Shit shit shit,min hårddisk!!!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
el34

Shit shit shit,min hårddisk!!!

Inlägg av el34 »

Nu hände det som inte får hända med min externa backuphårddisk. Satt igår kväll och tittade på lite bilder som jag har på min hårddisk då olycka var framme och den for i golvet. Skulle resa mig och fastnade med foten i usbkabeln som hade åk ner från bordet :( . Nu funkar den inte,låter som om spinndel är låst på nått sett det brummar som om den sitter fast. Läsarmen verkar röra sig låter det som. Inga lösa delar om man skakar den försiktigt. Vad gör jag nu!? Vågar man sig på att öppna upp hårdisken och se om det finns något att själv göra? Risken är ju att damm och liknande letar sig in om man lyfter på locket. Finns ju firmor som jobbar med sånt här men dom tar ju bra betalt för det då dom vet att det är ju en liv i ettor och nollor som det handlar om. Har tänkt på att detta lätt skulle kunna hända när man minst anar det :(
Förslag någon?
Muppis

Re: Shit shit shit,min hårddisk!!!

Inlägg av Muppis »

Köp en ny hårddisk och kopiera över backuperna ifrån ursprungsstället illa kvickt.

Öppnar du en hårddisk går den inte att använda till mer än kylskåpsmagneter.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Ursprunget ligger ju på denna disk :shock: Hade tömt över div från min laptop då jag var rädd för att om den skulle få för sig att paja eller åka i govlet då jag har en liten dotter som springer runt och jag behövde frigöra utrymme på datorns hårddisk. Man känner sig lite lätt kallsvettig just nu kan jag lova!
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

tråkigt när sånt händer! men tömt över filer från datorn? brukar man inte bara köra en kopia på filerna när man gör en backup? annars tappar man ju hela vitsen med en backup.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Satt igår kväll och tittade på lite bilder

Inget problem, det är bara att ta nya bilder.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Visst brukar man göra så. Det blir ju en hel del bilder/musik som bara ligger och tar plats på lappen så jag "brukade" föra över lite då och då för att inte ha för mycket i datorn då datorns hårddisk är ganska liten. Hur långt tillbaka kan man återskapa på datorn hårddisk? Den skriver väl bara över det "gamla" så nått borde ju gå att hitta tycker man. Om Man kör en systemåterställning kommer då det man eventuellt tagit bort finnas där eller är det bara för operativet? (win 7).
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Vad du var rolig då sodjan :evil: Får jag låna din tidsmaskin och åka tillbaka till 2008 och ta lite nya bilder på min då nyfödda dotter?
Muppis

Inlägg av Muppis »

Vad jag har erfarit av systemåterställning är att den ibland sparat systemfilerna före senaste windows update.
gyj

Inlägg av gyj »

[har du alldrig hör talas om backup
Användarvisningsbild
ahlsten

Inlägg av ahlsten »

Om du använder sagda dator just nu så borde du sluta med det omedelbart, det bästa är nog att från en annan dator skapa en bitvis kopia av hela disken och sedan söka igenom kopian efter bilder/dokumendent i oallokerade delar av filsystemet... det finns mjukvara för sådant.
jah

Inlägg av jah »

Framför allt - Ta det kallt och gör inga förhastade insatser.
Parkera disken på hyllan tills du har en bra genomtänkt plan.

Förmodligen så har armarna till huvudena hoppat utanför från disken och låser fast den, eller nåt liknande. Innehållet har antagligen inte skadats nämnvärt, men du behöver nog hjälp av experter för att lösa det här. Just mekaniska fel är problematiska att åtgärda på egen hand.
Skulle du försöka återpositionera huvudena själv är risken stor att disken repas, och då är det dyyyrt att fixa, om det ens går.

Jag har tyvärr inget bra förslag på vem som kan hjälpa dig just nu, men ska kolla med en bekant som nyligen råkade ut för en liknande (men värre) krasch, och han hittade nog någon som kunde fixa sånt här till en rimlig peng. Annars finns ju några proffsföretag som ordnar det, bara att googla lite.

Försök också tänka igenom och värdera innehållet. Om man har alla foton från barnens uppväxt eller sådant så är det kanske ett ganska stort värde, men om det är ens samling med nertankad musik eller liknande så kanske man ska sansa sig lite. Man tenderar att överdriva värdet av ren chock just när det har hänt.

Oooops, nån hann före här, men...

Om du sen nyligen hade en kopia på datorns HD så för h-e sluta använda den bums och haka upp den som sekundär på en annan maskin (eller kör en rescue-CD) och försök återställa så mycket som möjligt. Sedan kan man gå vidare med den krashade om det är mycket som fortfarande inte gick att rädda.

Som sagt, ta det lugnt - det blir inte värre av att vänta lite.

/J
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Du menar att jag inte ska använda dator som jag nu skriver på och som jag fört över ifrån pga att det i denna stund skriver över det gamla? byter dator nu.....
jah

Inlägg av jah »

Jepp - STÄNG AV den omedelbart.
Du får inte ens tänka tanken att boota upp datorn från den disken om du vill rädda så mycket som möjligt.

/J
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

ok. Den datorn är nu avstäng och jag skriver på min andra. Får tänka över detta allt. Ska oxå titta efter vad jag har på cd/dvd skivor som jag brännt backuper på. Kanske om jag inte minns fel så tror jag att jag var smart nog att bränna en del på skivor som extra säkerhet men tror att det är mest musik som jag inte lyssnar på idag.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Lite grundläggande:
* Att ha en extern hårddisk som säkerhetskopia är bara aktuellt så länge originaldata finns kvar på ursprungsplatsen!
* Om man flyttar från en hårddisk till en annan är det inte säkerhetskopiering! Säkerhetskopiering betyder att man har en kopia, sparat på annan plats.
* "Annan plats" gäller rent fysisk också! Om elden slukar ena hårddisken är den andra i säkerhet.

Så ska du ta backup och ta bort (t.ex.) bilderna från datorn ska du först kopiera till externa hårddisk#1. När den är stuvad undan kan du kopiera filerna till externa hårddisk#2. Då har du en säkerhetskopia. När detta är klart kan du ta bort filerna från datorn men inte före!
Skriv svar