Jonas ROV

Berätta om dina pågående projekt.
PatrikB

Re: Jonas ROV

Inlägg av PatrikB »

Vet hur det är... Har själv funderat på att bygga en ROV men har tyvärr inte tiden eller verktygen för att göra det. Det elektriska är inget problem, det är mekaniken som är problemet.

Killen i videon verkar satsa på att kunna nå 75 meters djup.

Här runt borås skulle det räcka med 40 meter för att klara alla sjöar i närheten. Bor precis vid öresjö och största kända djup är 32 meter.
Användarvisningsbild
xenonfire

Inlägg av xenonfire »

Mekanik och CNC tillverkning är inga problem. Däremot så har jag inte kunskaper inom programmering.
Någon som är sugen på att köra ett gemensamt projekt?`

Min tidigare maskin:

Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Snyggt jobbat xenonfire. Har du mer beskrivning av din ROV? Gillar din design (vad man ser i filmerna).
PatrikB

Inlägg av PatrikB »

Min plan är att bygga något som liknar den ROV:en som jag länkade till på youtube.

Problemet är att man måste kunna få tag i materialet billigt och kunna bearbeta det, annars blir det alldeles för dyrt.

CAD antar jag att man kan lära sig efter en stund.. :D.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag är eventuellt på.
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Xenonfire: Jo, det hade absolut varit roligt. Jag tror vi kan få till något riktigt bra tillsammans. Men jag vill försäkra mig om att jag verkligen kan lägga den tiden som krävs så att det inte slutar med att du står med en ROV utan innanhåll för att jag inte har haft tid.

Även om jag inte gör något med ROV:n just nu så tänker jag allt för ofta på ROV:er (jag är skadad, jag vet!) och bland annat min nästa robot som jag bygger nu innehåller en del saker och tankar som skulle kunna gå att utnyttja även i en ROV.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

'Hur går det på ROV fronten för er alla? :)
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Det står stilla!

Men en lista på tankar och saker som jag vill göra kan jag bjuda på:

1) Sätta ett vattentät kontaktdon så att jag kan lossa navelsträngen från ROV.
2) Idag har jag en separat LCD skärm brevid min monitorn. Fungerar tycker jag inte riktigt bra så jag köpte en OSD krets så att jag kan lägga ut informationen direkt i skärmen
3) Skriva om mitt PC program så att det går att styra ROV direkt från en datorn vilket ger större möjligheter att spela in videosekvenser
4) Helt bygga om elektroniken i ROV:n. Jag är inte riktigt nöjd med den. Nu när jag vet vilka sensorer och in- och utgångar som ska finnas kan jag göra den kompaktare.
5) Vore coolt med en bootloader så att jag kan uppdatera mjukvaran utan att behöva öppna ROV:en.

Vi får se om det blir tid senare på hösten/vintern. Just nu sitter jag främst och jobbar med BigFoot men idéen är att kunna dra nytta av saker från det projektet till ROV:n eller kanske t.o.m. en helt ny ROV.

Men jag är fortfarande lite irriterad att jag inte lyckats dyka i havet ännu!

Edit: Glömde en punkt på listan
6) Koppla in en strömsensor så jag får en bättre uppfattning vad som är kvar av batteriekapaciteten.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag tror att för att kunna lossa navelsträngen så är det bättre med ett "vanligt" kontaktdon som man sätter inuti något som går att få tätt. Man har alltså en vattentät kåpa över typ.

Nåt i den här stilen (vet inte om just den där har "lös" mutter), fast lite större.
Bild

Du hade väl CAT5-kabel ner och en RJ45 får nog plats inuti ett rör som den där gängan passar på.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Blir inte det väldigt tungt då med ca 50m slang att släpa efter ROV:n?

/// Marcus
Nerre

Inlägg av Nerre »

Vem har sagt nåt om 50 m slang? Just hur man tätar kabelgenomföringen mha av en bit slang finns det info om på andra ställen. Man har alltså en slangsnutt på kanske 20 cm som fungerar som tätning.

Fast egentligen beöver man nog ingen slang heller, man tätar väl enklast kring kabeln direkt i nippeln så att säga. Det bästa är ju att avmantala och avisolera och epoxylimma de blanka ledarna, så riskerar man inte att vatten kommer in genom manteln.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jepp, finns ritningar på P-subs mfl ställen tror jag, men han har ju investaerat i sådandär superdupergelfylld kabel så är nog overkill att kapsla den i en slang. Annars hade det måhända fungerat med en nylonslang eller liknande om det inte blir för styvt.. :humm:

Men, någon här hade ju testat vanlig sketen pvc snöre (CAT 5 lina) med gott resultat (dock diffunderar ju vatten in in denna så småning om), men fan den en aning för tung, vilket då löstes med flöten, men tex om man spann fast en sådan flöteslina till fiskenät eller liknande tex. Tål ju onekligen att funderas kring.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Finns ju även gelfylld CAT6 att köpa för inte allt för hemska priser per meter:
http://www.direktronik.se/prod/prod.asp?ProdId=56
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Meduza: Det är en sådan kabel som jag har.

Jag förstår hur du menar Nerre men nu har jag köpt på mig vattentät kontaktdon för mer än 400 kr så det vill jag gärna utnyttja :) Det är helt klart ett bra budgetalternativ ditt förslag.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Gammal trå, men jag undrar om bilderna finns kvar någonstans? :)
(håller på att skissa på mitt gamla avsomnade ROV projekt igen)
Skriv svar