gör det
Detta script hämtar data direkt från gpsd som queriar pucken:
http://www.sebn.us.to/ntp.cgi
Den har jag som bakgrundsbild på min androidtelefon (som webLiveWallPaper), så jag även har synkad klockan på androiden.
GPS-pucken kör USB 1.1 så antagligen därför det fungerar, då är det ju inte lika känsligt.

Detta script hämtar data direkt från gpsd som queriar pucken:
http://www.sebn.us.to/ntp.cgi
Den har jag som bakgrundsbild på min androidtelefon (som webLiveWallPaper), så jag även har synkad klockan på androiden.
GPS-pucken kör USB 1.1 så antagligen därför det fungerar, då är det ju inte lika känsligt.
Spänningsfall kan man ordna genom att höja spänningen och ha en spänningsregulator precis vid GPS:en.
Måste vara dyr lgh med patchpanel, såg väldigt fräscht ut.
Måste vara dyr lgh med patchpanel, såg väldigt fräscht ut.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Vad det verkar så gås det mer och mer över till stjärnnät i lägenheterna. Himla smidigt faktiskt. Bara patcha om i centralen om något ska ändras. Inget mer krångel med kaskadkopplade telefonjack. Man har minst 8 poler till vad man vill i varenda rum, från en central punkt. 
Ofta klarar man sig ju med wlan, och fast telefon är det färre och färre som använder.
Det ska vara IP-TV då...

Ofta klarar man sig ju med wlan, och fast telefon är det färre och färre som använder.
Det ska vara IP-TV då...
Just att det fanns lediga uttag utöver telefoni och internetanslutning som man kunde patcha tycker jag var ett klart plus.
Sen tar förstås hyresvärden massor av extra på hyran för det..