Robot, RC styrning

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
bender

Robot, RC styrning

Inlägg av bender »

Jag började att bygga en robottruck i 50 cm3 storlek för några år sen. Projekted lades på is men jag tog upp det igen. Allt det mekaniska är färdigt och ska börja på elektroniken nu. Jag tänker längre fram använda en microcontroller men till att börja med för att testa funktioner tänkte jag rc-styra den.

För ett första project har jag nu märkt att jag har gjort det lite svårt för mig. I och med storleken har också dimensionerna på motorerna blivit större och jag kommer till att behöva använda solid-state relä, problem är att styra reläerna. Jag köpte en billig rc bil med två motorer och tänkte använda utgångarna till att styra reläerna.

Men utgångarna skiftar poler vid fram och back och jag skulle vilja styra två olika reläer per utgång.

Vet någon något smart och enkelt sätt med dioder kanske?

Har bifog en bild för att förklara vad jag vill uppnå.

Vet att de jag ritat upp inte funkar, men någon som vet kanske?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Re: Robot, RC styrning

Inlägg av strombom »

För att lösa sånt här kan det hjälpa att vara strukturerad; skapa en tabell exempelvis i excel, med en rad för varje kombination som utgångarna på rc-kortet kan ha, sedan lägger du till kolumner för A1 och A2 och fyller i vad ingångarna ska ha för värde.

Det blir lättare att få en överblick då.
Användarvisningsbild
bender

Inlägg av bender »

Där finns 2 utgångar som skiftar polaritet, fram och back. jag vill ha 2 reläer per utgång, för att motorerna jag använder är betydligt större än vad rc kretsen är avsedd för. Därför tänkte jag använda en styrkrets som styr reläerna. Kan jag på något sätt få ett relä att dra när polariteten är normal, och de andra reläet att dra när polariteten är skiftad?
Användarvisningsbild
bender

Inlägg av bender »

eller är det en sån dum fråga så att ingen orkar svara?
YngLi

Inlägg av YngLi »

Om spänningen är tillräcklig på utgångarna så borde det väl funka det du har ritat.

Hur ser signalen ut vid utgångarna? Vad skall utgångarna egentligen driva?

Skall du "detektera" vad som är + och - ut från utgångarna (från låg uteffekt upp till hög) för att bestämma om
utsignalen betyder fram eller back och sedan använda två relä för fram och två relä för back (för de båda utgångarna).

Går det att "förstärka" utsignalen från rc kretskort med solid-state relä (om det är det som är tanken)?

Skulle tro att du måste tala om vad det är för rc kretskort mm du har tänkt använda för att kunna få ett svar.

Ändring, "Men utgångarna skiftar poler vid fram och back och jag skulle vilja styra två olika reläer per utgång." Typ en motor framåt och den andra bakåt? Större motorer och individuell kontroll?
Användarvisningsbild
bender

Inlägg av bender »

Kankse har varit lite diffus, hoppas att den bilden gör saker o ting lite klarare iaf.

Om detta skulle funka, vad skulle man behöva för dioder? Och vet någon var jag skulle kunna få tag på ett par passande solidstate relä?
Användarvisningsbild
bender

Inlägg av bender »

eller så här rentav? Skulle behöva lite pointers om nån känner för lite input......
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

De dioderna du lade till nu är helt omöjlig.

Mät vad för spänning den ger ut, så vet du vad för spänning du vill ha på spolen på reläet, sen är det bara att leta upp ett slutande relä som klarar den ström motorn drar.
Vad för dioder du använder spelar ingen överdrivet stor roll i detta fallet, bara de klarar så hög backspänning som den ger ut, samt att de klarar den ström spolen på reläet drar. Ta tex. en standard 1N4003 så kommer det säkerligen att fungera.
Användarvisningsbild
bender

Inlägg av bender »

okej tack :), men så första bilden med dioderna, hade det funkat tror du?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag kom på nu att,

Jag vet inte säkert då jag aldrig ens hållit i ett solid state-relä, men så som jag förstått att de fungerar sitter där en optokopplare på ingången, således bör den bara fungera åt ena hållet.

Så om du kort och gott vänder på det ena reläet, så bör det fungera så som du vill.
Sen vet jag inte heller, om det är nu som jag fått för mig, att där sitter en optokopplare, hur ligger det till med förkopplingsmotstånd?

Någon annan som kan fylla i hur det är?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

japp SSR'er fungerar bara med styrspänningen åt ett håll.

Nåt som också är värt att tänka på är att dom fungerar som thyristorer på likspänning. dvs. om du har triggat reläet så kommer det aldrig att släppa föränn du kopplar bort belastningen.
Skriv svar