Vilken modern pic är lämplig att ersätta 16c84 alt. 16f84

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
zymox

Vilken modern pic är lämplig att ersätta 16c84 alt. 16f84

Inlägg av zymox »

Hej, har kollat runt och det finns ju för fas.... hur många som helst att välja på.
På min tid för ca: 15-20 år sen använde jag pic 16c84 och senare 16F84 till allt från pkort till speedshift controlers för dragracing men har nu efter att jag läst otal trådar här förstått att dessa är omoderna och uråldriga.

Därför är min undran vilken pic som är modern och enkel nog att ersätta dessa utan att innehålla allt för mkt. krussidull?

Direkt är jag intresserad av en enkel processor som inte är gjord specifikt för pwm eller så även om det inte gör något att det finns där så länge inget annat fått stryka på foten för att fixa in funktionen.
Jag är helt enkelt ute efter en enkel mpu, 10-12 utgångar och ungefär lika många ingångar samt att den skall vara så okänslig som är möjligt för yttre störningar då denna skall användas inom motorsport också. Har sett att det finns speciella pic framtagna för motorindustrin men har ingen koll längre då det som sagt är längesedan jag höll på.

C är inte aktuellt och allt kommer att programmers i assembler och då jag är tämligen trög numera så kommer jag inte att lära om här utan d får bli som d blir.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Vilken modern pic är lämplig att ersätta 16c84 alt. 16f8

Inlägg av Klas-Kenny »

Har inte direkt letat precis nu, den processor jag spontant kommer att tänka på är PIC16F886, den är rätt enkel och billig, med gott om I/O, 26st om jag inte minns galet.
Har för mig att den har PWM mm, men det är inte direkt någon nackdel, ett par register till att hålla reda på (fast som i princip kan ignoreras om de ej används), funktionen för processorn i övrigt far inte illa av att det finns i processorn :)

Ang. specifikt för motorsport så har jag aldrig hört om något sådant, men det kanske bara är jag som inte är tillräckligt erfaren av "speciella" applikationer?
Men med korrekt designad strömförsörjning och PCB ska det inte vara några konstigheter med en standard-PIC i en bil vad jag vet.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Att lämna 16F84 är helt rätt ! Enda orsaken att använda dom
är till gamla projekt där schema och kod redan är färdigt.

Ska det fortfarande vara 5V logik ?
Ska det vara samma kapsel (18-pin) ?

> Direkt är jag intresserad av en enkel processor som inte är gjord specifikt för
> pwm eller så även om det inte gör något att det finns där så länge inget
> annat fått stryka på foten för att fixa in funktionen.

PWM modul är alltid ett tillägg, det är inget som försvinner.

> Jag är helt enkelt ute efter en enkel mpu...

*Alla* PIC är "enkla"... :-)

> 10-12 utgångar och ungefär lika många ingångar...

I/O pinnarna är inte förvalda som in eller utgångar, det konfigurerar själv du i koden.
Man talar bara om si eller så många I/O-pinnar. Med 20 I/O pinnar så behöver
du upp på en 28-pin modell (se nedan). Med 16-17 I/O eller mindre så finns det
fler alternativ.

> samt att den skall vara så okänslig som är möjligt för yttre störningar
> då denna skall användas inom motorsport också.

PIC är generellt ganska robusta. Men kanske att 5V är något okänsligare
än den nyare 3.3V logiken. Det är lite större marginaler.

> Har sett att det finns speciella pic framtagna för motorindustrin men har ingen
> koll längre då det som sagt är längesedan jag höll på.

Det hade väl främst med temperaturområdet att göra (-40 - +125 eller liknande).
Inte med störningar som sådana att göra. Så vitt jag vet...

> C är inte aktuellt och allt kommer att programmers i assembler och då jag är
> tämligen trög numera så kommer jag inte att lära om här utan d får bli som d blir.

OK. Då tycker jag definitivt att du ska köra med den traditionella PIC16 arkitekturen.
Den ser i princip ut som på 16F84 så du känner dig hemma direkt. Om nu 16F84 var
"lagom" så skulle jag rekomendera ett PICkit2 "Starter Kit" som kommer komplett med
en 16F690 (20-pin kapsel) på ett labbkort. Om du behöver lite mer pinnar så
är 28-pinnaren 16F886 både trevlig och i dagsläget ganska billig.
anders_w

Inlägg av anders_w »

Jag har använt 16f648(a) ganska mycket. Den i princip helt pin-och kodkomtatibel med 16f84, men billigare och mer komplett.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

OK. Den är inte *riktigt* lika "död" som 16F84(A), men inte
lågt ifrån... :-) Men visst, om syftet enbart är att uppgradera
ett befintligt projekt för att "bygga bort" en F84'a, så är den
OK. För helt nya projekt finns det i dag ingen större anledning
att köra 16F628A/628A. De saknar mycket av det som är
standard i dagens processorer speciellt kring oscillatorn.
Kaggen

Inlägg av Kaggen »

