T: Rost- och svetsjobb (löst för tillfället)
T: Rost- och svetsjobb (löst för tillfället)
Jag har en gammal Volvo 480 turbo - 88 och bortsett från en del tråkiga rostskador är den relativt bra skick, så det vore kul
att ha den kvar istället för att köra den till skroten. Det går heller inte att sälja den för något vettigt pris i nuvarande skick,
Bilen är inte värd så mycket och att rulla den till en vanlig plåtverkstad skulle sannolikt kosta mer än vad det vore värt.
Jag letar därför efter hobbymek som kan svetsa och kan göra jobbet till ett rimligt pris. Mina förväntingar på resultatet är förstås anpassade
efter priset. Vad som skall göras är att byta ut en tröskellåda (reservdel finns redan) samt byta skärmkanter i bakvagnen. Nu kommer vi till
det knepiga skärmkanterna måste tillverkas av en 440 skärm ( som finns). Alternativt vore förstås att köpa skärmkanter om desa går att uppbringa
till en rimlig kostnad. Spackling och lack klarar jag själv. Det är en fördel om det kan ske i närheten av Linköping.
Ja jag vet, helt fel forum men jag provar ändå. Även om det kryllar av universalgenier här och så kan det ju vara så att någon känner
någon som kan förmedla kontakt.
Edit: Rubrik
att ha den kvar istället för att köra den till skroten. Det går heller inte att sälja den för något vettigt pris i nuvarande skick,
Bilen är inte värd så mycket och att rulla den till en vanlig plåtverkstad skulle sannolikt kosta mer än vad det vore värt.
Jag letar därför efter hobbymek som kan svetsa och kan göra jobbet till ett rimligt pris. Mina förväntingar på resultatet är förstås anpassade
efter priset. Vad som skall göras är att byta ut en tröskellåda (reservdel finns redan) samt byta skärmkanter i bakvagnen. Nu kommer vi till
det knepiga skärmkanterna måste tillverkas av en 440 skärm ( som finns). Alternativt vore förstås att köpa skärmkanter om desa går att uppbringa
till en rimlig kostnad. Spackling och lack klarar jag själv. Det är en fördel om det kan ske i närheten av Linköping.
Ja jag vet, helt fel forum men jag provar ändå. Även om det kryllar av universalgenier här och så kan det ju vara så att någon känner
någon som kan förmedla kontakt.
Edit: Rubrik
Senast redigerad av Horatius 28 september 2011, 22:25:31, redigerad totalt 2 gånger.
Re: Rost- och svetsjobb
Jag salknar för närvarande garage och verktyg så jag kan säga att jag inte kan göra det 
Men ett tips är ju att om du kan göra allt för och efterarbete själv så är det nog mycket enklare att hitta nån som kan
fixa själva svetsningen åt dej.
Med förarbete menar jag då att slipa rent (inkl underedsmassa) och kapa bort rutten plåt, med efterarbete att slipa ner svetsningarna,
grunda, spackla, måla, underedsbehandla osv.
På den tiden jag hade garage och svets så drog man sej ÄNDÅ för att göra sånt här annat än på egna bilar, helt enkelt för att ingen ville betala vad man tyckte det var värt själv, slappa man dock "skitgörat" så var det ju en annan sak.
..Sen är det ju förstås mycket enklare att göra en fusklagning med dubbelplåt, men bra är det ju inte.

Men ett tips är ju att om du kan göra allt för och efterarbete själv så är det nog mycket enklare att hitta nån som kan
fixa själva svetsningen åt dej.
Med förarbete menar jag då att slipa rent (inkl underedsmassa) och kapa bort rutten plåt, med efterarbete att slipa ner svetsningarna,
grunda, spackla, måla, underedsbehandla osv.
På den tiden jag hade garage och svets så drog man sej ÄNDÅ för att göra sånt här annat än på egna bilar, helt enkelt för att ingen ville betala vad man tyckte det var värt själv, slappa man dock "skitgörat" så var det ju en annan sak.
..Sen är det ju förstås mycket enklare att göra en fusklagning med dubbelplåt, men bra är det ju inte.
..och när du ändå gjort det jobbet köper du en billig begagnad svets och gör resten också, låter som det kan vara ett lämpligt objekt att träna på.
Jag skulle ju inte rekommendera attg man BÖRJAR sin svetskarriär på en rostig bil iofs 
Kombinationen nybörjare, rost, tunn plåt, brandfarlighet, synliga svetsar, billig svets.. ja, kan bli dåligt

Kombinationen nybörjare, rost, tunn plåt, brandfarlighet, synliga svetsar, billig svets.. ja, kan bli dåligt

En sådan där gammal Volvo är väl en riktig miljöbov kan man tänka. Detta kan också vara en orsak till att få vill åta sig att laga rost. 

