Fräsa kolfiber, Skärdata?
Re: Fräsa kolfiber, Särdata?
Ursäkta, men jag har suttit och tittat på rubriken ett tag nu, är det så att det är väldigt speciella data när man ska fräsa i kolfiber (i och med att dom tydligen är särdata)?
Dom håller ganska länge. Det sitter en lastmätare på motorn, så när den kommer upp på det röda är det dags att byta. I och med att stålet sitter i en automatisk robot, så slits bara ca 2mm (nära roten) av stålet resten är oanvänt, så jag återanvänder begagnade som annars går i metallåtervinning 
/// Marcus

/// Marcus
Visste att nån skulle klaga på min stavning. Jaja den bjuder jag på.
Men vilka varvtal matarhastighet?

Men vilka varvtal matarhastighet?
POS skrev följande.....
POS skrev:Jag skulle prova med 3mm skrubbfräs, 24000rpm och 1000-1500mm/min
Jag har tyvärr inget svar på din direkta fråga, men för att förklara vidare kring "farligheten" som några har tagit upp.
Kolfiber bygger på ett epoxylaminat och just epoxy är något man ganska lätt kan utveckla allergi för och har du en gång blivit allergisk så kan det vara svårt att komma i kontakt med ämnet igen.
Jag skulle antingen satsa på rejält utsug eller att skära under vatten som tidigare har beskrivits.
Lycka till.
/Anders
Kolfiber bygger på ett epoxylaminat och just epoxy är något man ganska lätt kan utveckla allergi för och har du en gång blivit allergisk så kan det vara svårt att komma i kontakt med ämnet igen.
Jag skulle antingen satsa på rejält utsug eller att skära under vatten som tidigare har beskrivits.
Lycka till.
/Anders
Allergiproblemet med epoxi handlar främst dess två beståndsdelar, innan de blandas och reagerar med varandra.
Färdig epoxi är inte alls lika farlig. Andningsskydd på ändå dock! Inget damm är bra damm i lungorna.
/w
Färdig epoxi är inte alls lika farlig. Andningsskydd på ändå dock! Inget damm är bra damm i lungorna.
/w
Tackar för era svar. Ska skissa lite på någon låda till fräsen alternativt skära i vatten.
Har nån någon bild hur andra har löst att fräsa i vatten?
Har nån någon bild hur andra har löst att fräsa i vatten?
Grymma frässtål.lond skrev:På jobbet så använder vi frässtål liknande End Mill Diamond Toothed med 1,20 i diameter för att fräsa ut kretskort från bärare. Du vill ha ett rejält utsug med ett fint filter när du skall fräsa kolfiber med ett sådant frässtål. Dammet som blir efter fräsningen av kretskort kliar enormt om man får det på sig
/// Marcus

Jag kör 300mm 10000rpm Hur snabbt vågar man köra och hur snabbt kör du?
Re: Fräsa kolfiber, Skärdata?
Kan tyvärr inte svara på vilken hastighet maskinen körs med, då jag inte har ansvar för den.
Det är en liten portalmaskin från sony, som för operatören har en tumhjuls-väljare för olika program och en Start-knapp + en reset-knapp, sedan finns det en handkontroll för att programmera maskinen + kanske en dataport.
Det är en liten portalmaskin från sony, som för operatören har en tumhjuls-väljare för olika program och en Start-knapp + en reset-knapp, sedan finns det en handkontroll för att programmera maskinen + kanske en dataport.
-
Väcker en gammal (jaja, lite äldre i alla fall) tråd.
Är det någon som kan förklara lite hur man fräser under vatten.
Alltså det handlar inte om stora bitar, ca 25x25cm max.
Jag undrar främst hur man fäster kolfibern på ett bra sätt utan att vattnet läcker ut?
Jag har bra tillgång till ett kolfiber/glasfiber material som är 8cm brett och 2mm tjockt.
Skulle vara mycket skönt att hitta ett smidigt sätt att kunna fräsa i detta material utan att behöva vara rädd för diverse hälsobekymmer.
Starka neodymmagneter. Skuller det räcka för att hålla godset på plats?
Skulle vara guld om någon har en bild på när h*n kör i vatten med en hobby fräs.
Tusen tack för svar.
MVH Peter
Är det någon som kan förklara lite hur man fräser under vatten.
Alltså det handlar inte om stora bitar, ca 25x25cm max.
Jag undrar främst hur man fäster kolfibern på ett bra sätt utan att vattnet läcker ut?
Jag har bra tillgång till ett kolfiber/glasfiber material som är 8cm brett och 2mm tjockt.
Skulle vara mycket skönt att hitta ett smidigt sätt att kunna fräsa i detta material utan att behöva vara rädd för diverse hälsobekymmer.
Starka neodymmagneter. Skuller det räcka för att hålla godset på plats?
Skulle vara guld om någon har en bild på när h*n kör i vatten med en hobby fräs.
Tusen tack för svar.
MVH Peter
Beror ju på hur storskaligt det ska vara, småbitar kan man säkert ta i en bigpacklåda. Det är ju bara att dra fast en offerskiva genom botten och sen tätar man hålen med silikon, en skärbräda duger säkert bra.
Vill man ha större kanske en ugnsform (i plåt) kunde fungera, ska man fräsa mycket så kunde man ju tex fästa den på grövre plattjärn samt svetsa eller bulta fast skenor inuti kanske på fästen som man planat innan.
Vill man ha större kanske en ugnsform (i plåt) kunde fungera, ska man fräsa mycket så kunde man ju tex fästa den på grövre plattjärn samt svetsa eller bulta fast skenor inuti kanske på fästen som man planat innan.
-
Hmm.. Frågan blir då, hur starka är "starka neodymmagneter". 
Sen kan det kanske också bli problem med magneter om man vill ha offerplatta. Alltså att det blir lite tjockare innan magneten får "fäste" i nåt.
Men det måste kanske testas.
Tack för svaren. Om någon har ytterligare info får ni gärna komplettera.

Sen kan det kanske också bli problem med magneter om man vill ha offerplatta. Alltså att det blir lite tjockare innan magneten får "fäste" i nåt.
Men det måste kanske testas.
Tack för svaren. Om någon har ytterligare info får ni gärna komplettera.