Då vart det dags för ännu en CNC tråd...
Har velat bygga en CNC i många år, men brist på ekonomiska medel samt tid och kunskap har gjort att det skjutits på framtiden, men det ska bli ändring på det nu.
Önskemålet är att bygga en 5-axlig CNC som är stor nog att ta en fullskiva MDF (2.44x1.22m). Men tyvärr så ska man ju lära sig krype innan man lär sig att gå så jag kommer att börja med 3 axlar och förhoppningsvis komplettera i framtiden med ytterliggare 1-2 axlar. Dessutom så har jag inte tillgänglighet inom den närmaste framtiden till större verkstadsutrymme så jag får krympa arbetsområdet på fräsen till ca 1200x600. Hatar att kompromissa men det är så verkligheten ser ut just nu.
Jag har fått upp de stora delarna och har en massa finpill kvar... Tyck gärna till
Tycker det ser mycket bra ut! Men du borde kanske ha lite fler alu.profiler på bredden vid ändarna så att linjärlagrena inte behöver ta upp den belastningen för att hålla ihop fräsen. Eller ännu bättre, ett X vid ändarna.
Är det inte smartare att sätta motorerna för Y-skruvarna på andra sidan? Tänker att man gärna vill gå så långt bak som möjligt och i och med att spindeln sitter på andra sidan så kanske denna åker utanför bordet innan den slår i motorerna... Hoppas någon förstår vad jag menar...
Kort sagt, jag tror du får större arbetsyta om du vänder på skruvar/motorer.
Edit: Jag tror jag har fel. När jag studerar ritningen ser jag att vagnarna och muttern inte sitter i samma nivå, bra lösning och snyggt cadat!
Edit2: Man kan säga så här, vänder du på motorer/skruvar så lär du få plats med motorerna på bordet och slipper lull-lull som sticker ut
Senast redigerad av Thorped 12 september 2011, 16:28:20, redigerad totalt 2 gånger.
Tack för eran input och kritik. Tog en liten sekund inan jag förstod vad ni menade med att vända kulskruvar och motor, lättast är väl att bara vända hela Y/Z gantryt 180 grader? Om jag nu förstått det rätt.
Nu måste jag bara fråga, för efter att ha läst ett antal trådar här så blir jag osäker.
Är det så att ni för det mesta kallar "långa" axeln för "X"? På vår router på jobbet, som vi skär aluplåt med (2500x1250) så är långa axeln Y och korta axeln X. D.v.s. på en aluplåt så är 2500mm-axeln Y, och 1250-axeln X. Kan dock bero på hur maskinen står placerad jämte övriga maskiner, Y på de andra maskinerna går i samma riktning jämfört med väggarna i lokalen, även om X på de andra maskinerna har större arbetsområde än Y.
Hur som helst tycker jag caddningen ser fin ut! Bra val att köra dubbla motorer/skruvar för det jag kallar Y (för att jag är van vid det), på vår maskin på jobbet sitter det idag bara en skruv, och det medför att gantryt kan vrida sig på så sätt att runda hål ej blir helt runda. Det enda problemet som jag ser det är höjden på Z. Så hög Z verkar som att det kommer ge vridning på gantryt (något som vi har, trots att vår Z inte alls är lika hög) i "längdledd"/Y-ledd (om Y alltså är långa axeln). Vi har Arbetsytan ungefär 120mm under nedre linjärlagret för X (alltså korta axeln i vår maskin).
Det finns en tråd där detta med X- och Y- riktning är uppe till diskussion. Det finns en standard som säker att X-axeln pekar i näsans riktning då man tittar mot spindelhuvudets framsida på en portalfräs. Y är således den axel som Z åker på ortogonalt mot X.
Ah..nu inser jag att vår router är "spegelvänd". D.v.s. X+ enligt Technos bild är X- på vår router. Eller om man så vill, så är Axlarna omkastade så att Y=X, och X=Y. När jag står vid Mach3-datorn och kör gantryt mot bortre änden så kör jag Y+, när jag kör X (på portalen) från mig så kör jag X+. Lite udda kanske, men jag är van vid det nu
Tecnos bild visar bara vad axlarna heter och vart de negativa respektive positiva axlarna är placerade. Skylten som PeterH visar gäller specifikt för för maskinen på bilden. Det finns emellertid en särskild standard för detta som heter SS-ISO 841.
Det finns en regel som kallas för högerhandsregeln. Om man tar höger hand och låter tummen peka rakt uppåt såhär (obs handen skall spegelvändas för att bli höger hand). Om man nu tänker sig att tummen pekar ut +Z så pekar fingrarna åt det håll man skall vrida X-axelns positiva sida för att den efter 90 grader skall nå Y-axelns positiva sida. Har för mig att det kallades att man hade ett positivt koordinatsystem.
Positiv rotation är motsvarande. Låt tummen peka ut positiv riktning på axeln, då pekar fingrarna ut positiv rotation. Se till att använda höger och inte vänster hand bara.