Satellit-mottagar-projektet Apogee

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
jop

Satellit-mottagar-projektet Apogee

Inlägg av jop »

Tanken med projektet är att ta emot data från amatörradiosatelliten Arrisat-1. Nu är det så att det egentligen inte är speciellt svårt eller kräver särskilt avancerad utrustning för att åstakomma detta. Jag väljer den något krångligare vägen och bygger min egen mottagare. Satelliten sänder kontinuerligt ut telemetridata, små datapaket som innehåller information om hur satelliten mår t.ex. batterispänning och temperatur. Satelliten sänder telemetri på VHF-bandet 145.92MHz. Det finns många andra funktioner man kan laborera med också bland annat en tal-repeater. Jag valde hur som helst att fokusera på den digitala nerlänken.

En av utmaningarna med projektet är att signalen ofta är väldigt svag vilket ställer ganska stora krav på konstruktionen.

Tillvägagångsättet än så länge har bestått av att sätta upp simuleringar i LTSpice för de olika delarna: VCO, Buffersteg, IF-steg och LNA. Bygga hårdvara, mäta, komma på att det var fel, göra om göra rätt, förstå lite mer. Jag har fått fram ett mönsterkort, en första prototyp för att verifiera mina små simuleringar och skaffa sig en bättre förståelse för hur man kan konstruera de olika delarna på bästa sätt. Tanken är att bygga ytterligare ett kort när alla buggar är utslätade. Projektet har än så länge handlat lika mycket om att skaffa sig "rätt" utrustning och mojänger som att simulera och konstruera olika saker. Vilket också är en anledning att det inte riktigt är ett "snabb-hack", jag började förra sommaren =) Det är inte heller så att jag jobber dygnet runt med projektet, det blir kvällar och helger när andan faller på.

Några mål och utgångspunkter har vart:
- Bygga så mycket diskret som möjligt (för att det är skoj och lärorikt)
- Få till en riktigt bra selektivitet och mottagarkänslighet
- Bygga med så få komponenter som möjligt utan att tumma på prestandan
- Skaffa lämpliga mätinstrument för konstruktion i VHF/UHF-banden

Den nuvarande statusen på projektet är att lokaloscillatorn fungerar bra och jag känner mig ganska nöjd med hur den presterar. Nedan följer lite bildbevis också =) lokaloscillatorn är, i alla fall i mitt tycke, den mest komplicerade delen i mottagaren.

Nästa steg i projektet kommer att vara antennfilter och LNA. Det centrala med LNA:n är att minimera brusfaktor och maximera förstärkning. Det är en besvärlig balansgång och kräver också lite extramojänger för att man ska kunna göra en brus-faktor-mätning. Jag har därför påbörjat ett litet "mini-projekt", en brusgenerator (men det får bli en annan tråd).

Lite snabb-fakta om konstruktionen:

Det är en super-hetrodyn uppbyggnad. Detektor och avkodning kommer nog att hamna på ett annat kort, men det blir ett annat projekt.

PLL : Analog Devices ADF4110
PLL:en valde jag för att jag har använt den tidigare och gillar den. Den har också bra prestanda < 500 MHz jämfört med många andra PLL:er. Det finns säkert bättre val prestandamässigt med jag tyckte inte att det var den mest kritiska komponenten i lokaloscillatorn.

VCO: Colpitts uppbyggd kring en BFG520
Fungerade över förväntan, jag var ganska säker på att jag skulle behöva "komplicera-till" oscillatorn. Men det blev bara några smärre mod:ar.

VCO-buffer / IF-förstärkare är också uppbyggda kring BFG520 som för övrigt känns som en helt duglig transistor i VHF-världen.

Mixer: Dubbelbalancerad Diod-ring-mixer från mini-circuits. Efter en del efterforskning kom jag fram till att den dubbelbalancerade diod-ring-mixern bara har fördelar jämfört med andra "aktiva" mixrar. En nackdel är dock att man behöver relativt mycket drivstyrka på LO-signalen (+4dBm) vilket kan bli en avvägning i LO:n mellan driv och fasbrus. Än så länge får den vara kvar i konstruktionen.

LNA:

Diskret LNA uppbyggd kring en BFP740 från infineon. Transistorn har ett smått galet fT på 150 GHz ! :D
Enligt infineon ska den prestera en brusfaktor på 0.5 dB vid 1.8 GHz och jag har goda förhoppningar om att landa i den häraden även vid 145 MHz.

Och avslutningsvis, några bilder:

En 3D-vy från CAD-programet:
ApogeeRX.png
Lokaloscillatorns spektrum:
162kHz_spectrum.png
Fasbruset hos lokaloscillatorn:
phase_noise_pdf_162kHz.png
En bild på prototypkortet:
2011-08-11 00.43.01.jpg
Vid sidan av ligger ett "lpcxpresso-kort". Ett litet dev-kort med en LPC1343, ARM Cortex-M3 CPU som jag använder för att programmera PLL:en.

