Jag letar efter en bok som är värd pengarna inom elektronik, gärna motsvarande grundkurs på högskola/universitet!
Finns det någon som vet en bok och kan rekommendera?

//Dennis
The Art of Electronics är riktigt bra om man ska konstruera något snabbt och bara vill ha formler för diverse saker. Dock är det ingen kurslitteratur som jag ser det då det knappt finns någon härledning eller vidare förklaring av olika metoder och fysikaliska begrepp. Klart ändå värd att ha i bokhyllan, har ingen själv men bläddrat i den flertalet gånger.hcb skrev:The Art of Electronics är något gammal, men jag gillar den.
Sune Söderkvist "Kretsteori och elektronik" om du vill ha en på Svenska. Första halvan är DC nät med kirchoff, tvåpolssatsen m.m. sedan jw-analys av ac nät.subframe skrev:Hej!
Jag letar efter en bok som är värd pengarna inom elektronik, gärna motsvarande grundkurs på högskola/universitet!
Finns det någon som vet en bok och kan rekommendera?
//Dennis
AoE är bra på att förklara hur och varför man konstruerar olika kretsar som man gör i den verkliga icke-ideala världen. Om kursen heter "Tillämpad elektronik" eller "Analog elektronikkonstruktion" vore den jättebra som kursbok, tyvärr är den väldigt dyr.psynoise skrev:The Art of Electronics är riktigt bra om man ska konstruera något snabbt och bara vill ha formler för diverse saker. Dock är det ingen kurslitteratur som jag ser det då det knappt finns någon härledning eller vidare förklaring av olika metoder och fysikaliska begrepp.
Har läst massor i den boken också, de första delarna om operationsförstärkare är bra, dock är transistordelen osammanhängande och luddigt skrivit. Microelectronic Circuits som jag skaffade mycket senare är betydligt tydligare på kopplingar med transistorer.swesysmgr skrev: Vill du ha en bok enbart om elektronik och inget elkretsinnehåll så föreslår jag Bengt Molin "Analog elektronik".
Beror väl på vad man ska konstruera, är det något enkelt utan att ligga på gränsen på vad som är möjligt stämmer det du skriver. Dock är flera formler som andra böcker kanske utelämnar väldigt förenklade utan att nämna det i texten. Själv tycker jag det är bättre att lära sig grunderna ordentligt och försöka få med sig så mycket förståelse som möjligt. Färdiga formler från Art of Electronics blir allt mindre viktigt då SPICE beräknar oftast samma saker mer noggrant. Att tänka på är att många formler som står i böcker inte är naturlagar utan grova förenklingar för att underlätta handräkning.swesysmgr skrev: AoE är bra på att förklara hur och varför man konstruerar olika kretsar som man gör i den verkliga icke-ideala världen.