OT: labmaster, jag resonerar precis tvärtom. Jag har två VW-bussar, en har precis fyllt 40år, den andra 45(den rullar dock inte ännu). Genom att använda dessa bilar så släpper jag visserligen ut lite mer avgaser än en modern bil, men jag sparar på all den energi och råmaterial som hade gått åt till att bygga en ny bil. Jag skulle tro att jag kan köra MÅÅÅNGA tusen mil innan det går jämnt upp.
Prius är väl en av de mest resurskrävande bilarna som tillverkas.
On Topic: Att laga karossrost är nog inget som man lär sig i en handvändning. Jag har svetsat några år nu på hobbybasis och jag kan fortfarande inte få det snyggt.
Prius är väl en av de mest resurskrävande bilarna som tillverkas.
On Topic: Att laga karossrost är nog inget som man lär sig i en handvändning. Jag har svetsat några år nu på hobbybasis och jag kan fortfarande inte få det snyggt.
..Alltid kul när man snabblagar nåt riktigt fult för att få igenom det genom bilprovningen, och får BERÖM för den välgjorda lagningen, då undrar man hur mycket riktigt kassa lagningar dom ser egentligen 

Re: T: Rost- och svetsjobb
Det blir oftast en givande diskussion här på forumet även om ingen verkar pigg på att sätta svetsen i min gamla Volvo.
Jag skulle gärna försöka mig på att göra det själv, det är ju så man lär sig saker även om det skulle kosta en gammal bil
eller två innan resultatet blir acceptabelt. Problemet är att jag inte får svetsa eller köra vinkelslip i den lokal jag har till bilarna.
Tyvärr har jag för många bilar så Volvon åker nog på skroten innan jag hinner flytta.
labmaster: Det är en ganska liten Volvo så den är väl inte värre miljöbov än någon annan bil? Min pendlarbil däremot väger 2 ton,
har 5.2 liters V8 med permanent fyrhjulsdrift. Att laga min Volvo så att jag slipper åka Jeep skulle därför bli en ren miljövinst.
Jag skulle gärna försöka mig på att göra det själv, det är ju så man lär sig saker även om det skulle kosta en gammal bil
eller två innan resultatet blir acceptabelt. Problemet är att jag inte får svetsa eller köra vinkelslip i den lokal jag har till bilarna.
Tyvärr har jag för många bilar så Volvon åker nog på skroten innan jag hinner flytta.
labmaster: Det är en ganska liten Volvo så den är väl inte värre miljöbov än någon annan bil? Min pendlarbil däremot väger 2 ton,
har 5.2 liters V8 med permanent fyrhjulsdrift. Att laga min Volvo så att jag slipper åka Jeep skulle därför bli en ren miljövinst.

- Mizzarrogh
Det kanske gingo att höra med någon yrkesutbildning (tex plåtslagar eller fordonsutbildning) tex om de kan åtaga sig det.
Möjligtvis nån KY-utbildning då, sossarna har ju totalförstört gymnasieutbildningarna, fordonsutbildningen hinner ju inte lära eleverna nånting alls om huvudämnet efterssom det man fokuserar på är att ge alla högskolebehörighet som eleverna ändå inte vill ha.
Ja det är lite märkligt. Förr valde man en yrkesutbildning för att man ville lära sig ett yrke och inte läsa vidare. Ofta, enligt min erfarenhet, för
att man inte var studiemotiverad. Sedan kanske man skaffade sig motivation och fick komplettera på komvux för att komma in på en högre utbildning.
Idag verkar det vara tvärtom, byt bara ut Komvux mot KY och gör det i omvänd ordning.
att man inte var studiemotiverad. Sedan kanske man skaffade sig motivation och fick komplettera på komvux för att komma in på en högre utbildning.
Idag verkar det vara tvärtom, byt bara ut Komvux mot KY och gör det i omvänd ordning.
Re: T: Rost- och svetsjobb (löst för tillfället)
Det var tyvärr ingen rusning efter uppdraget så nu har jag sålt bilen. Jag har dock andra bilar som kunde behöva lite ny plåt. Det är däremot inte så omfattande eller synliga ställen.