I fortsättningen har jag tänkt dokumentera och posta uppdateringar i den här tråden i takt med att projektet går framtå. Det är nog en bra övning att försöka förklara för andra vad man sysslar med, ibland kommer man ju på saker när man ska förklara det för någon. Jag vet också att det finns en hel del skarpa radio-folk på forumet som säkert kan hjälpa till när man kör fast :) komma med idéer och synpunkter på förbättringar. Det kan kanske också vara till glädje för någon som står i startgroparna och vill bygga en mottagare.

/Jonas
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Re: Satellit-mottagar-projektet Apogee

Inlägg av hcb »

Snyggt! Det skall bli spännande att se hur det utvecklar sig.
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Blir intressant att se radioprojektet.

Borde finnas en radio-avdelning på forumet för högfrekvensintresserade (f > 20kHz ).

Den här programvaran har jag haft nytta av, testa själv.
Bra när man ska beräkna impedansanpassning.
Lätt att ändra komponentvärden med scrollknappen på musen.

http://tools.rfdude.com/RFdude_Smith_Ch ... ogram.html
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hur uppmätte du oscilloskopbilderna?
Användarvisningsbild
jop

Inlägg av jop »

Tackar!

YD1150: Ja, jag håller med. Ett HF-forum vore skoj. Jag ska testa smith chart-vertyget vid tillfälle. Jag har massa utskrivna smith-chart's och passare =D

blueint: Det är skärmdumpar från en spektrumanalysator. Jag använder en signalhound SA44B. Jag är väldigt nöjd med den och kan rekommendera den till andra som har behov av sådan mätutrustning.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Intressant bygge iaf!

http://www.signalhound.com/
"USB-SA44B 1 Hz to 4.4 GHz Spectrum Analyzer and Measuring Receiver $919"

En liten slant kostar den allt..
Användarvisningsbild
jop

Inlägg av jop »

Dags för en liten uppdatering :)

Jag har i dagarna ägnat mig åt att löda på LNA:n och testa den lite. Det är inte riktigt klart ännu men det kändes lämpligt att göra en liten uppdatering iallafall. Det som återstår är antennfilter och LNA-mixer-matching samt att göra en brusfaktor mätning.

Såhär ser konstruktionen ut för tillfället:
Apogee_LNA_schematics.png
Jag skickar in en lämplig signal som ligger på ungeför -60dBm för att testa förstärkningen i LNA:n. Såhär ser själva uppkopplingen ut:
2011-09-17 20.49.37.jpg
En close-up på LNA:n, här kan man också se att en hel del komponenter saknas. Antennfilter och skyddsdioder är inte bestyckade.
2011-09-17 20.49.44.jpg
Jag mäter en förstärkning på ungefär 18dB vilket inte är så långt ifrån de 20dB jag hade simulerat.
150M_LNA_harmonics.png
En S11-mätning som jag gjorde med SDR-kits VNWA-apparat. Det finns inte så mycket att säga om det resultatet, såhär ser verkligheten ut. Markören är satt på 145.92MHz vilket är den nyttosignal jag hade tänkt lyssna på.
S11_100M_200M_wo_matching.png
Efter lite fipplande med det inbyggda matchningsverktyget och pålödande av matchnings-nätverk så blev resultatet såhär istället:
S11_100M_200M_matching.png
Helt klart godkänd matchning tycker jag, det är inte speciellt långt ifrån 50 Ohm
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Vad blir det för blandare? Något från "Mini-Circuits" ?
Användarvisningsbild
jop

Inlägg av jop »

Det är en ADE-1H+, http://www.minicircuits.com/pdfs/ADE-1H.pdf

Passiv diod-ring-mixer. Jag valde den för att man får mer dynamik i en sådan mixer jämfört med en gilbert-cell-variant. Jag tror inte att jag egentligen kommer ha någon nytta av det relativt höga IP3-värdet. Det verkar också lite hugget som stucket när det gäller NF på diod-mixrar vs gilbert cell. En nackdel är dock att man behöver ganska mycket mer effekt på LO-signalen jämfört med en aktiv variant, vilket jag inte har just nu.

Till Rev 2 ska jag lägga in ett extra buffer-steg i synthen.

Du kanske har nått tips på en lämplig mixer?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Var köper du Mini-Circuits-komponenter?
Användarvisningsbild
jop

Inlägg av jop »

Jag har faktiskt inte beställt den än. Men det verkar som att mini-circuits har ett lager i england. Man kan iallafall välja att köpa från england. Skickad grejerna från england borde det gå rätt så snabbt och utan tull.
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

ADE-1H+ kräver visst 50mW lokaloscillatoreffekt, låter som
att det är rätt mycket men prestandan blir bra också.
Annars fungerar nog "Level 7" blandarna bra också, vet inte
hur stor prisskillnad det är mellan dem.

Lägger in en bild på några diodblandare så folk ser hur de ser ut
Var något svåra att ta bilder på för de blänker så fint :wink:
De är f.ö. loppmarknadsfynd för någon tia eller så.
Mixer.jpg
RMS-5 har väl samma fysiska storlek som ADE-1H+ tror jag.

Blir intressant att följa bygget........HF är alltid kul :tumupp:
Användarvisningsbild
jop

Inlägg av jop »

Vilka fina mini-circuits-burkar :>

Ja, diod-ring-mixern är törstig när det gäller styrka på LO-signalen. Jag undrar lite vilka fördelar man har jämfört med en gammal goding som SA612?

