Andax, jag erkänner att jag inte satte mig in i din första länk om head-up-displayer. Jag ska definitivt göra det nu! Jag återkommer imorrn eller så.
Rolling shutter, som såvitt jag förstår "'enklare" kameror som webbcams och mobilkameror använder, så exponeras bara en del av bildytan åt gången. Exponeringsdelen liksom rullar ned som en rullgardin. Exponeringstiden för varje horisontell pixelrad är därför mer kortvarig än exponeringen från första till sista pixelraden är. Alternativet, som vad jag förstår används för mer proffsiga kameror, är att hela bildytan exponeras samtidigt.
I vilket fall finns en rad tekniker från gray till färgnyansanalys och antalet LED o.s.v. för att i mån nödvändigt hantera de växlingar från tänt till släckt som ändå kan förekomma under en och samma exponering när mikrosekundsnabba LED används för att mäta millisekundförlopp. Det är i sammanhanget ett litet problem! Om inte annat så kan x% av fotona kasseras p.g.a. otydlig tajming. Det är inte precis de första stegen på Månen som jag tänkt plåta...