(T) Skriva en app
- FormerMazda
(T) Skriva en app
Hallojs!
Jag har en idé om en app till mobil, föredrar för android då det är det jag har själv.
Söker nån som är kunnig att knacka ihop en, för själv kan jag inte. Har inte tid nu att lära mig heller..
Jag har inget att betala, tror heller inte den kommer slå och bli stor så det finns nåt att tjäna.
Men ändå kan den vara bra att ha, och den som knackar ihop den får kalla den sin sen. Med enda villkoret att den släpps gratis i den version som jag funderat ut.
Gissningsvis är den enkel att koda. Men vad vet jag?
Intresserad? PMa först, sen kanske vi tar det offentligt.
Jag har en idé om en app till mobil, föredrar för android då det är det jag har själv.
Söker nån som är kunnig att knacka ihop en, för själv kan jag inte. Har inte tid nu att lära mig heller..
Jag har inget att betala, tror heller inte den kommer slå och bli stor så det finns nåt att tjäna.
Men ändå kan den vara bra att ha, och den som knackar ihop den får kalla den sin sen. Med enda villkoret att den släpps gratis i den version som jag funderat ut.
Gissningsvis är den enkel att koda. Men vad vet jag?
Intresserad? PMa först, sen kanske vi tar det offentligt.
- FormerMazda
Re: (T) Skriva en app (Vilande)
Dåså, redan ett napp på en sugen programmerare!
Tänker att det är onödigt att dra igång flera samtidigt om en klarar saken.
Så denna tråden anses avslutad/vilande tillsvidare.
Tänker att det är onödigt att dra igång flera samtidigt om en klarar saken.
Så denna tråden anses avslutad/vilande tillsvidare.
- FormerMazda
- FormerMazda
Re: (T) Skriva en app
Okidok, två killar nappade, men bägge föll ur på grund av tidsbrist.
Så nu släpper jag idén officiellt så kan vem som helst knacka ihop den om man önskar.
Idén till appen föddes faktiskt när jag sökte efter orsaken till en hög el-förbrukning i en byggnad.
Det fanns inga direkt misstänkta bovar, så felsökningen bestod i att helt sonika kolla på hur elmätaren regerade på när man bröt bort grupper i centralen, och elmätaren är av den typ som har en IR-diod som blinkar 1000ggr per kWh, kameran i mobilen "ser" ju den dioden till skillnad från ögat. Så där stod jag och uppskattade om den blinkade snabbare eller inte, och då föddes idén att en app kunde ju ta tiden mellan pulserna och presentera den tiden tillsammans med en beräknad förbrukning beroende på antalet pulser per kWh. Alltså man får momentan förbrukning i realtid.
Detta är idén till appen i all sin enklaste form.
Önskas mer info så finns det.
Jag önskar ta del av appen, har HTC desire S, android 2.3
Men vem som, till vad som, är fri att ta idén.
Så nu släpper jag idén officiellt så kan vem som helst knacka ihop den om man önskar.
Idén till appen föddes faktiskt när jag sökte efter orsaken till en hög el-förbrukning i en byggnad.
Det fanns inga direkt misstänkta bovar, så felsökningen bestod i att helt sonika kolla på hur elmätaren regerade på när man bröt bort grupper i centralen, och elmätaren är av den typ som har en IR-diod som blinkar 1000ggr per kWh, kameran i mobilen "ser" ju den dioden till skillnad från ögat. Så där stod jag och uppskattade om den blinkade snabbare eller inte, och då föddes idén att en app kunde ju ta tiden mellan pulserna och presentera den tiden tillsammans med en beräknad förbrukning beroende på antalet pulser per kWh. Alltså man får momentan förbrukning i realtid.
Detta är idén till appen i all sin enklaste form.
Önskas mer info så finns det.
Jag önskar ta del av appen, har HTC desire S, android 2.3
Men vem som, till vad som, är fri att ta idén.
- Klas-Kenny
Spontan tanke om iden, hur fort blinkar lysdioden? Funderar på om kameran verkligen har tillräckligt hög framerate...
- FormerMazda
Vanlig märkning på en elmätare är typ 1000pulser per kWh.
Kamerans framerate vid filmning är 25fps, så det blev en rätt bra siffra innan den tappar pulser. Teoretiskt.
Kamerans framerate vid filmning är 25fps, så det blev en rätt bra siffra innan den tappar pulser. Teoretiskt.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Bra ide!
Jag har testat lite olika energimätare, men det är viktigt att momentant kan se energitjuvarna.
Bäst vore ju en enhet vid mätaren som sände info lokalt.
Jag har testat lite olika energimätare, men det är viktigt att momentant kan se energitjuvarna.
Bäst vore ju en enhet vid mätaren som sände info lokalt.
- FormerMazda
Absolut, en blåtandsmodul med sugkopp.
Bara att ploppa på mätarn och hämta infon via BT.
Men en sak i taget.
Bara att ploppa på mätarn och hämta infon via BT.
Men en sak i taget.

Med 1000 pulser/kWh och 25 fps => max 45 kW. Borde duga.. 
Förutsatt att CPU:n i mobilen kan bearbeta bilden såpass snabbt.
Har du två testbilder?

Förutsatt att CPU:n i mobilen kan bearbeta bilden såpass snabbt.
Har du två testbilder?
Rollingshutter borde de inte ställa till de?
Senast redigerad av gOry 21 november 2011, 18:42:19, redigerad totalt 1 gång.
- FormerMazda
Har ingen testbild.
Men håller man kameran mot IR-dioden så är det svart med lila flashar som pulser. Alltså en tydlig kontrast på pulserna.
Tog hem en pulsmätar-app som faktiskt nästan gör jobbet. Den tänder "blixten", sen sätter man fingret över "blixt" och kamera, då syns pulserna som svaga skiftningar i rött.
En gullig liten graf visas också. Körde med fjärrkontroll mot den, och grafen började svänga som fasen, men ingen BPM räknades fram.
Alltså, den appen detekterar ändring i bild och gör matte på det.
Så det borde fungera att mäta momentan förbrukning.
Men håller man kameran mot IR-dioden så är det svart med lila flashar som pulser. Alltså en tydlig kontrast på pulserna.
Tog hem en pulsmätar-app som faktiskt nästan gör jobbet. Den tänder "blixten", sen sätter man fingret över "blixt" och kamera, då syns pulserna som svaga skiftningar i rött.
En gullig liten graf visas också. Körde med fjärrkontroll mot den, och grafen började svänga som fasen, men ingen BPM räknades fram.
Alltså, den appen detekterar ändring i bild och gör matte på det.
Så det borde fungera att mäta momentan förbrukning.