Ultraljudsmonitor / (Fladdermusdetektor)
Ultraljudsmonitor / (Fladdermusdetektor)
Antingen heterodynmetoden eller frekvensdelarmetoden.
Ska klara av ca 10 - 150 kHz. Innan jag utvecklar mer, synpunkter?
Ska klara av ca 10 - 150 kHz. Innan jag utvecklar mer, synpunkter?
Var finns det sensorer som klarar upp till 200 kHz?
Ja, var finns det sensorer som klarar upp till 200 kHz?
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
frekvensen i sig är inga problem - 200kHz klarar både små piezomicar och brytjärnmicar, men känsligheten blir inget vidare eftersom den har väldigt liten yta som har upp akustisk energi och 200kHz dämpas väldigt fort i luften, så tror att det finns mycket att vinna på att begränsa övre gränsfrekvensen till 70-100kHz.
Vad ska du göra?
Jag kan tänka mig att man bygger en aktiv ljuddämpare för ultraljud. Så köper man en stor glas-skiva och konkar ut den i skogen när det börja bli mörk. På varje sida om glaset så har man en fet fjäril som man sätter dit med lite lim. Så sätter man sig i en stol och vänter medans ultraljuds-dämparen är på.
*flax flax flax* Tjong i glaset!
Höhöhö Hehöhehe haha!
Jag kan tänka mig att man bygger en aktiv ljuddämpare för ultraljud. Så köper man en stor glas-skiva och konkar ut den i skogen när det börja bli mörk. På varje sida om glaset så har man en fet fjäril som man sätter dit med lite lim. Så sätter man sig i en stol och vänter medans ultraljuds-dämparen är på.
*flax flax flax* Tjong i glaset!
Höhöhö Hehöhehe haha!
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Finn ju ungefär två metoder, antigen dela ner ljudet ett skifta ner det med en blandare. Skilnaden mellan att skifta och blanda ner är att om man delar ner med exempelvis 10 gånger så kommer 35kHz att bli 3,5 kHz och 70 kHz bli 7kHz. Blandar du ner ljudet så kan du få med mer detaljer av ljudet och bibehåller frekvensvariationerna så att exempelvis 35kHz är 1 kHz och då 45kHz blir 10 kHz. Gör du sedan så att du kan ställa lokalosciliatorn så kan du variera området där du vill lyssna. De filmer som gjorts där de visar ljud från fladdermöss är gjorda med blandartekniken.
Finns en tjedje möjlighet och det är att spela inte ljudet och sedan behandla det i dator och regenerera det fast i hörbara området.
Finns en tjedje möjlighet och det är att spela inte ljudet och sedan behandla det i dator och regenerera det fast i hörbara området.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Ska prova och se!
xr2206 var intressant. Den skulle kunna fungera till många saker.
bengt-re: Har tänkt på idén att spela in ljudet i datorn. Tyvärr klarar mitt ljudkort "bara" 96kHz, men man kanske får med mycket av ljudet iallfall. Lite tråkigt bara att min spektrumanalysator bara går upp till 48kHz.
Men utanför-datorn-varianterna ska jag testa i första hand eftersom man får lite mer "realtime" då.
xr2206 var intressant. Den skulle kunna fungera till många saker.
bengt-re: Har tänkt på idén att spela in ljudet i datorn. Tyvärr klarar mitt ljudkort "bara" 96kHz, men man kanske får med mycket av ljudet iallfall. Lite tråkigt bara att min spektrumanalysator bara går upp till 48kHz.
Men utanför-datorn-varianterna ska jag testa i första hand eftersom man får lite mer "realtime" då.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Ja, för att spela in det till datorn blir lite omständigt på grund av att ljudkortet har lite dålig bandbredd (för detta iaf), men lyckas man spela in det med någon ljudlagringskrets till ett minne i rätt hastighet så kan man ju alltid bara klocka uppspelnigen till typ halva eller en tredjedel av fekvensen vid insteplningen. En modern variant att det gamal bandspelartricket att ändra hastigheten till in respektive uppspelning. Dock håller jag med om att blandarlösningen är bättre då den troligen ger bättre ljudkvallité och blir fältmässig på ett annat sätt.
Har någon gång sett en ritning på en sådan krets för just det ändamålet - jag har inte byggt den och minns inte var jag såg den, men har man hittat det en gång så finns den nog där ute på nätet..
Har någon gång sett en ritning på en sådan krets för just det ändamålet - jag har inte byggt den och minns inte var jag såg den, men har man hittat det en gång så finns den nog där ute på nätet..