Vet inte om det stämmer in på "enkel" och kan "ersätta 16F84" men jag har själv införskaffat PIC18F14K50 som jag tänkte börja experimentera med. Skall man ändå sikta mot nya mål kan man lika gärna sikta högt. Dom har mycket lull-lull man kan leka med. Bl.a. intern oscillator så att man kan få 32MHz med PLL utan att behöva extern kristall (beror ju naturligtvis på vilka krav man har på precision). Har även en intern LDO regulator så kärnan kör på 3.6V medans I/O fortfarande funkar på 5V (F-versionen inte LF), vilket passar mitt projekt. Just denna "K" variant funkar också med Pickit 2 (vad jag sett). Kostar bara ~30:- på electrokit också, jämfört med t.ex 16F84 varianterna som går mellan 48 och 58 riksdaler. Man får mycket microcontroller för pengarna. :)

Nackdelen är väl att det är en hel del att studera med tanke på konfigurations bitarna. En hel del hårdvaruregister att fippla med, så det gäller att hålla tungan rätt i mun. Stor del av instruktionssetet är ju lika. Några instruktioner har tillkommit men namnet på dom säger ungefär vad dom gör för skillnad. Dom flesta nya instruktioner är av godo. Mycket som man retat sig på med 12/16-familjerna löses med 18-familjerna, t.ex att läsa ett 16-bitars timerregister. På 12/16-familjen lär man kolla efter "wraparound", det slipper man på 18 som latchar höga värdet till separat register vid läsning av låga. En hel del instruktioner stödjer Carry direkt nu, man behöver inte bittesta för C-flaggan hela tiden. Inte att förglömma är hårdvarumultiplikation (jag använder en hel del multiplikation).

Som sagt, kanske inte lika "enkel" som en 16F84, men kanske nåt att fundera på. Jag har inte hundra koll på om det är den modernaste medlemmen i PIC18-familjen, men mycket bang for the buck har den.
zymox

Inlägg av zymox »

Först och främst så vill jag tacka för alla informativa svar.

Mycket verkar vara kvar på dom "nyare" processorerna, det såg jag när jag kollade lite i olika datablad. Redan "förr" kunde man köra intern osc. :-) fast den var inte lika snabb och stabil så man använde inte den, det var så enkelt att lägga till 2 små kondingar och en kristall.

5 volt känner jag till och jag vet att man idag använder 3,3 volt i datorer lite var stanns men har inte mer koll än så.
Använde nästan bara ttl periferi komp. Känns enklare, fast det är det kanske inte idag?

18 Pin är inte iheller ett krav och mina gamla programmerare lär ändå behöva bytas ut.
Programmerade alltid kretsarna direkt i programmeraren. Tror jag satsar på tipset PICkit2 "Starter Kit". 50$ hos microchip är ganska fantastiskt kan jag tycka inkl. kretsen och expriment-kort som tillåter mig att bygga något själv oxå.
(Köpte nåt velleman kitt på kjell&co för ett par år sen men vet inte, gillar inte det riktigt. Minns inte vad det heter och man byggde ihopa det själv, körs seriellt via com-port och fanns några knappar samt några lysdioder.)

I/O antalet höftade jag bara så det är inte så noga men fler är trevligare. 28 pinnar låter lagom kul. Tror nog jag klarar mig med dom. Om jag inte minns helt fel ang. I/O förr så var det samma på den tiden där man valde vilka pinnar som skulle vara in eller ut (TRISA & TRISB). Har för mig man hade en portA med 4 pinnar och en med portB med 8 vilket räckte till det mesta på den tiden. Gjorde det inte det så fick man dela upp det o antingen multiplexade man dom man hade eller så tog man 2 picar istället helt enkelt :o)

Hur som så skall jag kolla lite datablad på den där 16F690 och 16F886 samt 18F14K50 nu så,
än en gågn tack så mkt. för hjälpen och ha det bäst med er.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> 50$ hos microchip är ganska fantastiskt...

Känns lite som att gå över ån efter...
Varför inte ta den från ELFA med deras väldigt bra pris ?
Se också : http://elektronikforumet.com/forum/view ... =7&t=53654
zymox

Inlägg av zymox »

Självklart, ännu bättre pris där ju.
Elfa för mig var normalt ett superställe att handla komponenter på men oftast dyrare när jag sedan kollat runt. hehehe
Endast 285.- på erbjudande nu till den 30:e denna månad.
Tack för tipset Sodjan
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Notera också att ELFA faktiskt har bra priser på PIC processorerna själva.
Speciellt de lite mer moderna modellerna.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

En annan fördel med 16F886 (enligt mej) är ju också att den lätt kan uppgraderas till en 16F887 som har mycket mer io-pinnar, men i övrigt i är identisk.

16F887 är idag mitt förstahandsval när jag labbar, och om man sen inte utnyttjar alla pinnarna så kan man ju gå ner till 16F886 och få en billigare (nåja) och mindre kapsling. ..om man inte utnyttja hela minnet, ja då kan man växla ner till 16F883/16F884 som är samma sak fast med hälften så mycket flash och mindre SRAM, eller budgetlillasyster 16F882 som är ännu mer nerskalad och bara har 2k flash.

16F886 och 16F887 är dessutom tokigt billiga på elfa, 886 kostar typ 25 spänn, 887 kostar 30 (båda plus moms), jag har för mej att de första PIC'arna jag köpte kostade i stil med 80-100 spänn styck, och dom var rena stenåldern i jämförelse.

..Kan tillägga att jag av olika skäl undviker 18F, därför är jag lite insnöad på 16F.
Skriv svar