intressant fråga...
aluminium används främst för att det är lätt och (om det är rätt typ..) ganska segt.
Mässing är rätt ofta använt i hembyggen, fungerar fint, men är tungt.
Koppar är bra, men oxiderar friskt, speciellt i anslutningarna, kan vara för mjukt i vissa tillämpningar, mycket handlar om konduktivitet och även våghastighet i materialet som kanske är den största faktorn när det gäller att välja material till antenner, när det gäller andra typer av antenner såsom paraboler så är det en ny teknik på frammarsch och det är polymer (vikten igen..) som är klädd med koppar eller silverfilm i reflektorn.
-Visst kan du prova, men jag tror att RF definitivt är mycket sämre än ex. mässing, man får även tänka på att det finns ett "grundbrus" i materialet som påverkar slutresultatet (fråga mig inte om bruset, jag kan inte förklara det..

)
När det gäller höga effekter på höga frekvenser så är det försilvrade prylar som gäller i professionell utrustning, det vore kanske det bästa om det nu gick att försilvra aluminium, men det tror jag inte funkar riktigt, silvret fäster nog för dåligt..