Rätt motor/solenoid/slagmagnet till ett bygge

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16895
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Rätt motor/solenoid/slagmagnet till ett bygge

Inlägg av grym »

en vanlig snäckväxlad 230v motor vore lämplig för att spänna upp en fjäder

man behöver ha hygglig fjäder för att få lite snärt i attacken :twisted: :vissla:

personligen tycker jag att fångslinan ser lite väl , hm, kinky ut :shock: :lol:
trrg
Inlägg: 19
Blev medlem: 12 september 2011, 21:14:29

Re: Rätt motor/solenoid/slagmagnet till ett bygge

Inlägg av trrg »

Orvar, cykelnav är en grym idé. PeterH, med din drividé, tror du motorn får nog kraft då till att tilta snabbt nog? Finns det inga stora solenoid "shotbolts" som man kan använda, eller blir det helt enkelt för mycket svårkontrollerad kraft? Kanske det blir för skrämmande för förbipasserande, det kanske ska vara en viss tid så man inte skrämmer allt för många, det här kommer vara i en av de mest välbesökta delarna av stan...

Eventuellt kanske man kan bygga sin egen slag-solenoid? Eller är jag på helt fel spår med den idén? De kraftigaste jag hittar har ca 25N i kraft, medans jag behöver minst 200 ;-j
trrg
Inlägg: 19
Blev medlem: 12 september 2011, 21:14:29

Re: Rätt motor/solenoid/slagmagnet till ett bygge

Inlägg av trrg »

"high power solinoids draw a lot of curent, you are talking about 20 to 30 amps!"

hehe...
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20530
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Rätt motor/solenoid/slagmagnet till ett bygge

Inlägg av Mizzarrogh »

Går nog att boosta upp en klenare med kondensatorer blir hyfsat snabbt ändå om det inte är överdrivet stora krafter den skall flytta.

-----------------
"personligen tycker jag att fångslinan ser lite väl , hm, kinky ut"
Steve Kudlow i Anvil... (eftersom grym sade det..) :mrgreen: 8)
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Rätt motor/solenoid/slagmagnet till ett bygge

Inlägg av PeterH »

Jag tror det blir tillräckligt snabbt för att göra det den ska, hur snabbt rör du dig med din kropp jämfört med en tormarmotor på högsta läget? Är bara dockan tillräckligt lätt går det fort... (dockan mehöver bara består av 22mm PVC-rör och lite tunnt tyg)
trrg
Inlägg: 19
Blev medlem: 12 september 2011, 21:14:29

Re: Rätt motor/solenoid/slagmagnet till ett bygge

Inlägg av trrg »

Hmm... Jag har börjat få lite ångest av det här projektet då det är mindre än en månad till det ska vara klart....

Men jag kanske blåser upp utmaningarna lite för mycket..... Det är sant som PeterH säger att det viktigaste är att den väger lite. Frågan är fortfarande hur jag ska flytta dockan i hög nog hastighet och hur den ska fästas till armen på bästa möjliga sätt så det blir hållbart. Skulle en lastbilstorkarmotor vara nödvändig tror ni? Dessa borde gå att få ganska billigt begagnat va?

Jag gissar att två stående lagerhus med en aluminiumaxel borde vara det bästa som grund, vet någon en mekanisk verkstad i Göteborg som skulle kunna utföra aluminiumsvetsningen?
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Rätt motor/solenoid/slagmagnet till ett bygge

Inlägg av PeterH »

Det ända som kan ge svar på dina frågor är att du börjar testa! Prova om en vanlig torkarmotor räcker, annars prova med en större. Hjälper inte detta är en pneumatisk cylinder inte fel väg att gå, men det beror ju på om du kan ha en liten kompressor stå i närheten (i värsta fall kan du ju bygga en ljudisolerad låda till den).
trrg
Inlägg: 19
Blev medlem: 12 september 2011, 21:14:29

Re: Rätt motor/solenoid/slagmagnet till ett bygge

Inlägg av trrg »

Börja testa är det ända att göra nu. Dock måste jag beställa lite grejer, och jag hittade den här sidan: http://www.firgelliauto.com/default.php?cPath=69, tror ni dessa skulle kunna fungera till projektet? Det är så mycket med olika hastigheter och "duty cycle" och så, någon som vet om detta är rätt eller om det är något jag inte förstår med detta? Tack!!! :-)
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Rätt motor/solenoid/slagmagnet till ett bygge

Inlägg av orvar-e »

trevlig sida du hittat. :)
trrg
Inlägg: 19
Blev medlem: 12 september 2011, 21:14:29

Re: Rätt motor/solenoid/slagmagnet till ett bygge

Inlägg av trrg »

Heh, ja, men jag fattar inte hur jag har suttit och letat info i en evighet och ändå inte hittat fram till den förän nu...

