Det finns en del restriktioner angående frakt av Litium batterier (kolla på Wikipedia).blueint skrev:Hur är det med transportrestriktioner?, litium är ett extremt reaktivt ämne.
Bygger 12V litiumbatteri med övervakning och laddarstyrning.
Re: Bygger 12V litiumbatteri med övervakning och laddarstyrn
Nej du menar väl om man behöver någon specialtransport? Likt sånt som sker med explosiva ämnen, jag tror inte det.
Tänk på att Litiumet är i en kemisk-förening och reagerar nog inte som det gör naturligt.
Andy: Som att bensin är så mycket bättre...
Tänk på att Litiumet är i en kemisk-förening och reagerar nog inte som det gör naturligt.
Andy: Som att bensin är så mycket bättre...
Med tanke på hur en liten pack (<100g) till en modell eller en mobiltelefon reagerar med vatten eller vid en okontrollerad kortslutning så tar jag 50 L diesel vilken dag som helst! 

Det kanske borde vara restriktioner vid förvaring också.... Vill man förvara litiumbatterier i ett trähus?
LiFePO4 test
LiFePO4 test
Det finns rutiner vid olyckor t ex hur man hanterar bensin som läckt ut med skumtäckning eller annat.
Men när det gäller vissa batterityper så blir nog rutinerna mer lika dem som rör t ex överhettade acetylentuber.
Om jag jobbade på räddningstjänsten skulle jag vara mycket tveksam till att gå fram till ett förvridet el/hybrid-bilvrak för att klippa upp och plocka ut någon fastklämd person.
Men när det gäller vissa batterityper så blir nog rutinerna mer lika dem som rör t ex överhettade acetylentuber.
Om jag jobbade på räddningstjänsten skulle jag vara mycket tveksam till att gå fram till ett förvridet el/hybrid-bilvrak för att klippa upp och plocka ut någon fastklämd person.
Vad är rutinen för överhettade acetylentuber då? 

Jag kan inte exakt återge den men kontentan är ungefär; stort säkerhetsavstånd, kyl tuben från säkert avstånd och avvakta.