Ersättare till mosfet transistor

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Chrille
Kontakt:

Ersättare till mosfet transistor

Inlägg av Chrille »

Jag har byggt en switchad batteriladdare runt en MAX712 men laddaren fungerar inte som den ska och jag misstänker att det beror på att jag inte hade tillgång till dom komponenter det stod i databladet utan försökte hitta några likvärdiga. Jag misstänker att det är mosfet transistorn som är felet men är inte säker.
Jag köpte två olika ifrån Elfa, IRF9510 (71-162-96) och IRF9520N (71-163-12) och kör jag med den första så fungerar laddaren inte men den laddar med bättre ström än om jag kör med den sista för då börjar det ryka i ett motstånd och strömmen är mer än dubbelt så stor som det är tänkt och därför tror jag att det är denna komponent som spökar men är som sagt inte säker.
Är det någon som kan säga om dessa två går att använda som ersättare eller kan någon rekommendera en annan som skulle kunna fungera?

Bild
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Skillnaden jag kan se så här på rak arm är att dina ersättare har högre Rds on, speciellt IRF9520 som har 1.2ohm medan orginalet IRFR9024 har 0.28 ohm. Är ingen mosfet expert men nån betydelse måste det väl ha.
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Ja det kanske kan påverka. Jag vet själv inte alls vad Rds on har för betydelse för transistorn, någon som kan förklara vad den gör?
Jag ser att Farnell säljer transistorn IRFR9024 men hur är det med Farnell egentligen, har läst lite här på forumet om att det går att beställa som privatperson och att det inte går? Jag får intrycket av att det går att beställa som privatperson när jag kollar på sidan.
Finns den något annat företag som kan tänkas ha denna transistor?
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Ersättare för IRFR9024 är MTD 2955, 2SJ389.
Har ingen aning om var man hittar dom.
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Har hittat ett företag som säljer IRFR9024 så jag får se om det blir bra med denna när jag får den.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Är ni nära någon databutik så kan ni se om ni kan få ett någorlunda modernt moderkort som ändå skall kasseras. Dessa bruklar vara guldgruvor när det gäller effekt mosfets. brukar hittar en som jag använder til lite av varje som heter 75N03. Denna klarar 75 amp och har en RDSon på bara 0.007ohm. Kanske kan fungera? Säljer en liknande på Elfa men dessa kostar en del.
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Det låter ju bra, får se först hur det går när jag får transistorn.
Vad har det här Rds on för betydelse egentligen?
henkebenke

Inlägg av henkebenke »

Det är resistans mellan drain och source när transistorn är fullt öppen. Idealt är noll.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

...och det avgör hur varm trissan blir av tillströmmen. Med låg Rds-on så kan man ibland klara sig utan kylning vilket gör korten mindre och billigare eftersom kylflänsar är tråkiga, stora och tunga saker. kolla typexemplat på drivningen av el-modellbilar och flygplan, där styr man strömmar på en 50A med pyttesteg och helt utan kylflänsar, utan bra trissor med (väldigt) låg RDS-on så vore det helt omöjligt.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Rds-on betyder helt enkelt:
Motståndet mellan D & S när transistorn är helt ON.

Då ohms lag säger: W = RxI² är en minskning av R det helt rätta för att minska värmeutvecklingen. Drivningen av transistorn är viktig också, detta för att säkra att transistorn växlas mellan helt ON till helt OFF snabbast möjligt, i "gråzonen" däremellan kan man bränna av avsevärd mängder effekt om man har otur.
Skriv svar