LED-klocka framför kameralins (ytmontering)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Andax

Re: LED-klocka framför kameralins (ytmontering)

Inlägg av Andax »

Du behöver inte ha en millimeterstor spegel för att vinkla upp. Se på figuren nedan (tagen från länken jag la till om head-up-displayer). Det räcker med en vanlig glasbit som är större än kamera linsen och vinklad 45 grader. Den kommer att reflektera en del ljus nerifrån in mot kameran. Ser du bara till att utrymmet nedanför där lysdioderna sitter är avskärmat och mörkt nog så kommer bara lysdioderna att synas överlagrat på din vanliga bild! Med andra ord jättelätt att testa till mycket liten kostnad. Har man tjockt glas kan mad dock få ghosting effekter eftersom ljuset från lysdioderna kommer att reflekteras både i den främre och den bakre ytan av glaset. Idealt våre väl sånt där tunt glas man hade i kemin/biologin när man tittade i mikroskop.

Bild

DragonsDen, du skrev "Men jag tror, efter att ha tittat på några bilder av snabba förlopp tagna med rolling shutter, inte att exponeringstiden i t.ex. nedre delen av bildfältet är så kort att överslag från tänd till släckt kommer att vara ovanliga."
Jag är lite trött just nu, men jag vet inte om jag förstår innebörden i meningen.
DragonsDen

Inlägg av DragonsDen »

Andax, jag erkänner att jag inte satte mig in i din första länk om head-up-displayer. Jag ska definitivt göra det nu! Jag återkommer imorrn eller så.

Rolling shutter, som såvitt jag förstår "'enklare" kameror som webbcams och mobilkameror använder, så exponeras bara en del av bildytan åt gången. Exponeringsdelen liksom rullar ned som en rullgardin. Exponeringstiden för varje horisontell pixelrad är därför mer kortvarig än exponeringen från första till sista pixelraden är. Alternativet, som vad jag förstår används för mer proffsiga kameror, är att hela bildytan exponeras samtidigt.

I vilket fall finns en rad tekniker från gray till färgnyansanalys och antalet LED o.s.v. för att i mån nödvändigt hantera de växlingar från tänt till släckt som ändå kan förekomma under en och samma exponering när mikrosekundsnabba LED används för att mäta millisekundförlopp. Det är i sammanhanget ett litet problem! Om inte annat så kan x% av fotona kasseras p.g.a. otydlig tajming. Det är inte precis de första stegen på Månen som jag tänkt plåta... :D
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Optisk fiber (fiskelina) används ibland för att göra sin egen macro-blixt. Lite jobbig att bygga men fördelen är den att kamerans blixtautomatik fortfarande fungerar bra 14mm framför linsen.

Bild
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Ett tips är att CMOS bildsensorer är ganska enkla att prata med och kräver inte exotiska spänningar.

CCD däremot *duck*
Skriv svar