Satellit-mottagar-projektet Apogee

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
jop

Re: Satellit-mottagar-projektet Apogee

Inlägg av jop »

En lite mindre viktig utveckling i projektet är att jag skrotade lpcxpresso-kortet. Nu använder jag ett AT90USB162-baserat devkort från olimex i stället.

Jag tyckte att eclipse i kombination med code-red:s utvcklingsmiljö var en aning ångestframkallande. Det tog t.ex nästan 30 sekunder att ladda ny programkod via deras debugger-moj.
Kammlake

Inlägg av Kammlake »

Hej!
Det var ju ett kul projekt!

Hur är det med CAD-ningen för ett sånt här kort? Har du ansett dig behöva tänka på impedansanpassning av ledare och tagit hänsyn till dielectrikumet i kortet? Något annat du sett som viktigt att tänka på vid CAD:ningen?

Lite nyfiken bara....

/Kammlake
Användarvisningsbild
jop

Inlägg av jop »

Hej på dig!

Ja, jag har tänkt på impedansanpassning. Eftersom att kortet bara har två lager så är det svårt att åstakomma 50-ohmiga geometrier utan att välja orealistiskt breda ledare eller omöjligt tunt laminat. Nu sitter komponenterna ganska tätt packade vilket kanske gör impedansen i ledare lite mindre viktig.

Jag valde ett något tunnare laminat (0.7 mm) för att komma lite närmre 50 ohm. Det finns också gott om "pi-strukturer" på lämpliga ställen för att kunna justera matchning mellan olika steg i mottagaren. Med det som bakgrund känner jag mig säker på att laminatet och de dielektriska egenskaperna inte kommer att vara nån dominerande faktor i prestandan. Dielektriska egenskaper och kanske framförallt förluster spelar mycket större roll när man jobbar med mycket högre frekvenser än VHF.

Kortet är beställt från pcb-cart och jag vet faktiskt inte vad för slags laminat de använder, gissningsvis det billigaste skit de kunde köpa... :P Det är t.ex. ganska enkelt att värma loss paddar från kortet om man är lite ovarsam vilket brukar vara ett tecken på lägre kvalitet.

En sak som jag har noterat är dock att min resonans-tank, alltså den frekvensbestämmande delen av VCO:n, inte riktigt fungerade vid den frekvens jag hade simulerat. Troligtvis beror detta på parasitkapacitanser och -indukatanser i mönsterkortet och komponenterna som jag inte inkluderade i min modell.
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Den icke jordade delen av resonanskretsen har hög impedans
så minsta lilla extra parasitkapacitans påverkar frekvensen en hel del.
SM7THS

Inlägg av SM7THS »

Kul projekt.

Har mer ringblandare än jag någonsin kommer att använda i mitt liv så behöver du så säg bara till så skickar jag gärna några olika.
Har från 7dBm till 23 dBm LO tror jag. Ska kolla mer noga en dag.

Ser ingen möjlighet att justera arbetspunkten på LNA'n. Brukar vara viktigt för att minimera brusfaktorn.
Vidare så är det viktigt att ingångskretsen är av god kvalitet.
Vilka kondingar använde du till C16 och 17 samt hur är induktansen L5 gjord?
Behöver du hjälp med brusfaktormätning av LNA så går det att ordna.

Impedansledningar är inte så krångligt egentligen.
3mm för FR4 1,6 mm kort och 1,5 för 0,8 mm kort funkar bra för 50 Ohm.
Ska du böja eller ändra riktning så skit i flådiga avfasade hörnor som kan vara besvärliga att räkna på utan det funkar utmärkt med en radie på 5 ggr ledarbredden.
Användarvisningsbild
jop

Inlägg av jop »

Det är kul med feedback :>

YD1150: Jag tyckte ändå att det var lite förvånande. Layouten är ganska kompakt. Det är väldigt små paddar till kapacitansdioderna och en hyggligt liten inkapsling på dioden (SOD523). Jag skulle gissa att man ändå pratar storleksordningen femto-farad, men det är bara en gissning.

SM7THS: Jag är helt klart intresserad, även om det lutar åt en gilbert-cell-blandare till nästa version av kortet. Jag kommer säkert att bygga något annat där en ring-blandare är det bästa valet. Jag köper gärna ett gäng blandare av dig!

Jag har sett liknande sätt att biasera och återkoppla LNA-förstärkare i komersiella radioapparater. Det betyder inte nödvändigtvis att dom har tänkt rätt när det gäller NF... Än så länge kan jag bara konstatera att jag har lyckats få till ett gain och en input-matchning som är ganska bra. Jag vet inte speciellt mycket om hur brusig den är eftersom att jag saknar en brusgenerator eller en NF-analysator. Kondingarna är keramiska, X7R, 0603 och tillverkade av "Johanson Technology" de ska ha relativt höga Q-värden (som jag inte kan lista på rak arm :).

Induktorerna är tillverkade av coil-craft också 0603 , de har ett Q-värde på omkring 40 vid 150 MHz. Här finns det utrymme för förbättring och till nästa version kanske jag ska använda deras midi/mini-spring induktorer. De är luftlindade och har ett Q-värde på 150-200. Eller så köper jag helt enkelt försilvrad tråd och lindar själv.