En sådan som detta borde vara right on va?

Bild
12VDC input
5A max current draw
9" Per sec no load speed (230mm/sec)
4.5" Per sec 22 lbs load (120mm/sec) (!!!)
Duty cycle 20% (2min on/8min off)
Temperature range -26ºC~+65ºC
Wiring: 2 wires, reverse polarity changes direction
Limit switches: built in
Stroke options: 2" 4" 6" 8" 10" 12" 18" (custom strokes available)
Higher forces and slower speed options available for customer orders
Uses MB8 brackets on both ends
To control use a simple DPDT switch (see controls section: MAN-RS or MAN-RS2)
For power supply use our Power-adaptors (PA-12V-10A)
Men vad betyder duty cycle?
För det priset och den hastigheten verkar det vara oslagbart, det ända är väl att man inte kan ställa slaglängden... Dessutom måste jag ha något reverserad ström funktion, men det borde jag kunna bygga med mitt reläbord...
nhl21
Inlägg: 124
Blev medlem: 24 januari 2011, 11:04:43
Ort: Göteborg

Re: Rätt motor/solenoid/slagmagnet till ett bygge

Inlägg av nhl21 »

duty cycle är hur stor del av tiden den kan användas 100%=kontinuerligt drift, 50%= i drift lika lång tid som den står still.

I ovan 2 min gångtid sedan 8 min vila. Tror inte att det kommer vara några problem i ditt fall.
trrg
Inlägg: 19
Blev medlem: 12 september 2011, 21:14:29

Re: Rätt motor/solenoid/slagmagnet till ett bygge

Inlägg av trrg »

Tack för hjälpen nhl21! En fråga till er, eftersom jag är lite virrig just nu, behöver placera en order asap och helt saknar erfarenhet, hur lång tror ni kolven bör vara? Är det något jag borde tänka på?
slaglängd.JPG
Hur fungerar fysiken här? (jag är en av de som aldrig kommer bli insläppt på någon annan högre utbildning än en konstnärlig, om ni fattar vad jag menar... suck ;-)

Tack!!!

Edit: Eh, fysiken är väl fel ord för ovanstående fråga, men alltså, vad blir vikten överst, och vad ska jag tänka på när jag räknar ut kolvlängden, och sånt... Jag ska lägga mig nu, vi har löda-lm386-maraton jag och en kompis och det blir man lite snurrig av.... ;-j
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
trrg
Inlägg: 19
Blev medlem: 12 september 2011, 21:14:29

Re: Rätt motor/solenoid/slagmagnet till ett bygge

Inlägg av trrg »

Egentligen lyder frågan ovan, ska det vara 10 cm, 15 cm eller 20 cm slaglängd. Ingen svår fråga alls men när konststudenter ska prestera något i den verkliga världen blir det plötsligt väldigt nervöst! ;-j
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Rätt motor/solenoid/slagmagnet till ett bygge

Inlägg av PeterH »

Slaglängden kommer att påverkas av hur du placerar fästet till motorn på dockan, sätter du den lågt kommer du få lång slaglängd och hög hastighet, men mycket klenare. Sätter du den högt blir det tvärs om, den blir långsammare med kortare slaglängd, men istället orker den mer. Så det bästa är att göra den justerbar i höjdled.

Säger samma sak igen; PROVA (jag tror inte någon här kommer att bygga en för att prova så att du slipper, kanske någon orkar räkna på det, men det låter jag vara osagt).
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Rätt motor/solenoid/slagmagnet till ett bygge

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Bild och ljud kan skiljas åt!

Låt rörelsen vara en fallande docka mot fönstret, kanske med säkerhetslina.
Montera sedan en enkel solionid som knackar på fönstret på annat ställe!
Hjärnan upplever detta som en enda grej ändå!
Skriv svar