Hmmm.... Vi hade kusinträff i går och var och besåg mormors föräldrahem.... Söderholms i Geta. Kan det vara din släkt?Släkten lär vara från någonstans uppe i Ålands skärgård tror jag...
ELFA nere
Re: elfa nere
Re: elfa nere
Tja, säg det. 
Vi har släkt tillbaka till slutet av 1700-talet lokalt i S:t Anna skärgård.
Men någon gång innan dess så lär "vi" ha kommit norrifrån. Sen så
är väl inte just "[från] den södra holmen" helt ovanligt i skärgården...
Men visst, intressant är det ju och inte helt omöjligt!
Problemet är hur man kollar upp det.

Vi har släkt tillbaka till slutet av 1700-talet lokalt i S:t Anna skärgård.
Men någon gång innan dess så lär "vi" ha kommit norrifrån. Sen så
är väl inte just "[från] den södra holmen" helt ovanligt i skärgården...

Men visst, intressant är det ju och inte helt omöjligt!
Problemet är hur man kollar upp det.
Re: elfa nere
Släktforskning..Problemet är hur man kollar upp det.

Re: elfa nere
OK. Har du ngt namn på Åland så kan jag fråga min granne som in dagsläget har 2/3 av ålands släktträd i sin databas..
Re: elfa nere
Ja, men svaret var i stil med "Vi känner till att det finns vissa problem och arbetar med att lösa dessa".hummel skrev:Har du fått svar från Elfa på den kritiken?
Re: elfa nere
Det var ungefär samma svar jag fick, på mina synpunkter, en vecka eller två efter att nya websidan blev introducerat.
Det är ju bra att de fortfarande arbetar med det. Borde livnära ett antal konsulter.
Det är ju bra att de fortfarande arbetar med det. Borde livnära ett antal konsulter.
Re: elfa nere
ELFA är ett företag med huvudverksamhet i Sverige om än med utländska ägare och har iaf innan kunnat leverera snabbt på tid, fiskat fram datablad, snabba på respons, haft bra teknisk support, kompetent bemötande även om något reserverat, fysiska butiker, väldokumenterade varor, kvalitetskoll, stort sortiment osv. Det enda negativa egentligen har varit priserna, men det har knappast någonsin varit deras konkurrensmedel
och kunderna har strömat till ändå! Känns tragiskt att webb- och butik går utför även om parametersökning är en klar förbättring!
Men SAP är ett system som t.om drivit företag i botten och webbutformningen lämnar för mycket att önska. Digikeys sida må vara ful som stryk, men den är ett effektivt arbetsredskap. Intrycket är att man valt fel verktyg och då lär det ta tid att komma tillrätta med problem som dyker upp. Så iaf jag ser gärna att dom fixar problemen men väntar inte på att det genomförs med tanke på att det varit struligt så länge, så det blir att beställa annorstädes när det är smidigare. Vilket jag tycker är synd för det har ju fungerat väldigt bra innan och det blir en del ånga av frustrationen att man vet att det skulle kunnat fungera bra samt att man vill helst stödja en verksamhet med Svensk bas.

Men SAP är ett system som t.om drivit företag i botten och webbutformningen lämnar för mycket att önska. Digikeys sida må vara ful som stryk, men den är ett effektivt arbetsredskap. Intrycket är att man valt fel verktyg och då lär det ta tid att komma tillrätta med problem som dyker upp. Så iaf jag ser gärna att dom fixar problemen men väntar inte på att det genomförs med tanke på att det varit struligt så länge, så det blir att beställa annorstädes när det är smidigare. Vilket jag tycker är synd för det har ju fungerat väldigt bra innan och det blir en del ånga av frustrationen att man vet att det skulle kunnat fungera bra samt att man vill helst stödja en verksamhet med Svensk bas.
Re: ELFA nere
blueint: Databladen saknas tyvärr för allt för många produkter tycker jag. SAP är ett system som verkar dåligt för de flesta, pengar däremot är det bra på att kosta. 

Re: ELFA nere
Jo, jag stör mig oxå på att det allt oftare helt saknas datablad på prylar.
Detta kom nyss:
Detta kom nyss:
Arrggghhhh..... "våran"...Vi skulle vilja be dig att du deltar i våran undersökning angående värmekameror så att vi kan förstå marknaden och ta fram den bästa produkten och erbjudandet för er. Ta dig tid att svara på följande korta frågor och som du vet har du några frågor tillbaka, så kan du alltid komma i kontakt med oss.
- grapetonix
- Inlägg: 293
- Blev medlem: 14 juli 2004, 17:20:50
- Skype: grapetonix
- Ort: Hägersten, Stockholm
Re: ELFA nere
Elfas sida efter att de gjorde redesignen är crap!
Sökfunktionen brukade förr i tiden hitta ungefär rätt prylar. Inte nu längre.
Gränssnittet för sortering fungerar typ inte.
De kommer nog tappa många kunder på det här.
Sökfunktionen brukade förr i tiden hitta ungefär rätt prylar. Inte nu längre.
Gränssnittet för sortering fungerar typ inte.
De kommer nog tappa många kunder på det här.
Re: ELFA nere
Vad är det du inte hittar med sökfunktionen och vad fungerar inte med sorteringen? Bägge fungerar bra här och jag hittar så gott som alltid det jag söker.
Re: ELFA nere
Prova tillexempel kategorin "optiska givare" så ser du snart varför filtreringen fungerar dåligt...
Re: ELFA nere
Ja det kanske inte såg helt rätt ut. I övriga, "vanliga" komponenter, där jag har mer nytta av filtreringen/parametersökningen fungerar det bra.
Re: ELFA nere
Är det ingen annan som handlar från mouser? Första gången jag gjorde det var det för att det var där jag hittade just den komponenten jag behövde. Sedan har det blivit fler gånger av bara farten. Enda problemet brukar vara att de har för mycket saker. Så det ibland blir lite svårt att bestämma vad man egentligen ska ha... Fort brukar det gå i alla fall. Senast beställde jag mitt på dagen på tisdag (svensk tid) och FedEx kom med paketet på fredag efter lunch. Gratis frakt på ordrar över €75 eller $100 dessutom. De sköter även inbetalning av moms (engelsk nivå tror jag). Så det blir inget mer att betala i efterhand.
Jag tycker inte att Elfas hemsida är helt horribel. Det jobbigaste är sidscrollningslisterna i olika fönster som man måste jaga rätt på titt som tätt. Från dem handlar jag mest bara när det är några få saker jag behöver. Att tajma in ett besök i deras butik är ofta mer tidskrävande än att vänta på FedEx hemma vid dörren.
Nu måste jag kolla upp de andra postorderföretagen som nämnts i tråden.
Jag tycker inte att Elfas hemsida är helt horribel. Det jobbigaste är sidscrollningslisterna i olika fönster som man måste jaga rätt på titt som tätt. Från dem handlar jag mest bara när det är några få saker jag behöver. Att tajma in ett besök i deras butik är ofta mer tidskrävande än att vänta på FedEx hemma vid dörren.
Nu måste jag kolla upp de andra postorderföretagen som nämnts i tråden.