modulera laser för avståndsmätning

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Re: modulera laser för avståndsmätning

Inlägg av AntiZ »

Något liknande detta.

Bild

edit: Lägger till lite info.

Laserdioden är en "vanlig" rackare på 5 mW, ca 2,4 volt, 40 mA.
Om Transistorn leder, borde strömmen gå genom resistor, 1N4148, Laser och transistor. Strömmen är lagom för att lasern ska generera en laserstråle.

När transistorn inte leder så går strömmen genom 25 ohms resistorn istället och sänker strömmen till straxt under tröskelnivå (ca 25 mA).

Vad kan möjligtvis gå fel?
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Det finns en speciell komponent som är designad för att skydda laserdioder, den heter Lasorb och tillverkas av lasershowmjuk/hårdvarudesignern Pangolin.
Den är rätt ny, bara nåt år. http://www.lasorb.com/08_summary.htm
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

AntiZ, vet inte om din seriediod gör nytta. Det är kanske bättre att lägga en snabb (med låg strökapacitans) diod i backriktningen parallellt med laserdioden.
En 5 mW laserdiod kostar ju knappt något, så ett test borde vara på sin plats! :)

Har du någon lämplig detektor som är snabb nog att titta på din modulerade laser?
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

Klart jag inte har någon detektor. :(

Floaf och jag försöker labba med det. Därför alla dessa "dumma" frågor.

I någon annan tråd frågar jag efter snabba opampar. Och tillsammans med en snabb fotodiod är det vägen vi tänkte prommenera.
kasfrosk

Inlägg av kasfrosk »

Missade jag nånstans vad det är för effekt du är ute efter?
I alla fall, jag skulle nog helst göra själva huvudkrämen till lasern med en switchad strömgenerator med minst 10 ggr lägre crossoverfrekvens än den tänkta modulationsfrekvensen (och switchfrekvens nån helt annan stans än modulationen, helst). Sen köra modulationen med en linjär strömregulator av nåt slag, parallellt. Kanske bara en resistor och en trissa som switchar på och av, kanske nåt mer avancerat.

Och jodå, minst en sketsnabb schottky baklänges över laserdioden också. Inte för att jag nånsin har sett den göra skillnad, om jag ska vara ärlig. Men det känns bättre (och skadar inte på nåt sätt).
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

Effekten som i W eller effekten som i Woow! :)

Grejjen är att kunna sända och ta emot en laserstråle på ett sådant sätt så man kan filtrera bort allt annat ljus.

Effekten kommer inte bli så särskillt stor till att börja med. En laser diod på max 20 mW (labbande med 5 mW). Så några transistormonster behövs inte.

Vad menar du med
(och switchfrekvens nån helt annan stans än modulationen, helst).
Att switchfrekvensen ska vara så fysiskt separerad från modulationsfrekvensen som möjligt (skärmade delar från var sitt håll med egna jordplan etc.) Eller att frekvenserna ska vara anpassade så de inte svänger ihop? (Eller både och :humm: )
Skriv svar