Elmotor för en Formula Student bil

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
co2-

Elmotor för en Formula Student bil

Inlägg av co2- »

Som topicen lyder så är jag på jakt efter en elmotor till en Formula Student bil.
Nu kanske många undrar vad är Formula Student? Jo, det är en tävling för studenter som studerar till ingenjörer.
Det går ut på att bygga en bil från grunden under två terminer för att sedan tävla på någon av tävlingarna som anordnas i världen.
Detta är inte en "race" tävling utan det är mer en ingenjörstävling där vi får visa vad vi kan, träna i ingenjörsskap och tävla mot andra ingenjörsstudenter.

Lite snabbfakta om bilarna:
Hjulbas brukar vara runt 1600mm
10" till 13" hjul
Vikten brukar variera från ca 175 till 350kg.

Nu till problemet,
Vi har tittat på en del motorer, bland annat Yasa Motors, AMK, Enstroj EMRAX Men jag vill gärna ha fler alternativ. Finns det några svenska tillverkare, eller någon annan tillverkade utomlands som möter liknande spec som dessa jag listat?

Det vi inriktar oss på är en(eller flera) högeffektiv AC motor med högt vridmoment . Vi siktar på ett ganska högt effektuttag. Vi har en limit på 85kW. Så vi siktar på en motor som har högt effekt/vikt förhållande.

Tack för hjälpen, fråga gärna om det är något som är oklart.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Re: Elmotor för en Formula Student bil

Inlägg av 13th.Marine »

ABB?
Har jag för mig LUR4an från LTH hade iaf...
Användarvisningsbild
Eson
Kontakt:

Inlägg av Eson »

Varför inte en motor för varje hjul? Om det är 85kW peak så blir motorerna ännu mindre. Så 4x 10kW?. 10kW outrunner man kan linda själv.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hjulet är motorn, så fixade Chalmers etek sin bil har jag för mig.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Kolla på elbilsforumet. De har säkert bra länkar till bra motorer. Gå gärna med där också och gör en tråd om ert projekt!
Användarvisningsbild
co2-

Inlägg av co2- »

13th.Marine skrev:ABB?
Har jag för mig LUR4an från LTH hade iaf...
Har kikat lite på ABB, men de mesta dom har är för tungt för oss. Är pålitliga motorer men tyvärr väldigt tunga.
Ska dock ta upp en gammal kontakt på ABB och se om dom har något som passar oss som dom inte har i vanliga sortimentet.
Eson skrev:Varför inte en motor för varje hjul? Om det är 85kW peak så blir motorerna ännu mindre. Så 4x 10kW?. 10kW outrunner man kan linda själv.
I år är målet att få en bil som presterar bra med en eller två motorer.
Denna kommer att utvecklas till senare år då vi samlat på oss tillräckligt med data och erfarenhet för att utföra detta.

Det är ganska enkelt att få fyra motorer att fungera på bilen, men för att det ska fungera tillräckligt bra så krävs det en del jobb.
Antar att du förstår vad som krävs för att lyckas.

jesse skrev:Kolla på elbilsforumet. De har säkert bra länkar till bra motorer. Gå gärna med där också och gör en tråd om ert projekt!
Det ska jag spana in, tack för tipset! :)
Användarvisningsbild
Eson
Kontakt:

Inlägg av Eson »

Kan ni inte reglerteknik? Men man behöver ju inte sätta en motor på varje hjul för att 4 motorer ska bli lika bra som 1. Visst, några kilon förlorar man.
Skriv svar