En klar fördel är ju som sagt dynamiken. Är det någon som kan komma på några andra bra anledningar att använda en sådan mixer?
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

NE/SA612 fungerar rätt ok också, gamla Allt om Elektronik har
något bygge (2m mottagare) med den så där finns färdiga
komponentvärden för lokaloscillatorn för 133-135MHz ( + 10,7MHz MF)

Den har ju förstärkning på ett antal dB, diodblandarna ligger på ca -6dB.
Men en "seriös" mottagare använder nog en av de sistnämnda.
Med 612:an så kanske det blir något färre komponenter i radion, men
det är ju ett kompromissande hela tiden.

Går ju bra med dual-gate MOSFET eller JFET som blandare också, funderat på det?

Ett exempel:
jfet mixer.jpg
Användarvisningsbild
jop

Inlägg av jop »

YD1150: Tack för tipset, det är intressant! Jag kan inte påstå att jag har funderat på något djupare sätt kring FET-mixrar, jag vet att man
kan använda dom på det där sättet.

Jag känner att jag behöver utreda mixervalet lite grundligare. Jag valde den där mini-circuits-mixern på lite måfå.
Det var mer eller mindre bara baserat på att "jag hade hört" (tm) att diod-ring-mixrar is the shit... Jag jämförde mellan
några olika mixrar, bland annat SA612 och ett par olika "passiva" mixrar från mini-circuits. De jag tittade på
hade ungefär samma LOSS/NF.

http://www.minicircuits.com/app/AN00-014.pdf
http://www.maxim-ic.com/app-notes/index.mvp/id/2041
http://www.radio-electronics.com/info/r ... ations.php

En liten sammanfattning av vad jag uppfattade som det viktigaste:

- Högre LO-styrka ger generellt bättre linjäritet
- Kompressionspunkten, P1dB hamnar högre
- Med starkare LO får man bättre IP3-prestanda, IM3-produkterna blir lägre vid ett tvåtons-test
- Intermodulationsprestanda blir bättre vid ett singeltons-test, hur funkar det egentligen?
- en tumregel är att kompressionspunkten ligger ca 5dB lägre än styrkan på LO-signalen. Ett undantag är dock FET-mixrar.
Kompressionspunkten hos en FET-mixer är ofta samma eller ibland högre relativt styrkan på LO-signalen.

Man kan nog säga att P1dB är inte ett jätteintressant prestandamått i mitt bygge, nån som säger emot ? Jag vill
maximera känslighet och selektivitet.

Däremot finns det kanske en del att vinna i linjäritet eller hög IP3. Här kanske en diod-mixer skiljer sig jämfört med en
aktiv variant. Jag tänker alltså att man kan trycka på rejält med LO och på så sätt få bättre IP3-prestanda jämfört
med vad man skulle kunna få med en aktiv mixer.

Det här känns inte helt uppenbart för mig. Jag gissar att man bara kan mäta IM3-produkterna om man har en relativt stark signal in
till mixern, vilket jag inte kommer att ha. Det besvärliga tycker jag är att översätta dessa vanliga mixer-prestanda-mått, alltså P1dB och IP3
till hur mycket bättre känslighet/selektivitet jag kan åstakomma.

Harmonisk distorsion är nog inte heller specialviktigt eftersom att det är en väldigt smalbandig mottagare. Det blir väldigt lätt
att filtrera bort övertoner med de keramiska filtren som jag använder mig av. Det borde också försvinna mycket effekt i signaler som kommer in
på antennporten och ligger "rätt" relativt övertoner för att blandas till 10.7MHz eftersom att antennfiltret dämpar rejält vid nyttofrekvensen * 2.

Så... Än så länge tycker jag att följande är "rätt" recept för att välja mixer i en smalbandig mottagare:

1) Välja en mixer med så låg förlust/brusfaktor som möjligt
2) Konstruera/Verifiera matchning mellan LNA-mixer
3) Konstruera/Verifiera matchning mellan mixer och IF-buffer
4) Välja styrka på LO-signalen för att få en så bra IP3 och samtidigt hålla nere IF/RF-läckage

Jag är en smula osäker på punkt 4, alltså om den borde få högre prioritet. Det blir skulle kunna bli så att man får massor med LO tillbaka
in i mixer och på så sätt skapar en obehaglig DC-nivå ut på IF-porten. Här är också en punkt jag är osäker på, hur mycket "självmixning" kan
man tänkas tåla, IF-signalen är ju ändå AC-kopplad in till IF-buffrarna.

Jag måste säga att det är lockande att använda t.ex SA612 eftersom att den har en inbyggd oscillator också. Är det någon som kan komm på nått
direkt dåligt med att använda just den mixern? Jag har full förståelse för att man väljer en diod-mixer i t.ex. en bredbandig mottagare eller en
mottagare där man måste kunna hantera stor dynamik på insignalen. Det verkar, i alla fall för mig, som att en SA612 eller ekvivalent
skulle prestera mycket bra i en smalbandig tillämpning.
Skriv svar