Visa upp vad vi fräst.
Re: Visa upp vad vi fräst.
Nu har jag inga action/work in progress bilder och jag har redan hunnit lacka den.
Detaljen (som alla ser vad det föreställer?) är gjord i aluminium, förmodligen SS 4212.
Konturen är fräst i två pass med en HSS Ø6 mm med 3 eggar.
Skärhastighet: 28 m/min
Matning: 220 mm/min
Runt texten har jag fräst med en Ø1 mm HM fräs med 2 eggar.
Skärdjup 0,25 mm x 4 pass
Skärhastighet: ??? Förmodligen ca 78 m/min (maxvarv på dremelkopian)
Matning: 1000 mm/min
Den är fräst likadant på båda sidorna. Nu är det lite klisterrester kvar efter maskeringstejpen som ska poleras bort när lacken har fått torka lite till.
Påminnelse till mig själv: Måste bygga klart min spindel. Dremelkopian kastar minst ett par tiondelar.
Detaljen (som alla ser vad det föreställer?) är gjord i aluminium, förmodligen SS 4212.
Konturen är fräst i två pass med en HSS Ø6 mm med 3 eggar.
Skärhastighet: 28 m/min
Matning: 220 mm/min
Runt texten har jag fräst med en Ø1 mm HM fräs med 2 eggar.
Skärdjup 0,25 mm x 4 pass
Skärhastighet: ??? Förmodligen ca 78 m/min (maxvarv på dremelkopian)
Matning: 1000 mm/min
Den är fräst likadant på båda sidorna. Nu är det lite klisterrester kvar efter maskeringstejpen som ska poleras bort när lacken har fått torka lite till.
Påminnelse till mig själv: Måste bygga klart min spindel. Dremelkopian kastar minst ett par tiondelar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Lägger upp lite blandad bearbetning men slutklämmen är iaf fräst.
Börjar med en bild på utgångsämnet som det kommer från gjuteriet. ca 160x24mm alu
Vinkelslipa av det värsta sen iväg till svarvarn. Här planas biten och ett 20?mm hål borras.
Här ser man vad hålet gör förnått nu kommer man åt att svarva ytterdiametern.
Troligtvis lite sand som trillat in i smeten inte så bra för skäret men vinkelslipen fixar biffen igen, biten blir 140mm när den är färdig så det finns att ta av.
Formen som det göts efter, en bit spånskiva.
Sen var det dags för en liten matpaus. Filmer är väll bäst att ladda upp på youtube istället för forumet? Finns det nått enkelt fritt program för att redigera filmer så dom inte blir alltför långdragna?
Börjar med en bild på utgångsämnet som det kommer från gjuteriet. ca 160x24mm alu
Vinkelslipa av det värsta sen iväg till svarvarn. Här planas biten och ett 20?mm hål borras.
Här ser man vad hålet gör förnått nu kommer man åt att svarva ytterdiametern.
Troligtvis lite sand som trillat in i smeten inte så bra för skäret men vinkelslipen fixar biffen igen, biten blir 140mm när den är färdig så det finns att ta av.
Formen som det göts efter, en bit spånskiva.
Sen var det dags för en liten matpaus. Filmer är väll bäst att ladda upp på youtube istället för forumet? Finns det nått enkelt fritt program för att redigera filmer så dom inte blir alltför långdragna?
Finns de någon speciell anledning till varför de görs i gjutet gods?
Ja, priset... Har man tillgång till gjutugn så kan man kasta ner gammalt aluskrot till en marginell kostnad till skillnad från att köpa ett svarvämne som kostar multum. Duger gott när det inte är större krav på något.
Jepp det är från egen kittel, skulle man ha köpt det som stångmaterial får man köpa en pinne på 3meter och slanta upp 10000kr ungefär.
Jag tycker bitarna blir väldigt bra men jag slänger inte i vad somhelst utan det är alu avsedd för gjutning som jag använder.
Dessvärre tog ju batteriet slut i kameran när man pallat upp den i lagom vinkel så nån film blev det inte denna gång men jag ska ladda upp en bild på dom färdiga bitarna när kameran är laddad igen.
Eller jag har ju denna bild på en tidigare tillverkad så ser man vad det är förnått, denna är dock bestyckad med 9 lättningshål
samt alldeles förstort hål för lagret för extra lätt gång
. Hjulet hör hemma på en elcykel.
Jag tycker bitarna blir väldigt bra men jag slänger inte i vad somhelst utan det är alu avsedd för gjutning som jag använder.
Dessvärre tog ju batteriet slut i kameran när man pallat upp den i lagom vinkel så nån film blev det inte denna gång men jag ska ladda upp en bild på dom färdiga bitarna när kameran är laddad igen.
Eller jag har ju denna bild på en tidigare tillverkad så ser man vad det är förnått, denna är dock bestyckad med 9 lättningshål

- ghost_rider
Blev en testbit i acryl o sedan samma stycke i aluminium
Har du värmebehandlat bitarna efter gjutning eller svarvat direkt? ska tydligen göra en märkbar skillnad på hur det går att bearbeta.Uttis skrev:Jepp det är från egen kittel, skulle man ha köpt det som stångmaterial får man köpa en pinne på 3meter och slanta upp 10000kr ungefär.
Varför inte utgå från en tjockare plåt? Har den helt annorlunda egenskaper?
Hur värmebehandlar du? Skulle inte ha något emot lite bättre bearbetningsegenskaper på mina gjutna bitar...Uttis skrev:Ja det har jag. Skillnad blir det, kan vara lite smetigt annars.
Enligt dom uppgifter som mina kamrater som provat gjutit endel fått så skulle den legeringen bakas i 150grader under 8 timmars tid.
Krävdes tydligen lite taktik för att lyckas med det.

Krävdes tydligen lite taktik för att lyckas med det.

Den rätta benämningen på värmebehandling av aluminium är åldring och det är viktigt att inte värma för länge eller med fel temperatur ty då blir det motsatt effekt. Det vill säga att materialet blir mjukt igen.
Förmodligen finns det tabeller att finna på nätet.
Förmodligen finns det tabeller att finna på nätet.