Som rubriken lyder. Vilken matning o varvtal brukar ni använda till kolfiber? Även vilken typ av frässtål och dimension?
Börjat fräsa i aluminium nu. Till en början körde jag på tok för höga varvtal så det bara kleta. Men när man sänkte varvtalet samt öka matningen till ca 1000mm vetka det funka bra.
Det går lita knaggligt i början men det tar sig.
Senast redigerad av MathiasP 18 oktober 2011, 18:25:21, redigerad totalt 1 gång.
Lägg kolfiberplattorna under vatten när du fräser, på så sätt 'fastnar' dammet i vattnet för istället dina lugnor.
Har läst någonstans att man kan använda sig utav ett par starka neodymmagneter för att hålla fast ämnet.
ang. frässtål så har jag också läst någonstans att vanliga blir snabbt slöa, du behöver ngt speciellt frässtål till kolfiber.
På jobbet så använder vi frässtål liknande End Mill Diamond Toothed med 1,20 i diameter för att fräsa ut kretskort från bärare. Du vill ha ett rejält utsug med ett fint filter när du skall fräsa kolfiber med ett sådant frässtål. Dammet som blir efter fräsningen av kretskort kliar enormt om man får det på sig
/// Marcus
Senast redigerad av lond 1 oktober 2011, 02:57:54, redigerad totalt 1 gång.
Hårdmetallfräsar verkar funka bra och slöar inte märkbart, i alla fall i glasfiber.
Jag kör med mask när jag fräser icke-metalliska material men glasfiber t.ex. tar sig nog in ändå till viss del.
Är det verkligen så farligt att få i sig lite damm någon enstaka gång? Inte ens asbest är ju speciellt farligt förrän man kommer upp i lite större doser.
Glasfiberdammet är så fint att det kan tränga in genom huden. Nuförtiden använder jag alltid engångs vinylhandskar och långärmade skyddskläder till och med när jag handsågar kretskorts laminat, för får jag inte bort dammet direkt från huden, så har jag klåda i ett par dagar
lond skrev:På jobbet så använder vi frässtål liknande End Mill Diamond Toothed med 1,20 i diameter för att fräsa ut kretskort från bärare. Du vill ha ett rejält utsug med ett fint filter när du skall fräsa kolfiber med ett sådant frässtål. Dammet som blir efter fräsningen av kretskort kliar enormt om man får det på sig
/// Marcus
Hur länge håller de där rackarna? Det blir ju klart mindre dam ju mindre fräs.
Får skissa på någon låda för fräsen eller rulla ut den på altanen. En sak är ju att man förpestar rummet, där hjälper det inte med ansiktsmask.