Har du tillgång till apparater för att mäta brusfaktor? Det vore skoj att få hjälp med det i alla fall :)
Användarvisningsbild
jop

Inlägg av jop »

För skoj skull byggde jag en mycket enkel diodblandare. Jag tänkte att det skulle vara lite spännande att se hur en jätteenkel blandare presterar. Så här ser ful-hacket ut:
2011-09-24 22.54.46.jpg
Nu råkade jag vara en BNC-SMA-adapter kort så det blir inga mätningar i kväll :( Man behöver nästan inte beskriva kretsen eftersom att det framgår ganska tydligt av bilden hur det är kopplat. Portarna till vänster är RF och LO-signalerna som överlagras på varandra i en resistiv "combiner". En av de röda sladdarna förser dioden med bias-ström via en choke.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
jop

Inlägg av jop »

Eftersom att det inte blev några mätningar gjorda i kväll så får jag väl posta lite gamla saker jag gjorde här om veckan. I vintras så snickrade jag i hop en yagi-antenn som jag tänkte använda till en framtida sändare. Nu har jag lyckats slarvabort papperet med ritningen och exakt vilken frekvens jag hade snickrat efter.

Så här ser mästerverket ut:
2011-09-18 21.27.28.jpg
Det råkade bli bra vid 425.5 MHz :
Homebrew_Yagi_S11_VSWR.png
Det var ganska roligt att köra nätverksanalysatorn i kontinuerligt svepläge och observera vad som händer med VSWR-plotten när man tar på parasitelementen och förändrar saker omkring antennen.
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Behöver du lösa "selektivitetsproblemet" på ingångssteget (för ev framtida byggen på 70cm)
så finns det såna här små (nästan för små, 3 x 3mm) filter för 70cm.
In/ut-impedans 50ohm! De täcker i princip hela 70cm (432-438MHz)
Kostar inte många kronor heller.

https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... 431_EN.pdf
Användarvisningsbild
jop

Inlägg av jop »

Oj, det var verkligen inte mycket dämpning i passbandet. Tack för tipset, jag sparade undan databladet :)
SM7THS

Inlägg av SM7THS »

Nja köpa vet jag inte om det ska vara nödvändigt. Du får gärna några stycken.

Det jag menar med arbetspunkt är helt enkelt möjlighet att justera tomgångsström igenom trissan.
Det brukar ha ganska stor betydelse på brusfaktorn om det går att justera.
Jag kan mäta brusfaktor upp till 1600 MHz utan converter sen har jag converters för de andra amatörbanden upp till 10G.
Så har du något extra kort eller så som du kan undvara ett par dagar så kan jag kolla hur det ser ut och om det går att göra något.

Håller på att snickrar lite hemma just nu men det brukar ju bli dåligt väder med jämna mellanrum så det kan nog ordnas lite snabbt.

Ska se om jag får fatt i lite ytmonterade porslinskondingar typ ATC och labba med då dom har väldigt bra HF egenskaper.
Induktansen är nästan enklast om man gör av en bit tråd då det är enkelt att justera om det behövs.
Ingångskretsen är viktig då alla förlusterna innan trissan bara blir brus. :(
Användarvisningsbild
jop

Inlägg av jop »

:) Mixers mottages gärna.

Jag är helt med på att försöka sätta en så låg bias-ström som möjligt för att minimera NF / hitta en lämplig gain-inställning. Kombinationen R3, R6 och R21 kommer att bestämma bias-strömen. En risk att göra så här kanske kan vara att man får variation i gain mellan exemplar p.g.a. processvariationer. Det blir nog ett extra motstånd från basen till jord för att få en stabilare arbetspunkt. Ser du några andra nackdelar med att biasera på det sätt jag har gjort?

Det vore jätteskoj att få hjälp med en NF-mätning. Jag har fler kort. Dom är dock obestyckade. Om det vill sig väl så kan jag bygga ihop ett kort och posta till helgen med LNA, in-ut-matchning 50 Ohm. Porslinskondingar låter väldigt exotiskt :)
Användarvisningsbild
jop

Inlägg av jop »

Nu har jag utrustat "labbet" med en extra BNC-SMA-adapter. Avsnitt två i "1N4148 Galore"

Efter lite labbande med uppkopplingen så lyckades jag producera det här spektrumet:
1n4148_1M_332M.png
Nästan som förväntat, bortsett från spiken vid 64.3MHz så tycker jag att den gör vad den borde göra. Den har en smått grotesk förlust på 20dB (alltså skillnanden mellan RF-signalen och IF [LO-RF] )! Mest mixer-förlust vinner, eller hur var det?

Några möjliga förbättringar i det här lilla experimentet skulle kunna vara:
- Wilkinson-combiner istället för resistiv
- Smala bandpass filter på RF och LO för minimera övertoner och blandprodukter av dessa
- Se till att få 50 Ohm på alla portar
Skriv svar