BLDC styrning, 0-1000W med PWM

Berätta om dina pågående projekt.
Tekko

Re: BLDC styrning, 0-1000W med PWM

Inlägg av Tekko »

Funderar faktiskt på att testa att replikera den där integreringen de nämner och se om jag kan få till nåt som kan tänkas funkarera.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

InstaSpin fungerar genom att mäta magnetfältet mha spole och använda den vågformen för att bestämma när fältet ska vändas?
Tekko

Inlägg av Tekko »

2st integratorer som jag fattat det, en som tar hand om bemf som går från noll och upp, och en som tar från noll och ner beroende om det är en stigande eller fallande emf flank, sen en komparator som vid inställt max skickar en puls till kommuteringen, fast i mjukvara ist för analoga kretsar.

Detta inställbara maxvärde är det de nämner tuning, lite som tändningen på en bensinmotor, detta max bestämmer om kommutering sker före, mitt på eller efter optimal kommuteringspunkt.

Detta är iaf såvitt jag fattade beskrivningen i den 32min långa videon.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Honk skrev: Det finns några färdiga kretsar från Fairchild att tillgå, typ FCM8201 och FCM8202

Citat:
FCM8201 can be operated stand-alone or worked with microcontrollers for advanced BLDC motor control
FCM8201 verkade ju riktigt intressant, tyvärr kunde man inte sampla den, det fanns en "sample" knapp, men när man försöker använda den får man
Dear Glenn:

Thank you for requesting samples through Fairchild Semiconductor's online sample program.

Your sample request does not meet our company guidelines. Please contact your local Fairchild Sales office or you may contact one of our authorized distributors.
Thank you for your interest in Fairchild.
Dom var iofs tämligen billiga så jag skulle gärna köpa ett par, får se om man kan hitta nån som säljer enstaka exemplar.
bearing

Inlägg av bearing »

blueint skrev:InstaSpin fungerar genom att mäta magnetfältet mha spole och använda den vågformen för att bestämma när fältet ska vändas?
För att förtydliga. Inga extra sensorer används. Den den fria lindningens EMK samplas med ADC, och integreras. När integralen nått ett gränsvärde kommuteras motorn. Gränsvärdet kommer nås vid samma vinkel oavsett varvtal, vilket gör att kommuteringen alltid sker vid samma vinkel, oavsett hastighet! man får alltså inte några problem med att motorn hamnar ur synk ifall varvtalet ändras abrupt.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Den där InstaSpin tekniken är verkligen spännande. Jag är inte så hemma på motorer men detta kan ju vara ett gyllene tillfälle att bygga på kunskapen om 3-fas BLDC. Var får man tag på en billig sådan att experimentera med?
Tekko

Inlägg av Tekko »

TI säljer instaspin kits på sin sida för 299 dollar vilket är runt 2500 svenska kronor
labmaster

Inlägg av labmaster »

Jag såg också att TI säljer färdiga kort men priset är inte så spännande. Det kan väl inte vara så knepigt att baka ihop en egen hårdvara som man kan experimentera med bara man hittar en motor. Någon idé var man kan köpa en sådan för en billig penning?
Tekko

Inlägg av Tekko »

Ska man tro på det de säger i videon så ska man kunna ta vilken bldc motor som helst, koppla upp å ha snurrande på bara 2-3 minuter.

Tycker inte att 299 dollar e så farligt för det man får, har även för mej att det är inkl frakt, köpte ett eval kit en gång för 299 dollar eller om det va 199, för någe klass d från ti å har inget minne av att det va nån extra fraktkostnad.

Bara modulen med piccolo processorn med mjukvaran på verkar säljas för samma pris som hela kitet.
swirve

Inlägg av swirve »

Instaspin ska testas i vårt bldc projekt i plugget. Om några veckor borde jag kunna återkomma med lite erfarenheter om hur det fungerar, hårdvaran ska bara göras klart först. Det jag gillar är att det är så sjukt simpelt och fungerar över ett brett hastighetsintervall.
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning

Inlägg av Honk »

anders_w skrev:Dagens BLDC-motorer är lindade för att ha maximal verkningsgrad då de drivs med fyrkantsvåg. Dessa ska inte matas med sinus. Både verkningsgrad och momentrippel försämras.
Har du provat att snurra en s.k "Dagens BLDC-motor" och mätt utspänningen med oscilloscop?
Mig veterligen (har mätt upp många motorer) så kommer du att få se en sinus våg, varken fyrkant eller trapetsoid.
Då motorns egen vågform är sinusoidal kommer den givetvis att funka bäst med en sinuskontroller till högre prestanda som följd.
Att den sedan "verkar" funka lika bra med en standard trapetsoid kontroller är goda nyheter för de som behöver en bra och enkel lösning.
bearing

Inlägg av bearing »

Teorin är att för varje fas använda två eller flera statorlindningar som ligger mekaniskt förskjutna i förhållande till magneterna. Lindningarna kopplas i serie, d.v.s. EMKn blir summan av de fasförskjutna lindningarnas EMK. Resultatet blir nått sånt här:
Bild
Källa: http://gaubuali.byethost11.com/2008/07/ ... ontroller/

Ska mäta på en av mina motorer i kväll ifall jag kommer ihåg det.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Vågformen styrs även av om motorn är kopplad i star eller delta samt antal stator och rotopoler.
bearing

Inlägg av bearing »

EMK för en av faserna då jag drev motorn med en skruvdragare och hade 1 ohm last. Amplituden är ca 1V p-p (skopet visar 0,5V/ruta).

Motorn är 14-polig, 12-tandig, med lindningar på varje tand, och diameter 46mm.

Platån är inte särskilt stor, så det är nog inte idealt att driva den med fyrkant.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning

Inlägg av Honk »

OK, gör om mätningen utan 1 ohms last, hur ser kurvformen ut då?
Skriv svar