Jordfelsbrytare löser ut.
Jordfelsbrytare löser ut.
Jag är ute och reser men min fru konstaterade att jordfelsbrytaren slog ifrån häromdagen när torktumlaren och TV etc var på som vanligt. Det kan ju inte varit någon direkt överbelastning för proppen har inte löst.
Samma sak har hänt minst en gång tidigare (några månader sedan) och kanske någon ytterligare gång innan dess. Så det är inte något vanligt fenomen. Någon som vet var man bör börja leta när jag kommer hem?
Hon fick igång grejerna efter ett tag, så det kan ju inte vara någon permanent kortslutning mellan fas och skyddsjord.
Samma sak har hänt minst en gång tidigare (några månader sedan) och kanske någon ytterligare gång innan dess. Så det är inte något vanligt fenomen. Någon som vet var man bör börja leta när jag kommer hem?
Hon fick igång grejerna efter ett tag, så det kan ju inte vara någon permanent kortslutning mellan fas och skyddsjord.
Re: Jordfelsbrytare löser ut.
Torktumlare => vatten => överledning
T.ex att varm luft från torkningen kondenserar på omgivande delar invändligt som är jämförelsevis kallare?
T.ex att varm luft från torkningen kondenserar på omgivande delar invändligt som är jämförelsevis kallare?
- prototypen
Det finns nog tre anledningar till att en JFB löser
1. Man har faktiskt ett jordfel, eller flera små. Någonstans så läcker det ut lite ström.
2. Man har en kortslutning mellan skyddsjord och nolla någonstans och troligen långt från elcentralen och med hög belastning på elcentralen så kan JFB lösa.
3. det är fel på JFB, Gud förbjude men det händer.
Vad man kan göra är att lösa ut JFB och ohmmäta mellan skyddsjord och nollan (går göra varsomhelst i anläggningen, man behöver inte lyfta på elcentrallocket) slå även av strömmen under mätningen.
Protte
1. Man har faktiskt ett jordfel, eller flera små. Någonstans så läcker det ut lite ström.
2. Man har en kortslutning mellan skyddsjord och nolla någonstans och troligen långt från elcentralen och med hög belastning på elcentralen så kan JFB lösa.
3. det är fel på JFB, Gud förbjude men det händer.
Vad man kan göra är att lösa ut JFB och ohmmäta mellan skyddsjord och nollan (går göra varsomhelst i anläggningen, man behöver inte lyfta på elcentrallocket) slå även av strömmen under mätningen.
Protte
JFB ska motioneras minst en gång i halvåret, annars mäter den inte korrekt.
Prototypens lista innehåller de vanligaste felen men om JFB inte är korrekt motionerad
kan det hända att det krävs ett rätt så stort jordfel, långt över 30mA för att den lösa ut.
Prototypens lista innehåller de vanligaste felen men om JFB inte är korrekt motionerad
kan det hända att det krävs ett rätt så stort jordfel, långt över 30mA för att den lösa ut.
Är nog rädd att du får ta hjälp av en elektriker. Det är inte säkert man kan hitta felet med en vanlig ohmmeter för den mäter endast med några volt. En megger mäter med minst 250V och då kan man hitta eventuelle problem.
Sen finns det speciella strömtänger som kan mäta dessa små strömmar. Men de kostar...
Skulle gissa att det är tvättmaskinen som spökar. Hur gammal är den?
Sen finns det speciella strömtänger som kan mäta dessa små strömmar. Men de kostar...
Skulle gissa att det är tvättmaskinen som spökar. Hur gammal är den?
Är det vanligt att element orsakar det? jag har eloljelement hemma som flera har en efter en orsakat att jordfelsbrytaren löser ut... jag har tänkt att byta dem helt enkelt men inte ännu kommit tillskott eftersom vi klarar oss utan dem om det inte är ryyysigt kallt (under -15 längre perioder)
- Lemmy Kilmister
Dra igång en säkring åt gången och se vart det löser ut, se om det är säkringen till tvättmaskinen.
MathiasP har gett det bästa förslaget till lösning hittills lyssna på honom.
Förutom att läckströmmar från olika apparater adderas så kan de också motverka varandra om de läcker på olika faser...
D.v.s. om du har 15 burkar som vardera har 10mA jordfel och de är kopplade jämnt fördelat över faserna så kan du starta dem en och en om de startas i fasordning, så att du totalt har 50mA jordfel per fas men som tar ut varandra. Om du sen stänger av alla burkarna på en av faserna så löser jordfelsbrytaren ut.
D.v.s. om du har 15 burkar som vardera har 10mA jordfel och de är kopplade jämnt fördelat över faserna så kan du starta dem en och en om de startas i fasordning, så att du totalt har 50mA jordfel per fas men som tar ut varandra. Om du sen stänger av alla burkarna på en av faserna så löser jordfelsbrytaren ut.
I en teoribok möjligtvis, men knappast i en verklig anläggning
Lär man sig sånt här i skolan nu för tiden? Hur stor är chansen att ett antal felaktiga förbrukare skulle dra en stabil krypström och med samma storlek på olika faser...?

Det är väl rätt sannolikt att man har krypströmmar överallt och att de tar ut varandra åtminstone delvis i en anläggning där belastningarna är vettigt fördelade över faserna?
Varje nätfilter ger viss läckström, om än inte fullt så stora strömmar...
Varje nätfilter ger viss läckström, om än inte fullt så stora strömmar...
Nu kan det ju inte vara det problemet i det här fallet.Muppis skrev:JFB ska motioneras minst en gång i halvåret, annars mäter den inte korrekt.
Var har du fått den informationen från? Att frånslags tiden kan bli för lång har jag för mig att jag sett i något test. Men att det krävs en större felström har jag inte hört.
Jag kan tillägga att jag ALDRIG felsöker i en tvättmaskin. Just därför såna här fel är svåra att hitta. Även om man hittar felet så är det ingen garanti att det uppstår snart igen.
Personligen skulle jag köpa ny tvättmaskin eller vad det nu var för produkt.
Personligen skulle jag köpa ny tvättmaskin eller vad det nu var för produkt.
- prototypen
Det är inte säkert att det är tvättmaskinen, köpa ny bara för att testa är en alltför dyr metod.
Protte
Protte
Jordfelsbrytaren behöver motion [elinstallatoren.com]danei skrev:Nu kan det ju inte vara det problemet i det här fallet.Muppis skrev:JFB ska motioneras minst en gång i halvåret, annars mäter den inte korrekt.
Var har du fått den informationen från? Att frånslags tiden kan bli för lång har jag för mig att jag sett i något test. Men att det krävs en större felström har jag inte hört.